Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Långsam påfart
InläggPostat: ons 08-09-03 12:45 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
nyfiken skrev:
När jag tog körkort, tidigt 60-tal, hette det att accelarationsfilen var till för det som namnet antyder. Där skulle jag se till att jag hade samma trafikrytm som alla andra på motorvägen. Och man fick inte ta på sig "rätten" att hindra andra trafikanter genom lägre hastighet.

Så var det på slutet av -90 talet också.

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 12:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
PaNiC skrev:
Kommunism i praktiken ger inget utrymme för oliktänkande, då faller hela systemet. Således måste yttrandefriheten bort för att systemet ska överleva. Redan där är vi farligt ute. För att kväsa yttrandefriheten måste man ta till totalitära metoder, angiveri med mera. Där är spelet förlorat.

Skall jag bli arg över något så är det folk som har en uppfattning och står för den men uppfattningen är inte i överensstämmande med vad dom kritiserar.

Om nu kommunism har inträtt, vem skall då reglera yttrandeförbudet?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 12:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Alles, was nicht ausdrücklich erlaubt ist, ist verboten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 13:01 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Det som är uttrycklingen förbjudet är inte tillåtet?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 13:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag som fick en etta i tyska i grundskolan får väl översätta: "Allt som inte uttryckligen är tillåtet är förbjudet."

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 13:18 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Eller som Babelfish sade: "Everything that is expressly illegal, is forbidden."

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 13:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag är bättre på tyska än Babelfish! Knappar man bara in "erlaubt" översätter firren det till "permitted".

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 13:28 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
PaNiC skrev:
Kommunism i praktiken ger inget utrymme för oliktänkande, då faller hela systemet. Således måste yttrandefriheten bort för att systemet ska överleva. Redan där är vi farligt ute. För att kväsa yttrandefriheten måste man ta till totalitära metoder, angiveri med mera. Där är spelet förlorat.


Kommunismens idé är att alla ska äga allt! Därmed ska alla bestämma om allt! Om det betyder att yttrandefrifeten måste bort så måste jag ha missat något när det gäller slutledning.
Kommunismen har aldrig fått en chans att verka och kommer aldrig att få det. Många länder har däremot i kommunismens namn förtryck folk vilket vi ofta får höra medan man glömmer hur många som faller offer för den ohämmade cancersvulsten kapitalism.

Arga tråden, eller hur?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 13:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag ägde en gång i tiden en niomiljontedel av Telia, men så bestämde våra folkvalda att en del av detta skulle säljas. Det gjorde man och en del av de som redan ägde en del av Telia köpte en bit till.

Om alla skulle bestämma om allt, skulle i alla fall jag röstat för att inte Telia skulle säljas ut. Inte Vin & Sprit heller. Eller något annat av de bolag som staten sålt hela eller delar av.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 14:17 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
krassegrand skrev:
Arga tråden, eller hur?

Kom ihåg att kapitalism utan statlig inblandning är kommunism.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 14:26 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
J.K Nilsson skrev:
krassegrand skrev:
Arga tråden, eller hur?

Kom ihåg att kapitalism utan statlig inblandning är kommunism.

J.K Nilsson


Nej!
Den äkta kommunismens grund är, från var och en efter förmåga, åt var och en efetr behov.
Kapitalismen grund är allt till den som redan har!

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 16:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dagens bidrag till arga tråden :twisted:

FiddeUBC skrev:
Vad skönt det känns nu när man ser att Etanolen går upp och man skrev på beställningspapper på en ny Volvo V50 D5 diesel i helgen.
Tänk vilket literpris det blir till vintern nu :P 8.79 + 0.60 = 9.39kr/l
De e slut med etanolfjanteriet för min del nu, återkommer kanske om 10år när tekniken har utvecklats.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 22:38 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
krassegrand skrev:
Nej!
Den äkta kommunismens grund är, från var och en efter förmåga, åt var och en efetr behov.

Och vem skall fördela det?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 22:44 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Slit och slänget gör mig förbannad. :twisted: . Köpte en arbetslampa,lågenergi för femhundra,glappkontakt,gick tillbaks till affären,dom klippte av sladden på den och slängde den i soptunnan! :evil: .Fick en ny,var flera veckor sedan men är fortfarande förbannad på slöseriet! FiddeUBC: Svårt att förstå din glädje över att etan höjs! själv glädjs jag inte över att bensinpriserna höjs för jag vet att många drabbas hårt,som redan har det knapert.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Långsam påfart
InläggPostat: tis 08-09-09 19:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
nyfiken skrev:
För flera år sedan frågade jag i en frågespalt hos Motormännens Riksförbund om detta beteendet. En jurist svarade där, och det var lite oklart, men i en gråzon om det var regelbrott eller inte. Det vore intressant att höra hur bilskolorna lär ut det i dag?


Jag håller på att ta C-kort (lastbil) och man lär i princip ut det du skrev. Dvs man skall använda acc-filen till att anpassa sin hastighet till trafiken på vägen så man kan kliva in i en lucka så snart som möjligt. Omvänt får man inte i onödan hindra trafikanter ifrån att lämna acc-fältet.

Likaledes ska man inte minska hastigheten på vägen, utan på avfarten. Man kan få bromsa rätt ordentligt på vissa avfarter på det viset.

Jag tror att det lärdes ut på liknande sätt när jag tog B-kort för en 11-12 år sedan.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011