Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertering till biogas
InläggPostat: tor 08-09-18 13:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-18 11:37
Inlägg: 3
Jag har google på biogas och fordonsgas.
Funkar LPG-kit i sverige?
I UK kan man köpa färdiga kit för konvertering från bensin till gas.
Enligt forum i UK är det samma kit för LPG och biogas.
Ett kit till en förgasarbil kostar ca 7000 kr. Till en modern insprutningbil något dyrare +1000 kr

Kan man få dispanser för montering i nyare bilar? Vad gäller för äldrebilar före 1975?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: biogaskit
InläggPostat: tor 08-09-18 13:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Lite märkliga uppgifter med priserna.
På miljöbilsmässan i Sollentuna i våras visades det upp konverterade bilar för gas. Där låg prisnivån på 40 000 kr och uppåt. Ditt engelska kit kanske utelämnar tankar och annat tillbehör, samt den ommbyggnad av karossen m.m. som krävs?
Och några dispanser lär du, liksom etanolkonverterare, knappast få.

Det blir betydligt billigare och enklare med etanol, och det har du tillgång till över en stor del av landet, vilket inte är fallet med gas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 13:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Biogas = komprimerad metagas (och lite kolsyrgas) och det är kemiskt samma sak som naturgas: CNG = komprimerad metangas och det är inte alls samma sak som LPG = komprimerad propan och butangas.

LPG tanker är t ex mkt billigare än CNG tankar pga att LPG har låg tryck (endast ca 5 bar) medan CNG har uppåt 200 bar i tanken.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 10:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Tekniska Verken i Linköping är väl de enda i Sverige som bygger om till CNG? Där kostar det 44000-56000 kr bereonde på bilmodell. http://www.tekniskaverken.se/fordonskonvertering/

LPG finns knappt alls i Sverige och en sådan konvertering är ungefär hälften så dyr. LPG som är ett fossilt bränsle ger ingen minskning av koldioxidutsläppen. Fossil naturgas ger högst 20% minskning. Biogas och E85 ger betydligt större minskningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 11:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
LPG ger väl också ca 5 procent mindre CO2 men å andra sidan är det liksom naturgas en kraftig växthusgas i sig själv så de oförbrända gasutsläppen lär äta upp CO2 utsläpps fördelar är jag rädd.

LPG är däremot väldigt billigt, endast 7,58 kr/liter och en LPG konverterad bil drar i allmänhet bara 10% mer än bensin.

Min husbuss är en LPG/etanolhybrid, det är ganska praktiskt att kunna starta den på LPG när det är kallt. Både bränslen har mkt högre oktantal så man kan höga kompressionen rejält och öka verkningsgraden.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 15:40 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-18 11:37
Inlägg: 3
Efter flera mail med firman i GB menar de att det är inga problerm att tanka biogas i ett LPG-system. Ni som kan gassystem kanske kan se på delarna i kitet om det funkar både för LPG och Biogas?

Se deras hemsida:

Tinley Tech for LPG kits & Equipment
01954 719002
http://www.tinleytech.co.uk

Ett biogassystem från tekniska verken för 40.000 kr inkluderar monterat system, registreringskostnader inklusive helbilsgodkännande.

Kittet från tinley tech är endast material. I kittet är slangarna godkända för temperaturer ner till -20 grader. Det är inte godkänt i Sverige, men i övriga EU. Alla biogasbilar som levereras original för biogasdrift säljs på dispans med godkännande ner till -20 gr.
För eftermontag som Tekniska Verken gör gäller -40 gr. Därför är deras kit betydligt dyrare.
I sverige kan man inte importera biogasbilar från ex tyskland pga att dispansen bara gäller nya bilar.

Kan man få despans för äldre bilar? För 1975 gäller ofta väldigt generösa regelr i jämförelse mde vad som gäller för nya bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Gaskonvertering
InläggPostat: fre 08-09-19 16:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett litet påpekande om prisnivåerna.
Att det blir så dyrt när Tekniska Verken gör en konvertering, beror ju på att dom själva står för tester etc. etc. Dom får också svara, "med sin heder", för att mätresultat m.m. är rätt och att det är mätt med riktig utrustning osv. Det är därför som dom har fått sin certifiering. Samma sak gäller för dom konverteringsfirmor som gör certifierade etanolkonverteringar.

Så en bil som en enskild person har konverterat i garaget, kan aldrig bli godkänd som någon form av miljöbil.

Och priset är ju baserat på att det skall drivas av ett lönsamt företag med allt vad det innebär. Företaget har säkert återförsäkrat sig "bakåt" så att dom kan stå för garantier m.m. om något skulle bli fel. Och en sådan återförsäkring är inte heller gratis.

Så jag säger det igen: En "garagekonvertering" till etanol är ett billigare alternativ!

Ett tillägg: Jag jobbade tidigare med verktygsutrustning för bl.a. telecomjobb. Där förekom rätt mycket gasolutrustning. Slangar för gasol har ett "bäst före datum" och skall bytas inom viss tid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 18:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 20:25
Inlägg: 40
Ort: Linköping
Jugge1968 skrev:
Efter flera mail med firman i GB menar de att det är inga problerm att tanka biogas i ett LPG-system.

Det sitter väldigt tydliga skyltar på alla pumpar för biogas/naturgas att man INTE ska tanka fordon avsedda för LPG. En tank avsedd för LPG är knappast dimensionerad för ett tryck på 200 bar! Tankmunstycket ser dessutom helt olika ut för LPG och biogas/naturgas. Om du tänker fullfölja detta så hoppas jag innerligt att jag inte är i närheten när du ska tanka biogas/naturgas... Lite varningar i all välmening bara! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 19:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Precis, glöm LPG om du vill köra på bilogas! Det man behöver är ett CNG conversion kit om du vill kunna tanka biogas. De finns också men ca dubbelt så dyra som LPG kitt. De kostar inte så mkt som 40.000 som tekniska verken tar men i dessa 40.000 ligger ju kostnader för att få kitten godkda i Sverige, likt de godkända etanolkonverteringskitt är kostar en hel del pga byråkratin/industriskydd.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 14:41 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-18 11:37
Inlägg: 3
Etanol kanske är en bra lösning, men den tillverkas inte lokalt.
Biogas är en lokal produkt, vilket gynnar den lokala producenten.

Var får man tag i ett biogaskit för konvertering hemma i garaget?
Tekniska Verken är säkert en bra lösning för konvertering av en ny bil som är helbilskodkänd.
I mitt fall vill funderar jag på att konvertera en veteranbil. Reglerna för äldre bilar är förmodligen lindrigare än för nya. Jag har ringt ett tiotal ggr till bilprovningen utan att få tag i "rätt" tekniker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Gaskonvertering
InläggPostat: sön 08-09-21 15:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om det är ett veteranfordon, skall du väl vända dig till SFRO?

http://www.sfro.com/index.html

Dom skall väl kunna svara på allt i ditt ärende?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 17:36 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Men inte får man väl bygga om till gasdrift utan besiktning? I Tyskland måste de firmor som gör ombyggnader till naturgas-/biogasdrift (CNG) vara certifierade. Antar att det även gäller Autogas (LPG).

Ford Focus finns i Tyskland med såväl CNG som LPG från fabrik. Det skiljer en hel del, dock inte priset , 22910 resp. 22100€. Flexfuel kostar 17500€. Då är förstås gasversionerna försedda med 2-litersmotorer mot 1.8-liter i Flexfuel. Tror att det finns subventioner med i spelet för CNG. Är med andra ord en rejäl merkostnad för gasversionerna. På CNG-versionenförsvinner 140 L från bagageutrymmet. Totalt har den fem 200 bars-behållare för gasen. LPG-versionen har sin tank i reservhjulsbaljan. CNG-versionen är klart slöare och blir förstås ännu mera lam på biogas. LPG-versionen dras med hög förbrukning, högre än för för alla andra alternativ. Även CO2-utsläppen är högst med LPG. Ford Focus finns ju även med vanlig bensin, diesel och etanol. Finns ett intressant test i tyska Auto, Motor und Sport. Märkligt nog får inte E85 tillgodoräkna sig knappt något alls beträffande CO2! Med bensin drar bilen 0.71 L/mil och CO2 hamnar på 168 g/km. Med E85 anges siffrorna till 0.97 resp. 159.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 18:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För den äldre Focusgenerationen 1999-2004 finns LPG-utförandet utförligt beskrivet i ett servicemeddelande, enklaste sättet att komma över detta är om man råkar snubbla över Ford TIS på någon lagom skum fildelningssite.

Det är rätt intressant att hela LPG-installationen verkar ligga på sidan om det vanliga motorstyrsystemet, med eget styrdon, egen kabelhärva osv. Det verkar precis som en eftermarknads-konverteringssats som är installerad redan från fabrik.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 18:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jugge1968 skrev:
Var får man tag i ett biogaskit för konvertering hemma i garaget?
Tekniska Verken är säkert en bra lösning för konvertering av en ny bil som är helbilskodkänd.
I mitt fall vill funderar jag på att konvertera en veteranbil. Reglerna för äldre bilar är förmodligen lindrigare än för nya. Jag har ringt ett tiotal ggr till bilprovningen utan att få tag i "rätt" tekniker.


Här http://www.autogasitalia.it/db/kit2.asp?lan=eng&id=10 sedan behöver du en CNG ank och en CNG mixer http://www.autogasitalia.it/db/cat2.asp?lan=eng&id=36 och adapter om den svenska fyllningen inte är lika dan so den italienska.

Står det tillräckligt många E-märken på alla komponenter så kan det tom hända att man kan få det godkänd.

Ur klimatsynpunkt är det dock tveksamt eftersom bilen förmotligen inte har katt och därför kommer att släppa ut en hel del oförbränd metan som (förhoppningsvis) omvänds till CO2 i en modernare bil med katalysator...

Med etanolkonvertering av äldre bil släpper den ut oförbränd etanol vilket inte ökar klimatgaserna och inte är värre än lite spolarvättska.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 18:57 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 20:25
Inlägg: 40
Ort: Linköping
Jugge1968 skrev:
Jag har ringt ett tiotal ggr till bilprovningen utan att få tag i "rätt" tekniker.

Har du provat att ringa till Stadspartner i Linköping? Får du tag i en tekniker där så får du nog svar på många av dina frågor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011