Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Blandpumpar
InläggPostat: tor 07-01-04 18:55 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 18:38
Inlägg: 31
Ort: Mora
Jag skulle gärna se att bensinbolagen istället för E85 pumpar, satte upp "blandpumpar". En pump som blandar aktuell mix på plats, enligt kundens önskemål.
Blandningsförhållandet skulle kunna vara steglöst mellan E5 - E100.
En sådan pump skulle underlätta "vinterblandning", "blandtankning" och även bana väg för E100 motorer. Har någon sett någonting liknande? Skulle det möta några hinder?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 20:58 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Enligt svenska lag så får etanolbränsle bara se ut så här.

Specifikation (Etanolbränsle för gnisttända motorer)

Bensinhalt: 14-25 % och 14-30 % vinter ( Edit: från etanolhalt till bensinhalt)


Och bensin se ut så här:

Oxygenater:
- Etanol, högst 5% volymhalt

http://lagen.nu/2001:1080
Rulla ner till bilagor


Senast redigerad av Anders tor 07-01-04 21:35, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 21:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Anders skrev:
Etanolhalt: 14-25 % och 14-30 % vinter

Du menar väl bensinhalt? :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 21:34 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Absolut rätt, det menade jag


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: E100?
InläggPostat: fre 07-01-05 12:49 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 18:38
Inlägg: 31
Ort: Mora
Var skall vi tanka E100 motorer? Bensinmotorer anpassade för E100 klarar kanske även E85. Men diesel motorer anpassade för E100 kan knappast klara någon bensin inblandning alls. Då har vi plötsligt ett problem. Det kanske är idé att titta över regelverket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E100?
InläggPostat: fre 07-01-05 16:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
moraola skrev:
Var skall vi tanka E100 motorer? Bensinmotorer anpassade för E100 klarar kanske även E85. Men diesel motorer anpassade för E100 kan knappast klara någon bensin inblandning alls. Då har vi plötsligt ett problem. Det kanske är idé att titta över regelverket.


Dieselmotorer för etanoldrift kommer ändå alltid att kräva tändförstärkare tillsatt till bränslet, så man ska inte vänta sig att kunna ta bränsle till en sådan ur samma pump som bränsle för gnisttända etanolmotorer. För övrigt finns det bättre icke-fossila bränslen än etanol att köra dieselmotorer på, t ex alla möjliga vegetabiliska oljor, eventuellt i förestrat skick.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: E100?
InläggPostat: sön 07-01-07 00:31 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 18:38
Inlägg: 31
Ort: Mora
En möjlighet är ju att sköta inblandningen av tändförstärkare i bilen. På liknande sätt som oljeinblanding i tvåtaktsmotorer.
I vilket fall är jag lite rädd för att vi bygger fast oss i E85 pumpar, och sedan får svårt att anpassa oss för nya kombinationer.
Jag skulle även föredra att välja själv vilken vinterblandning som passar mig bäst. Då kanske man också skulle veta vad man köper?
Idag så vet man ju inte riktigt om det är E85 eller E75 i pumpen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-07 17:01 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 20:25
Inlägg: 40
Ort: Linköping
En överväldigande majoritet av bilägare vill nog slippa att behöva tänka på vilken etanolhalt man ska välja för stunden och eventuellt hålla på med bränsletillsatser också. Det måste nog vara enkelt ("Häll i och kör!") annars blir det lätt fel när "vanligt folk" ska sköta tekniska ting... :?

Nu har man ju en vinterkvalitet E75 för att slippa kallstartsproblem på vintern och bilägaren behöver inte göra något annat än att tanka som vanligt från E85-pumpen, dvs gör det enkelt för den stora majoriteten av bilägare som bara vill tanka och köra sin bil utan problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-08 23:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
På de många pumpar måste man ändå välja om man vill ha 95, "E85" eller diesel och sen om man vill betala i kassan eller med kort osv. Så svårt kan det väl inte vara att ha några knappar till så att man kan välja vilken E halt man vill ha?

Vinterkvalitetn verkar ju hittills vara totalt onödigt för de allra flesta och många behöver inte den ens om det nu mot förmodan skulle bli vinter pga motorvärmaren.

Jag ser därför hellre några knappar till än onödig bensininblandning. Så här såg det ut i Örnsköldsvik, det är ju en bra början eller hur?
Bild

För min del fick det gärna vara några "smakar" till, t ex E25, E50, E75, E85, E100.

Saab är också inne på E100. det är ju igentligen dumt att vi blandar in en massa bensin i etanolen bara för att starta, det borde gå att lösa hur lätt som helst med en liten extra bensin- eller (ännu hellre) gas-tank.

Om bilen t ex startade med gasol körde motor varm de första km's med det så skulle det bli ännu lågre utsläpp och energiförbrukning iom att det inte behövs någon extra fet blandning med gas, när motorn är kall.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Blandpumpar
InläggPostat: tis 07-01-09 17:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 18:38
Inlägg: 31
Ort: Mora
Underbart! :D :D :D :D Sådana pumpar skulle vi ha på fler ställen.
Jag vill gärna veta mer.
Vilket bolag är detta? Har dom separata tankar eller blandar dom på plats? Används den tredje knappen?
Är det fler som har sett liknande pumpar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandpumpar
InläggPostat: tis 07-01-09 17:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är OKQ8 (i Ö-vik) och den första E85 pump i Sverige, heligt mark alltså ;-).

Den tredje knappen var E10 som fanns på flera OK mackar förut innan det förbjöds så jag skulle tro att pumpen blandar själv. Jag har alldrig sett E75 knappen någon annanstans.

En lite större översikt har du här (klickbar)
Bild

/Aryan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-01-10 09:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
För att etanolbilarna ska slå på bred front - då menar jag att kanske en tredjedel av bilarna eller mer ska vara etanolbilar - får det inte vara någon större skillnad i beteendet än idag. Tänk på Olga 77 år, eller någon annan konsrvativ person. Han eller hon skulle säkert tycka det var krångligt med olika blandningar av etanol istället för bara etanol kort och gott. Det spelar ingen roll att det finns olika varianter av bensin - de här människorna tycker det är krångligt i sig att tanka i en blå pump istället för i en grön eller svart.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-10 09:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Konservativa människor kommer ändå alltid att vara sist med att byta till ett annat bränsle, sånt får inte stoppa utvecklingen tycker jag. Olga får be om hjälp om hon har glömt vad hon ska tanka eller kanske sluta köra bil helt och hållet om hon börjar bli för senil.

Ser alltså inte nått problem, om någon kan lära sig att den ska tanka 95, 98, E85 eler diesel, så kan han/hon väl också lära sig att välja rätt Etanol/bensin "Exx" mix. skulle man råka ta "fel" EXX så kan det ändå inte hända några större katastrofer. Det är värre om man häller i 95 i en bil som kräver 98 eller blandar ihopp diesel och bensin.

Håller med moraola: sådana (välj själv) pumpar skulle vi ha på fler ställen! Hittills har den extra bensininblandningen också varit helt onödigt i denna värmebölja. Fortsätter det så här kommer E75 inte behövas alls.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011