Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 00:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 176 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 15:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Baggis skrev:
Förresten, tar inte de flesta "bensinbolag" etanolen från Sekab? Vad är det som säger att det inte är Sekab som höjer lite som de vill?


Visst kan det vara så, men brottets karaktär gör att man misstänker kända brottslingar.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 15:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De har nu i varje fall konkurransverkets ögon på sig :twisted:

Citat:
Hej Aryan och tack för din e-post

Har förgäves sökt dig per telefon och väljer därför att skriva till dig.

Konkurrensverket arbetar för välfärd genom väl fungerande marknader. Det gör vi bl.a. genom att tillämpa konkurrensreglerna och genom att utöva tillsyn över offentlig upphandling. Vi kan även förslå åtgärder i syfte att förbättra konkurrensförhållandena på olika marknader. Mer information om vårt uppdrag och hur vi hanterar tips och klagomål finns på vår hemsida, www.konkurrensverket.se. Mot bakgrund av de synpunkter som du för fram vill jag för Konkurrensverkets räkning lämna följande kommentarer.

I vårt uppdrag ligger att spåra upp och beivra allvarliga överträdelser av konkurrensreglerna, exempelvis förbud mot konkurrensbegränsande avtal (det s.k. kartellförbudet). För att kunna gripa in med stöd av konkurrensreglerna krävs tillräckligt tydliga indikationer på att berörda företag har kommit överens om att samarbeta om sin prissättning. Normalt är det otillräckligt att enbart hänvisa till likartade priser alternativt frånvaro av prisjusteringar.

Drivmedelsmarknaden är viktig från både ett kundperspektiv och ur samhällsekonomisk synvinkel, dvs. denna marknad omsätter stora värden. Det finns därför skäl för Konkurrensverket att noga följa utvecklingen på detta område.

Avslutningsvis kan jag inte utlova att Konkurrensverket kommer att starta en utredning enbart på grundval av den information du lämnat. Däremot kommer vi att utnyttja ditt tips inom ramen för vår marknadsbevakning. Det vore också mycket värdefullt om du kunde bistå oss med ytterligare information, särskilt sådana uppgifter eller informationer som styrker att det förekommit oegentligt informationsutbyte mellan utpekade bolag.

Eventuella frågor i anledning av detta besked besvaras av undertecknad på direktnummer 08-700 16 34.


Med vänliga hälsningar

Peter Delden


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 16:35 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
irriterande.
köpte för ett år sedan en v70 TDI, tankade RME i uppsala för 10:40 kr litern och bilen drog 0,6 till 0,7 liter per mil... jag var helnöjd faktiskt (kan tillägga att jag kör 5000 privata mil om året så skatten tjänas in ganska snabbt). Idag säljs det ingen RME i uppsala, i stockholm finns den för 13:50 kronor litern. alltså ganska mycket dyrare än dieseln är... Vad tror ni jag tankar? skiljer ändå 10.000 kr per år extra att köra på RME... Nejtack!

innan har jag haft gamla volvos som varit konverterade på E85.

Nu bytte vi andrabilen som används av sambon ganska nyligen, och då det börjat bli kallt hade jag inte konverterat den ännu pga att jag inte skaffat kallstartsmotstånd, hade även tänkt plana av toppen en bra bit. De planerna får bli någon annan gång hoppas jag...

jag tankar jättegärna E85 för miljöns skull, men då både jag och sambon är vanliga "arbetare" spelar den ekonomiska delen in, och dessutom missnöjet.. rent ut sagt jävligt besviken att det är dyrare att åka miljövänligt.

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 17:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Snart tycker du troligen ändå att E85 är billigast...
Opec skall få upp oljepriset igen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-05 20:02 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Man kanske inte ska använda ordet "billig" om E85 utan istället "kostar mindre i förhållande" till bf95 om den nu höjs. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 10:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nu protesterar taxifirmor mot det höjda etanolpriset!

Citat:
Taxi och Gröna bilister kräver billigare etanol

Taxi 020, TaxiKurir, Taxi Stockholm och Gröna Bilister i gemensamt brev till regeringen: "Låt inte bensinen vara billigaste bränslet!"

Stopckholms tre stora konkurrerande taxibolag gör idag gemensam sak och skriver tillsammans med Gröna bilister till regeringen med krav på att det måste vara billigare att tanka etanol E85 än att tanka bensin. Idag kostar det över en krona mer per mil att köra på etanol, vilket regeringen skyndsamt bör rätta till.

Förlust med etanol
Bensinbolagen har i dagarna höjt etanolpriset med 90 öre per liter, samtidigt som bensinen blivit över två kronor billigare de senaste månaderna. I skrivande stund kostar 95-oktanig bensin 10,99 kronor per liter medan E85 kostar 9,59, vilket inräknat merförbrukningen på 30 procent ger ett ”bensinliterpris” på 12,47. Man tjänar alltså över en krona milen på att köra sin etanolbil på bensin.

Så här skriver taxi och Gröna bilister:
"Bensinbolagen motiverar sin prishöjning på 90 öre med att de nu säljer etanol av vinter kvalitet med 10 procentenheter mer bensin. Men en deciliter bensin kostar bara cirka 30 öre mer än en deciliter etanol. Dessutom har bensinbolagen inte sänkt etanolpriset sedan i oktober, trots att bensinen, som utgör 15-25 procent av etanolen, blivit betydligt billigare.
I september såldes 28 000 kubikmeter E85, ett nytt rekord för en enskild månad. Enligt Naturvårdsverkets och Vägverkets gemensamma beräkningar minskar E85 såsom den tankas i Sverige klimatpåverkan med 56 procent jämfört med bensin. För varje månad som en tredjedel av etanolbilarna tankas med bensin, med 2,65 kg CO2 per liter, ökar Sveriges samlade klimatpåverkan med cirka 14 000 ton."


http://www.bilsport.se/news.php?id=62121

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Långkalsonger åt Gröna Bilister
torsdag 6 november 2008

Om etanolbilar, Gröna Bilister, mer bensin och veckolånga köldknäppar....


Etanolbilar är svårstartade när det blir riktigt kallt. Därför blandar bensinbolagen mera bensin i etanolen vintertid, 25-30 procent mot normala 15 procent.

Om det tycker Gröna Bilister två saker:

1. Bensinbolagen tar för mycket betalt för den extra bensintillsatsen.

2. Den är onödig eftersom det inte är några problem att starta på vanlig E85 ner till minus 15 grader.

- Kallare än så har vi knappast någonstans alls i Sverige idag

Jag vet inte i vilket Sverige Gröna Bilister lever. För åtta dagar sedan läste jag av minus 18 i fritidshuset utanför Kiruna. I juletid är det inte ovanligt med veckolånga köldknäppar neråt 35-40 grader. Och i januari-februari tror jag nog att även gröna bilister skulle ta på sig långkalsonger.

Man behöver inte åka särskilt långt norr om Stockholm för att få rejäl kyla vintertid. Enda riktigt säkra sätt att få uppleva blidväder är att slå följe med Vi Bilägares testgäng när det ska ut på vintertest. Enligt lagen om alltings djävlighet möts vi alltid av plusgrader, vart än vi åker.

För några år sen for vi till Kall i Jämtland en januarivecka. Där var det fem-tio plusgrader. Samtidigt var det 23 minus i - Stuttgart.

POSTAD AV Håkan Bäcklund KL 09:26


http://www.vibilagare.se/zino.aspx?arti ... 1#comments

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 15:43 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Här kan man läsa igen om ungefär samma sak som Ayran påpekade tidigare i tråden.

http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=1039&parent01=936&parent02=240&parent03=&level2_4=true&stat=1

hoppas det går bra hos konsumentverket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 20:12 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
aryan skrev:
Roger Gustavsson skrev:
Finns det ingen motsvarande graf för etanolen? Produktkostnaden för oljeprodukterna bör ju ha sjunkigt rejält sedan toppnivån i somras då råoljan låg på 130$/fat.


Ingen graf men jag hittade denna http://www.ethanolstatistics.com/Commod ... rices.aspx som visar prisändringen på Anhydrous Ethanol i US$/m3

Som man kan jämföra med
Bild

och
Bild

/Aryan


Kan du läsa ut något som motsvarar "produktpris" i bensingrafen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-07 05:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
göinge skrev:
Baggis skrev:
Förresten, tar inte de flesta "bensinbolag" etanolen från Sekab? Vad är det som säger att det inte är Sekab som höjer lite som de vill?


Visst kan det vara så, men brottets karaktär gör att man misstänker kända brottslingar.

Igår tankade jag på den lilla macken där jag oftast brukar tanka. Priset var ännu 8,30! Samtidigt råkade innehavaren vara där så jag passade på att kommentera de andra bolagens "tokhöjning". Svaret var att han inte ännu har gjort något åt priset då han inte hade fått fakturan från Sekab och alltså inte visste priset. Lite märkligt att han inte får reda på priset redan vid beställningen, men samtidigt bra att han mest verkar sätta priset efter vad han får betala Sekab, det kommer ju då snart att visa sig om även han "tokhöjer" pga att Sekabs pris har höjts. Blir det en höjning så kommer jag att fråga honom om det beror på "marknadsanpassning" eller Sekabs pris :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-07 08:12 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Är det någon som vill lägga en "trevare" hos Sekab eller är deras pris hemligt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-07 11:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nu har Statoil sänkt bensinpriset ytterligare 20 öre till 10,89 på bemannade stationer. Märkligt att det inte påverkar E85-priset alls. Bensinpriset har ju rasat från 13,99 medan E85-priser sjunkit 10 öre i pris sedan dess. Och nu stigit med 90 då vinteretanol införts.

http://www.statoil.se/FrontServlet?s=sd ... owMenu=0_3

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-07 12:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
Så till er som byter bränsle från "E85" till bensin så fort det är dyrare och struntar i miljöargumenten: Varför kör ni inte diesel?!


Antagligen för att det inte finns någon etanolbil som går särskilt bra på diesel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-07 12:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Än mer märkligt är att Finland som ju har Euro ändå inte har fått så stora sänkningar av bensinpriset som vi har fått, trots att Euron står sig bättre mot dollarn än kronan. Kanske har de mer "karteller" där, hehe.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-11-07 17:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har just bevistat BAFF:s föredrag om Myter om etanolen. På min fråga om vem som styr bränslepriserna i det här "tokiga" fallet som råder nu. Charlie Ryden svarade utan vidare betänkande: Bensinbolagen!

Och det har vi väl egentligen misstänkt hela tiden.

Till er som inte har hört föredraget, men som har möjlighet att ännu göra det, passa på, det är fullt hörvärt. Bildvisningen finns på BAFF:s hemsida som en pdf-fil.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 176 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011