Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-16 22:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Newlund skrev:
Nu har ju denna tråd vandrat iväg till en nivå jag inte hänger med på. Fortsätt gärna, kanske leder det till något annat eftersom det låter som att ni inte tycker att min teori om att turbon går in i onödan stämmer.


Det tror inte jag, turbon i sig förbättrar ju motorns verkningsgrad, men eftersom den bara går igång på alvar vid högre effekter och motoreffekten är så pass hög hänger den ihopp med hög förbrukning.

Newlund skrev:
torbjorn skrev:
1,1 l/mil på E85 är ju ändå inte illa för en så pass stor och tung bil. Är det förresten verklig förbrukning eller förbrukning enligt färddatorn?
Det är verklig förbrukning vid landsvägskörning i 110 km/h.
torbjorn skrev:
Till exempel bör en bil som drar 0,9 l/mil vid 90 km/h alltså dra 1,1 l/mil vid 110 km/h och 1,3 l/mil vid 130 km/h. I praktiken ökar förbrukningen mer än proportionellt mot hastigheten eftersom en högre medelhastighet vanligtvis medför mer ojämn hastighet, mer accelerationer osv.

Detta stämmer faktiskt ganska bra. Körde 60 mil på företrädelsevis 90 vägar i förra veckan och kom ner på en verklig förbrukning av 0,93 l/mil, vilket jag blev väldigt förvånad över.


Förbrukning/mil bör öka ung med kvadraten av hastigheten pga att luftmotståndet ökar med exponent tre av farten, Luftmotståndet är det största motståndet, rullmotståndet som ökar lineär med hastigheten spelar knappt någon roll länge vid farter över 70 km/t förutsatt att däcken är hård pumpade.

Bäst verkningsgrad har motorn ungefär där vridmomentet är som högst men lägst förbrukning är väl antagligen ung vi 60 km/t i högst växel eller ännu långsammare om det går i femman.

Jag är fortfarande nyfiken vad en avskärmad intercooler skulle göra när men gör samma sträcka med samma hastighet på E85, speciellt på vintern tror jag att det skulle kunna spara en del.

/Aryan


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:15, redigerad totalt 4 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-16 22:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
PRIUS skrev:
----Högre vridmoment fås av en fetare bränsle luftblandning vilket minskar verkningsgraden.Vid lägre vridmoment ökar pumpförlusterna i motorn.Så den så kallade sweet spot då motorn har bäst verkningsgrad inträffar då motorn producerar 40% av maxeffekt.


Med vissa FFV-bilar fetas inte bränsleblandningen på med etanol för att höja momentet. Därför borde man kunna gasa på mera utan att förlora i verkningsgrad, den borde snarast höjas om man kör stökiometriskt upp till max vridmoment.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-17 10:25 
Offline

Blev medlem: tor 08-11-13 17:41
Inlägg: 15
Dr. Mabuse skrev:
Newlund skrev:
torbjorn skrev:
1,1 l/mil på E85 är ju ändå inte illa för en så pass stor och tung bil. Är det förresten verklig förbrukning eller förbrukning enligt färddatorn?
Det är verklig förbrukning vid landsvägskörning i 110 km/h.
torbjorn skrev:
Till exempel bör en bil som drar 0,9 l/mil vid 90 km/h alltså dra 1,1 l/mil vid 110 km/h och 1,3 l/mil vid 130 km/h. I praktiken ökar förbrukningen mer än proportionellt mot hastigheten eftersom en högre medelhastighet vanligtvis medför mer ojämn hastighet, mer accelerationer osv.

Detta stämmer faktiskt ganska bra. Körde 60 mil på företrädelsevis 90 vägar i förra veckan och kom ner på en verklig förbrukning av 0,93 l/mil, vilket jag blev väldigt förvånad över.

Jag tycker inte heller att det låter onormalt.
Med 50% blandtankning drar min Peugeot 605 ca 1,1l/mil landsväg, då håller jag hastighetsbegrändningen och bara ca 1/4 av vägen är motorväg, resten är snitt 90km/h.


Onormalt, jag tycker det låter glädjemässigt.

1,1 etanol ger ungerfär 0,7 med bensin. Helt omöjligt med en 95:a

1,2 tycker jag är bra 1,4 är ett "typvärde" som många skulle skriva under på .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-18 20:49 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Jag förstår inte hur ni kör med era 9-5or om de drar så mycket, vid långkörning 90-110 kmh har jag lätt kommit under litern i förbrukning på e85. 1.4 lit/mil vid motorvägsfart är helt omöjligt för mig att komma upp i.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-18 23:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det inte troligt att det är mycket kallstarter och småkörningar med kall motor, så att en stor del av förbrukningen orsakas av varmkörningsanrikning, tomgångskörning mm?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-19 10:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-11-13 17:41
Inlägg: 15
reez skrev:
Jag förstår inte hur ni kör med era 9-5or om de drar så mycket, vid långkörning 90-110 kmh har jag lätt kommit under litern i förbrukning på e85. 1.4 lit/mil vid motorvägsfart är helt omöjligt för mig att komma upp i.


Nja, motorvägs fart, menar du 110 eller 130,140. Förbrukningen sticker iväg ordentligt över 110.

kör jag i 110 så landar den på typ 1,2 inklusive start och stopp.

90 är inte motorvägsfart, då snackar vi landsväg, då kommer min bil också ner i förbrukning.


Senast redigerad av ollew ons 08-11-19 10:21, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-19 10:13 
Offline

Blev medlem: tor 08-11-13 17:41
Inlägg: 15
torbjorn skrev:
Är det inte troligt att det är mycket kallstarter och småkörningar med kall motor, så att en stor del av förbrukningen orsakas av varmkörningsanrikning, tomgångskörning mm?


Precis, jag har en känsla av att "optimister" nollställer färddatron efter start så att säga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-19 10:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det märks tydligt på min bil (Ford Focus) att förbrukningen sticker iväg om jag har haft mycket småärenden på jobbet en vecka (körningar på några km) jämfört med en vecka då jag bara kör 15 km till och från jobbet, och låter bilen stå hela dagen.
Ännu lägre blev förstås förbrukningen förra vintern då jag veckopendlade och bara körde 160 km två gånger i veckan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011