Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 10:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
stoffe skrev:
Annars kan du få låna en EDIS4 modul och mäta. Jag har 4-cyl wastespark Hyndai spole och drivsteg liggandes från en Hyndai Sonata 16V GLS -94, förmodligen ett sånt som du oxå har fast utan drivsteg som är separat från tändstyrningen. Den kan du oxå få mäta.

En sak som jag alltid undrat över är om MSD har så fantastiska spolar och tändsystem som de som åker V8 påstår? Har du någon jämförelse med de som du listade upp tidigare i tråden?

ang mitt tidigare påstående att 5000-6000 ohm är lämpligt på en volvo B230 som sitter i 240 är att volvo själva rekomenderar resistans-stift till dom.


Jo, det kan ju också vara intressant att mäta på, om du inte har alltför bråttom med att få några resultat (det är mycket att göra just nu, men den allmänna krisen gör väl att det lugnar ner sig så småningom...).

Ingen aning, jag har aldrig varit i kontakt med några sådana eftermarknadständsystem.

Jo, men det är inte med tanke på tändsystemets funktion utan för att bilen ska klara myndighetskraven på utstrålade radiostörningar, som Volvo föreskriver tändstift med motstånd. Det problemet går ju också att lösa på andra sätt, t ex motståndständkablar, tändstiftskabelskor med inbyggt motstånd, skärmade tändstiftskabelskor, men Volvo bestämde sig på 80-talet för att lägga avstörningsmotstånden i tändstiften.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 21:24 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
aha, det var därför vw-wasserboxer har skärmkåpa över tändstiften.. skulle vara intressant att veta om biltemas högeffekts torrspole är så himla superbra som en del påstår. har faktiskt en sån i mitt tändsystem på 245an, inbillade mig att den gick något bättre när jag körde på bensin..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 22:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
stoffe skrev:
aha, det var därför vw-wasserboxer har skärmkåpa över tändstiften.. skulle vara intressant att veta om biltemas högeffekts torrspole är så himla superbra som en del påstår. har faktiskt en sån i mitt tändsystem på 245an, inbillade mig att den gick något bättre när jag körde på bensin..


Biltemas är bra för sitt pris men en Bosch är bättre. Petronix flamethrower coil är också mkt bra. De lågohmmiga tändspolar kan man förstås bara använda med ett elektronisk tändsystem som klarar av dem.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 23:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
stoffe skrev:
aha, det var därför vw-wasserboxer har skärmkåpa över tändstiften.. skulle vara intressant att veta om biltemas högeffekts torrspole är så himla superbra som en del påstår. har faktiskt en sån i mitt tändsystem på 245an, inbillade mig att den gick något bättre när jag körde på bensin..


Förmodligen är likvärdig med, eller kanske bättre än, de tändspolar som används på Volvo 240 med brytarstyrt tändsystem. Men jag skulle inte tro att den fungerar bra ihop med de nyare brytarlösa tändsystemen från ca 1985 och framåt. De Biltematändspolar jag har mätt på är blåmålade "standardtändspolar", och de är inte märkvärdiga på något sätt. De påminner i bästa fall om de tändspolar som sitter originalmonterade på japanska 70-talsbilar, när det gäller elektriska data. Men de är absolut inte sämst bland de tvivelaktiga pirattändspolar jag har kommit över, heller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011