Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-12-31 16:06 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Hej på er alla!

Är en av dom lyckliga testpersonerna som fått äran att testa den nya Flexitune AutoX4.

Den är rätt lik den förra modellen,men modifierad för en automatisk drift av kallstarter dels via en tempsensor som känner av när motorn är kall eller varm och känner av optimal bränsleblandning med E85+bensin mängd automatisk via styrning från lamdasonden.

Jag har haft mina kallstarts bekymmer som alla andra och tror stenhårt på denna modell, nu skall det bara upp till bevis om man skall bli nöjd som kund.

Har installerat in allt och skall testa 100% Etanol trots att bensinen är billigare.

Jag kommer att lägga ut korrekta rapporter i denna tråd framöver och har fått tillåtelse av tillverkaren av Flexitunen om detta.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-01 17:14 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Hej!

Då har jag testat första dagen med den nya Flexitunen och kört först med kvarvarande bensin, sen tankade jag fullt med E85.
Har den gamla kallstarts knappen kvar i beredskap ifall bilen skulle trilska vid kallstart.
Av gammal vana så söker jag efter denna knapp vid kallstarter"skratt" men förvånande nog startade bilen korrekt på första försöket vid -6.5 grader,förr kom ju problemen redan vid + grader.
Den går helt perfekt kall som varm och håller på att kalibrera potentimetern för snålaste gången,tomgången är förhöjd i ca:10 sekunder för att sen stanna på 800V
Det var väldigt lätt att byta ut den gamla enheten,då den sitter väl skyddad under under locket vid ena sidan av fjäderbens huset,skarven för lamdasonden ligger ju även där under,så det var bara att dra ut en kabel för tempgivaren som satts fast med två buntband,dock så tejpade jag först slangen lite för att undvika skavning från buntbanden.

Jag brukar oftast kallstarta bilen några minuter utan motorvärmarsladd då vi har flera bilar inom familjen på ett eluttag.

Nu är det bara att testa vidare och se hur bilen beter sig vid varmstart efter några timmar,sen vart kallstarts gränsen går.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 21:31 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Hej!

Gjorde en resa med 3 personer i bilen+full lastat i bagaget och även en full släpvagn påkopplad till Falun fram och tillbaka= 94Mil totalt.
Ena resan full enligt ovan -2 Med ren bensin=1.24L/Mil Temp ute -2
Hemresan 2 personer+tom vagn Med 100% E85=1.30L/Mil Temp-5
Körde med farthållare 80-90Km/Tim mesdels hela vägen.
Inga startproblem likt som på bensin, men med E85 upplevdes bilen mycket starkare.
För 2 veckor sen hade vi -15 resp -23 grader, vid -15 startade bilen omgående,vid -23 fick jag göra 2 försök. OBS: Ren kallstart........

Mycket nöjd med detta,dock är E85 dyrare men framöver så kanske det blir värt att köra E85.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 20:27 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
Jäklar det låter riktigt imponerande!.. Jag har ju en Flexitune Sequential och på 100% E85 räcker det med 0-5 gradigt för att få problem.. måste choka max och ändå kanske det krävs 2-3 startförsök..

:P Men jaja.. kör ju ren B95 nu på vintern ändå :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-07 01:05 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Jo det fungerar perfekt än och mest förvånad blev jag med släpvagnens förbrukning. Läste även i ett annat inlägg där det konstaterades att bilen inte drog så mycket mer E85 med släpvagn.

I övrigt så fungerar denna kallstartslösning perfekt och bilen går bra. Har även läst att en del har problem vid kallstarter och måste varmköra ett tag för att inte bli stående,främst med en automatlåda,detta fenomen har jag aldrig upplevt vare sig på den gamla eller nya Flexitunen.

Nu väntar jag bara på att bensinen skall bli dyrare så man får köra E85 :lol:
Än så länge så kör jag mest på bensin ibland E85.

I övrigt så kan jag bara rekomendera den nya Flexitunen.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-09 14:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
MB skrev:
Nu väntar jag bara på att bensinen skall bli dyrare så man får köra E85 :lol:

Man "får" visst köra på E85 hur dyr den än är, hehe! (Om man inte bor i Finland där det lär vara ett förbjudet bränsle.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 12:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
MB skrev:

I övrigt så kan jag bara rekomendera den nya Flexitunen.


Hur mycket kostar den? Kan man uppgardera en sequential till denna?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-17 11:02 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Denna finns ej att köpa ännu då den är under testning,faller allt på rätt plats och fungerar bra för alla som testar den just nu,så bör ju den börja säljas framöver. Kan bara tillägga att det känns skönt att behöva slippa krångla med kallstartlösningar av olika slag,den nya boxen fungerar helt okej,känner av tempen på kylvattenslangen helt korrekt+att styrningen via lambasonden gör även sitt på ett tillfredställande sätt.
Kan som sagt bara ge denna nya box toppbetyg.............

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-26 22:38 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Igår morse hade vi -15 och jag gick ut för att varmköra bilen,döm till min förvåning den startade på första sekunden utan motorvärmare med 100% E85,gick rent och fint.
Denna box måste ni köpa när den släpps på marknaden,inga problem har jag haft med kallstarter,märker ingen skillnad mot bensindrift.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 04:33 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Det låter mycket bra!

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 17:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt roligt att läsa!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 17:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jo, klart positivt som sådant! Dock ger det mig dåligt samvete för att inte ha fått in den "beta" jag fick för länge sen! Fick den för sent så det hade hunnit bli så pass kallt att jag inte har orkat stå ute och frysa för att få den inmonterad... Men snart kanske! (Fast då är det ju slut med riktiga kallstarter iofs)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-28 11:11 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Som svar till Baggis så tycker jag du skall koppla in den så snart som möjligt och få avnjuta kallstarterna :D
Har man en inkopplad sen tidigare så bör det ju gå fort att byta ut boxen.
Skulle vara kul att få höra utav er andra testare på forumet.

Farhågorna om det kommer att bli lönande i sommar med E85,så tror jag att det kommer att gå jämt upp mot bensin tyvärr. Kan tänka mig att mackarna sänker 60-öre litern på sin höjd.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-28 11:41 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag testar även samma flexitune och är verkligen nöjd med kallstartsfunktionen. Det jag undrar lite över är om kallstartsanrikningen är på oavsett temperatursensorn som jag har monterat. Ibland märker jag att bilen startar lite för fett när den redan är varm, (om man t.ex. varit och handlat en kort stund). Det jag börjat göra nu är att slå på tändningen och vänta några sekunder istället så att all eventuell kallstartsanrikning är avstängd. Har inte märkt någon nämnvärd skillnad i förbrukning i övrigt, men detta måste nog vara en väldigt trevlig apparat för de som inte vill köra 100 % E85, vilket jag dock alltid gör. Det är nog skönt för de som vill ha en konvertering som inte medför något extra att tänka på, choke-knappar osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-28 12:23 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Hej matsuda!

Som jag förstår ditt problem så måste du kalibrera vridpoten i boxen för att uppnå en optimal balans mellan bensin och E85 50-100%.

Med denna potentimeter justerar du dess anrikting så att bilen går bra på exempelvis 100% bensin,sen när du tankar exempelvis 100% E85 så kan du få problemet du har,prova att justera potentimetern nån millimeter till höger,vilket betyder att boxen snålar på bränsle flödet. Det är mycket viktigt att man markerar på nått vis i locket med tejp eller en penna så man har en referenspunkt att gå efter. I ditt fall gäller det att justera ytterst lite. Sen bör du ta bort klämkontakten som du fick med,som man ansluter till lambasonden,den skall lödas på kabeln istället,har du tur är det som spökar i ditt fall. Jag anser att alla kablar som har dess kontakt måste lödas för att ge fullgod kontakt.

Sen kanske du måste flytta sensorn på slangen,den kanske sitter på ett ställe där slangen ej är riktigt varm? och ger då fel signaler till boxen dvs:att den ger signal att motorn är ej driftvarm och flödar på.

Än en gång justera ytterst lite åt gången på potentimetern och prova dig fram till en korrekt balans mellan olika bränslen.

Vad har du för bilmärke?

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011