Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 05:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lite kuriosa
InläggPostat: sön 07-04-15 13:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
I Göteborg, som jag besökte i veckan, såg jag vid påfarten på E6, vid Gårdamotet (utanför Nya Ullevi), en skylt där filerna delar sig. En av skyltarna visade till Redbergsplatsen (en lokalt plats i Gbg). Under skylten satt en tilläggsskylt med texten "Etanol E85".
Detta var alltså en reguljär vägskylt, ljusbeige som upplysningsskyltar brukar vara och uppsatt på vägportalen över körfilerna.
Dessvärre hade jag inte min kamera till reds när jag kom körande, men lite glädjande ändå att man i "gasdriftens stad -Göteborg" visar tydligt var det finns E85 att köpa. Någon på plats kanske kunde åka förbi och ha kameran skjutfärdig? Det vore uppmuntrande att kunna visa upp sådana exempel.
Vet någon om det finns fler liknande exempel? Alltså inte vanliga reklamskyltar, utan Vägverkets/Gatukontorets skyltar som berättar om E85.
På hemvägen tankade jag E85 vid Mantorp, E4:an. Jag såg först efteråt att spärren fanns kvar i påfyllningshandtaget.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-15 15:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad bra! Jag har altid undrad över vem som bestämmer över vad som får vara med på VV skyltar. Ibland ser man skyltar med t ex IKEA, Biltema, tom Macdonalds osv på vägverkets skyltar.

Då är väl E85 mycket mera viktig, en speciell E85/tankställe symbol vore bäst.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite kuriosa
InläggPostat: sön 07-04-15 17:23 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
nyfiken skrev:
I Göteborg, som jag besökte i veckan, såg jag vid påfarten på E6, vid Gårdamotet (utanför Nya Ullevi), en skylt där filerna delar sig. En av skyltarna visade till Redbergsplatsen (en lokalt plats i Gbg). Under skylten satt en tilläggsskylt med texten "Etanol E85".
Detta var alltså en reguljär vägskylt, ljusbeige som upplysningsskyltar brukar vara och uppsatt på vägportalen över körfilerna.
Dessvärre hade jag inte min kamera till reds när jag kom körande, men lite glädjande ändå att man i "gasdriftens stad -Göteborg" visar tydligt var det finns E85 att köpa. Någon på plats kanske kunde åka förbi och ha kameran skjutfärdig? Det vore uppmuntrande att kunna visa upp sådana exempel.
Vet någon om det finns fler liknande exempel? Alltså inte vanliga reklamskyltar, utan Vägverkets/Gatukontorets skyltar som berättar om E85.
På hemvägen tankade jag E85 vid Mantorp, E4:an. Jag såg först efteråt att spärren fanns kvar i påfyllningshandtaget.

---------------------------------
Göteborgarna har väl kanske fått dåligt samvete för att man har så många hänvisningsskyltar till tankställen för fossil fordonsgas? Räknar man med en GWP på 200 för metan (dvs. 5 år efter utsläpp) och ett läckage på 2% i hela kedjan blir ju en fordonsgasbil i Göteborg ungefär ekvivalent med 5 dieselbilar när det gäller bidrag till växthuseffekten....

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-04-15 21:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Har sett en skylt i Östersund, säkert på fler ställen också, men inget jag kan komma på just nu.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011