Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 06:25 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Har kört på 100% E85 i två bilar och en MC de senaste 3-5 åren och har bara stött på "rosa klägg" en gång. Det var när jag glömt dränera förgasaren på MC´n under långt stillestånd på vintern.
Spriten avdunstade och en hinna låg kvar. Inte så konstigt, hade antagligen kunnat hända även med med bensin i tanken.
Även jag tror därför att problemet vart lokalt och under en begränsad period pga. ojämn kvalitet.

Kör så det ångar! // Micke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 07:37 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Får allt med ställa mig till sistnämdas inlägg som för egen del använt E85 till största delen dom senaste drygt 10 åren och nu över 17000 mil sommar som vinter med från bilar, motorcyklar, båtmotorer, motorsågar till gräsklippare. utan att en enda gång lyckats påträffa någon form av det "rosa kleget" och trots det med sporadiska demonteringar av tex bränslesystem osv och även detta efter vissa slarv med att till och med "glömma" soppa kvar i tex klipparens förgasare över vintern.

Använder uteslutande bara av OK soppa, om det kan ha viss betydellse, men jag tvivler och tror som sagt mera på detta med ojämn kvalite lokalt snarare.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 11:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Man brukar inte hitta så mycket av det i bränslesystemet, det enda jag har märkt av det där var att man kände att ytorna i flottörhuset var lätt klibbiga. MEN i insuget, efter förgasarnålen, där var en TJOCK beläggning.. liknande kontaktlim, segt, klibbigt, gult med lite rosa färg och svart. Möjligen att jag har fått mer pga förgasaren tycks läcka en del förgasarolja? Detta klibb verkar ha fått tomgångsventilen att kärva ibland.Jag har kört på enbart e85 sen 1997 och det va inte förräns några år sen jag märkte av det första gången.. sen dess har det varit ett mindre problem, så det kan nog bero på ojämn kvalite, eller att olika tillsatser har använts.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 14:11 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Förvisso,, men för egen del omfattar egna erfarenheter även av inspektioner i områden även efter förgasarnålar osv utom möjligtvis en gång med den då första konverterade bilen (swiften) som det fanns vissa spår av det så kallade rosa klegget i insugskanten efter förgasarnålen, liknande just kontaktlim och denna förgasare var lite av strombergmodell och detta begav sig då i den egna etanolepokens början då 1999.

Detta fenomen blev sedan i alla fall inte värre under dom kommande 2500 milen tills den såldes som etanolbil, men annars har jag trots olika grad av demonteringar osv inte påträffat detta fenomen med någon motor.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 00:01 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 21:12
Inlägg: 21
Ort: Borås
Har inga direkta erfarenheter av det rosa klegget i e85, men är det av samma typ som när t-röd dunstar?

_________________
Saab 9-3 2.0t e85-mappad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 00:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det är en annan sort. Det är bara det rosa färgämnet som är gemensamt med T-röd, och klägget blir rosa för att färgämnet fastnar i det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 09:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ordnung skrev:
Däremot finns ju de som fått en röd/rosa lack.


Den är väl av ungefär samma karaktär som den "gröna lack" som grönfärgad alkylatbensin kunde lämna efter sig förr i tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-31 11:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag misstänker att min Omega (igen) fick nån form av "rosa klegg"-problem. Den började bli svår att starta trots motorvärmare på så vis att den inte gick på alla burkar förrän efter ett antal sekunder. Sen vid en riktig kallstart i -10 så fick jag den inte alls att gå på alla burkar förrän jag hade lyft på tändhattarna en och en tills jag hittade en som inte fick den att gå sämre. Därefter tankade jag halva tanken BF95(var i Finland) och sen stod den en vecka innan nästa kallstart som då gick perfekt. Därefter har den igen funkat helt OK, även på E85. Iofs kan det ha varit nått glapp i tändhatten också, men de är inte så gamla så känns mindre troligt. I synnerhet som liknande saker har skett i några omgångar tidigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-28 15:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nu var det dags igen för en vill-inte-gå-på-alla-burkar-vid-kallstart-period! Detta är skumt att det återkommer då och då. Har nu testat att fylla på med halva tanken BF95 för att se om det än en gång verkar vara det som får det att gå till sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-02 23:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
Nu var det dags igen för en vill-inte-gå-på-alla-burkar-vid-kallstart-period! Detta är skumt att det återkommer då och då. Har nu testat att fylla på med halva tanken BF95 för att se om det än en gång verkar vara det som får det att gå till sig.


Jag tippar att stiftet är kass. Har råkat ut för det ett par ggr. Det börjar som misständningar vid kallstart.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-03 16:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Baggis skrev:
Nu var det dags igen för en vill-inte-gå-på-alla-burkar-vid-kallstart-period! Detta är skumt att det återkommer då och då. Har nu testat att fylla på med halva tanken BF95 för att se om det än en gång verkar vara det som får det att gå till sig.


Jag tippar att stiftet är kass. Har råkat ut för det ett par ggr. Det börjar som misständningar vid kallstart.

När det blev så förra gången så bytte jag alla stift trots att de inte alls hade gått så långt som de ska tåla. Det hade dock ingen effekt. Då liksom nu så verkar det (tyvärr) vara så att om den får sig ren bensin så går det till sig. Åtminstone har de kallstarter jag gjort med bensin i tanken gått bra. Återstår att se vad som händer vid övergång till etanol igen när tanken börjar vara tom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-03 17:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hmm.. Ja, där kanske man har nått att ta på! Omegan min har ju misstänkt taskiga ventiltätningar(intermittent dock pga att de kan vara lösa). Det kanske skapar det berömda klägget av och till.. Tråkigt då att byte av ventiltätningar antingen är dyrt eller besvärligt :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011