Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-03-17 10:59 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag har en pierburgförgasre, alltså en förgasare som har ett spjäll som reglerar tillförseln, men den har också en liten extra kanal som går förbi detta spjäll till en tomgångsventil och en justerskruv för tomgångsvarv. Vid tomgång går hela luftbränsleblandingen den här vägen och spjället är stängt.
Finns det någon nackdel med att ta borta denna väg och istället justera tomgången med bottenläget för spjället? Det finns en justerskruv för detta också.
Min tanke är att vid kallstart värma bränsle i förgasaren, men om det vid tomgång ska gå genom denna långa tomgångskanal, ventil och justerskruv misstänker jag att bränsle och luft kommer att kylas ner ganska mycket på vägen av all metall som luften måste passera i denna lilla kanal. Att låta tomgångsluften gå förbi spjället istället skulle innebära kortare väg och mindre kontaktyta mot kalla väggar.
Enda vitsen jag vet med en tomgångskanal och den elektriska ventilen som kan stänga som stänger av kanalen när tändingen stängs av, är väl att förhindra glödtändning, men den risken finns väl knappast vid etanoldrift?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 11:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Funkar CO-skruven fortfarande om du inte blockerar tomgångskanalen?

Jag förstår inte helt resonemanget om kalla väggar och luften, om du värmer bränslet i förgasaren lär hela huset bli varmare än luften, så en längre kanal lär då värma luften mera än en kortare väg. Dessutom är det väl peanuts i jämförelse till kalla grenrör och toppen som luft/bränsleblandningen ska förbi.

/Aryan

PS Avstängningsventilen skulle man kunna aktivera även när bilen rullar ut på en hög växel och då dra 0 l/mil i bränsle precis som en inspr motor, det borde kunna gå med en vakumbrytare, när vakuumet är högt nog borde man kunna stänga av tomgångsventilen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 13:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Är det en CDT-förgasare vi pratar om (med vacuumkolv)?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-17 22:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Anledningen till att man har ett tomgångssystem med en separat luftkanal med en justerskruv för tomgångsvarvtalet brukar vara att man på det sättet inte riskerar att tomgångsblandningen ändras för att man justerar tomgångsvarvtalet. Förgasartillverkarna började använda sådana lösningar på 70-talet allteftersom myndighetskraven på avgasrening blev strängare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011