Två svar på insändaren ovan från 1 september:
Citat:
Etanolen långt mer hållbar än bensin och diesel
2009-09-10 23:00
Lennart Johansson skriver i en insändare i Norra Skåne 1/9 att han vill minska bilismens miljöpåverkan. Så långt är allt väl. Men när han dömer ut etanolen och istället vill momsbefria alla bilar som förbrukar under 0,8 liter milen, då blir det grovt fel.
Det gäller att skilja på koldioxidutsläpp och koldioxidutsläpp från fossila källor, de utsläpp som ger ett nettobidrag till växthuseffekten. Den som kör på etanol E85 minskar sin klimatpåverkan med 65 procent jämfört med motsvarande bensinbil, enligt officiella siffror från Vägverket och Naturvårdsverket. Siffrorna inkluderar hela produktionen liksom etanolbilens merförbrukning. En stimulans till alla bilar som förbrukar under 0,8 liter milen medför däremot ingen minskning alls eftersom den nuvarande snittförbrukningen i Sverige är 0.7 liter milen.
Johansson påstår att "Kravet på E85-pumpar har dessutom tvingat många mindre mackar på landsbygden att lägga ner". Det är fel, vilket mackarnas eget branschorgan Svensk Bensinhandel erkänner. Alla mackar som säljer under tusen kubikmeter bränsle per år är undantagna från kravet på att sälja biobränsle, och större mackar som ansöker om dispens från kravet har nästan alltid fått det beviljat. Att många mackar på landsbygden är olönsamma har inte med etanolen att göra.
Etanolproduktion kräver stora resurser, anger Johansson, men glömmer att jämföra med hur resursslukande oljeproduktionen är. Detsamma gäller hans kritik av dåliga arbetsförhållanden vid etanolproduktionen, som bör jämföras med hur det är att jobba i en oljediktatur eller att tillhöra de ursprungsbefolkningar som tvingas flytta på sig när oljebolagen vill åt marken.
Men vi får inte vara naiva – arbetsförhållandena på sockerrörsfälten är inte bättre än vad vi köpare begär. Ställer vi inga krav på rimliga arbetsförhållanden och lokal miljöhänsyn så får vi en etanol som vi får skämmas för. Redan idag är etanolen verifierad avseende arbetsförhållanden, skydd för biologisk mångfald och garanterad klimatvinst, hos alla större bensinbolag utom Shell. Det är dags att vi konsumenter ställer sådana krav på alla bränslen.
Johansson vill skydda jordens fattiga. Det är bra. Men det stora hotet mot världens fattiga är de skenande klimatförändringarna. Vi har ett moraliskt ansvar att snabbt hejda växthuseffekten. Den som fortsätter att tanka bensin och diesel är snart moraliskt bankrutt.
Johansson hamnar grovt fel i sin kritik av etanolen och i sitt värnande av bensinslukande bilar. Men han har rätt i att etanolen av idag inte är slutstationen; vi måste ständigt verka för en alltmer hållbar, grön bilism!
Cecilia Carlqvist, Per Östborn projektledare för Gröna Bilister
http://www.nsk.se/article/20090910/OPIN ... och-dieselCitat:
Lantmännens etanol bidrar till en hållbar framtid
2009-09-10 23:00
Det är en dyster bild som Lennart Johansson levererar i sin insändare "Etanol är ingen hållbar framtidslösning" (Norra Skåne den 1 september). Visst är omställningen från oljan problemfylld, men det finns inget skäl till att inte använda och utveckla dagens förnybara alternativ.
Vårt samhälle och vår välfärd är uppbyggd kring billig fossil energi. En omställning till förnybara alternativ låter sig inte göras i en handvändning. Men enligt de flesta forskare är det hög tid att vi börjar resan från vårt oljeberoende – inte bara för att olja ger mycket klimatpåverkande växthusgaser utan också för att världens oljeresurser så småningom tar slut.
Olyckligtvis har pionjärbränslet etanol fått dåligt rykte. Några skräckexempel har fått sätta måttstocken för övriga. Få personer skulle i dag likställa el från kolkraft med el från vattenkraft. Samma sak gäller för etanol. Nästa år träder en ny EU-lagstiftning i kraft som gör att klimatmässigt dåliga produkter i praktiken stängs ute från marknaden. Bara etanol och andra förnybara bränslen med verkligt stor minskning av växthusgaser kommer då att finnas på marknaden.
Lantmännen är stolta över att vara en del i utvecklingen mot en hållbar framtid. I Norrköping producerar vi etanol av lokalproducerad spannmål och med hjälp av förnybar processenergi. Förutom etanol ger processen ett proteinrikt djurfoder, som i sin tur minskar trycket på Brasiliens sojaodlingar och därmed också på regnskogarna. Vår satsning är idag en liten del av energiförsörjningen men en viktig byggsten för den teknikutveckling och investeringsvilja som krävs för omställningen från oljan.
Om företagen får rätt signaler, tror vi att Sverige på sikt till och med skulle kunna bli en nettoexportör av drivmedel. Men då måste även våra bilar bli mycket snålare – vare sig de drivs av fossila eller förnybara alternativ.
Erik Herland näringspolitisk chef Lantmännen Energi
http://www.nsk.se/article/20090910/OPIN ... ar-framtid
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c