Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-10 18:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
widmark skrev:
El är framtiden, det är jag rätt säker på. Dock betyder ju inte det att vi inte kan köra på E85 idag. Jag tror inte heller att vi bara kommer ha elbilar i framtiden. Det kommer säkert finnas fordon som går på flytande bränslen då med. Att racka ned på etanol och samtidigt inte nämna att bensin och diesel är sju resor värre är ju lite oseriöst. El står inte mot E85 egentligen, det står mot bensin och diesel. Etanol är ett förnyelsebart bränsle, precis som el kan vara. Det är varken bensin eller diesel i normalfallet.


Jag kan köpa att vissa tror detta. Jag säger inte emot. Jag stör mig bara på att alla drivmedelsnyheter handlar om vad som är bättre än etanol. Ovanstående "nyhet" är ju egentligen inte att elmotorn är effektivare än en etanolmotor, utan att den är effektivare än vilken förbränningsmotor som helst, oavsett om den drivs med etanol, bensin eller diesel, men den ihållande hatkampanjen mot etanol gör ju att man åter skriker ut att etanol inte är bra. Dagens små trånga elbilar vill ju ingen ha, men eftersom man ännu en gång bevisat att etanol inte är bra, fortsätter 75% att köpa bensin- och dieselbilar och alla motorjournalister kan känna sig nöjda.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 02:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
göinge skrev:
eftersom man ännu en gång bevisat att etanol inte är bra, fortsätter 75% att köpa bensin- och dieselbilar och alla motorjournalister kan känna sig nöjda.


Mmmm, det är väl det som är meningen. Jag tror inte heller det handlar om att el skulle vara bättre än nåt annat egentligen, utan att folk ska köpa bensin och diesel. Snart så får man väl höra att etanol görs av nermalda barn eller nåt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 09:13 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Roger Gustavsson skrev:
Hur ser hela cykeln ut med produktion och återvinning av batterierna och den energi som går åt för detta? Har inte sett det räknas in någonstans.

Hade vi inte nyligen en antal bilder/länkar här på forumet som tog upp well-to-wheel effektiviteten för de olika drivsätten? Kan inte hitta dem just nu.

NiMH batterier är miljövänligare än blybatterier och håller hela bilens livslängd innan dom som i Priusens fall köps tillbaka för i USA 200 $ på grund av bla det höga värdet på nickel som återvinns. BMW anser att man får räkna med byte av deras bilars blybatteri behöver göras vartannat år, och då blir det ungefär lika många batterier under bilens livslängd som för elbilen men med för miljön farligare batteri..Man får hålla reda på proportionerna där tex återvinning av blybatterier svarar för ett utsläpp av 30 kg bly vid återvinning i Sverige, jämfört med de Allt bly som sprids i naturen under jakten är : 700 – 1 000 ton för år 1996 enligt Kemikalieinspektionen.
NiMH batteries are commonly considered to have lower environmental impact than NiCd batteries, due to absence of toxic cadmium. The overall environmental impact of mining the various alternate metals that form the negative electrode may be more or less than cadmium, depending on the metal, mining method, and environmental practices of the mine.

Most industrial nickel is recycled, due to the relatively easy retrieval of the metal from scrap, and due to its high value.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 11:07 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
PRIUS skrev:
BMW anser att man får räkna med byte av deras bilars blybatteri behöver göras vartannat år,


Va? Min bil är tillverkad i november 2001 och jag har aldrig bytt batteri.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 11:59 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Roger Gustavsson skrev:
PRIUS skrev:
BMW anser att man får räkna med byte av deras bilars blybatteri behöver göras vartannat år,


Va? Min bil är tillverkad i november 2001 och jag har aldrig bytt batteri.

Nej jag vet,min Previa var 14 år innan batteriet behövde bytas ut och då var det ändå halvfullt av elektrolyt, men Toyota vägrade ta det på goodwillkontot.
Men BMWs representant svarade att batterier är förbrukningsvara som räknas att bara hålla två år, när BMW ägare klagat på hållbarheten på deras batterier.
Troligvis är det inget fel på batterierna utan på laddningsrelä eller dyligt men nu för tiden lagas inte sådana fel utan man byter hela genratorn med laddningsrelä och även batteri.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 12:38 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Och ändå är BMW-ägarna bland de mest nöjda! Det säger väl något om dem....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-05-18 18:12 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
göinge skrev:
Varför i :evil: jämför man inte elbilar med bensin och diesel? Varför denna ständiga hetskampanj mot etanol? Denna och liknande rapportering får endast följden att en och annan väljer bort etanolbilen till förmån för en "snåldiesel" och vårt jordklot kommer ännu ett steg närmare kollaps.

Så här skriver SVT om nyheten på sin hemsida:

Citat:
Elbilar effektivare än etanolbilar

Publicerad 8 maj 2009 - 05:54
Uppdaterad 8 maj 2009 - 07:00

Att köra bil på el är långt effektivare än att köra på etanol. Det är också bättre för klimatet. Det visar en jämförelse i den vetenskapliga tidskriften Science.

Forskarna har jämfört hur långt man kan köra en bil om man använder el eller etanol som producerats av grödor som vuxit på en hektar mark. Resultatet visade att elbilen kör mer än 80 procent längre sträcka på samma mängd odlad gröda. Det gäller oavsett om elen eller etanolen gjorts på majs, energigräs eller cellulosa.

Sven Kullander, ordförande för Kungliga Vetenskapsakademins energiutskott är inte förvånad.

-I en elbil går all energi till hjulen. Etanol driver en förbränningsmotor och då går bara 20-25 procent av energin till hjulen, säger han till Ekot.


http://svt.se/2.22620/1.1549304/elbilar ... pos=lasmer


Så här jag svarat på detta när folk har frågat mig om detta.
Fundera på varför dom jämför med etanol och inte bensin/diesel?
Jo därför att etanol är överlägset bensin/diesel och därför är inte bensin/diesel värt att jämföra mot.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-11 15:12 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
AcuraJan skrev:
:? Ett par citat från tidningen Allt om vetenskap, nr 3 2009 där jag läste en artikel om en norsk elbil nyligen.
90 procent av världens energi kommer från fossila bränslen.
En elbil som drivs med elektricitet från ett kolkraftverk blir inte mer energieffektiv än en förbränningsmotor som drivs på bensin.


I dagens DN läste jag "Etanol bara en fluga – elbilar är framtiden"
Där reportern bl.a. skriver att bensin/etanol-motorn har verkningsgraden 20-25% mot elmotorns 90%.
http://edn.dn.se/idag/nyheter/21832669.htm
Irriterande eftersom det inte är så enkelt...

------------------------------------------------------------
90% av världens energi kommer från fossila bränslen ja. Men inte 90% av världens el. Det rör sig om kanske 50%. Vattenkraft, kärnkraft etc lämnar också betydande bidrag.

Den norska elbilen drivs knappast av el från ett kolkraftverk. Snarare vattenkraft som är dominerande elkälla i Norge. I värsta fall möjligen gas eftersom Norge har ett antal gaskraftverk som står för viss topplast.

Med kolkraft är det mer hugget som stucket med jämförelsen elbil/bensinbil, det är alldeles riktigt.

Det är f.ö. inte säkert att elbilar alltid är den bästa lösningen. De har problem med krocksäkerhet, batterierna är tunga etc. Direkt elöverföring från slingor i vägbanan eller dylikt skulle ge elbilen helt andra konkurrensmöjligheter.

Trådbussen har som bekant löst dessa problem redan och skall vi införa el inom transportsektorn är en utbyggnad av trådbussar i städer något som bör ligga närmare till hands än att rena privatbilister börjar köra elbilar till sina sommarställen.

Vi får se om trådbussen kommer tillbaks i Stockholm nu; det finns förslag att bygga en sträcka från Karlsplan till Djurgården och trafikera den med bl.a. en renoverad trådbuss från 60-talet.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-11 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Sverige är unikt som 2006 fick endast 3% av sin elektricitet från fossila källor. De allra flesta länderna i Europa får mer än 50% av sin elektricitet från fossila källor.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-12 12:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kör vi dagens etanolbilar endast på etanol här i Sverige ?

Näpp, just det. Alltså blir mix osv ointressant vid en direkt jämförelse mellan alternativen. Dock inte ointressant som helhet men det är en annan femma.

Det som förstås också är intressant och kanske viktigast är hur framtiden ser ut för alternativen, vilka möjligheter har vi att ersätta våra fossila alternativ, påverkan på miljö osv osv. En etanol/elbil idag gör inte någon större skillnad.

En intressant frågeställning även om man bortser från kostnaden kan vara att vi idag hade bytt ut hela världens bilpark till ex elbilar alt etanolbilar, vilket alternativ skulle påverka mijön mest nu och i ett framtida perspektiv ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-12 13:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
En intressant frågeställning kan vara att vi idag hade bytt ut hela världens bilpark till ex elbilar alt etanolbilar, vilket alternativ skulle påverka mijön mest nu och i ett framtida perspektiv ?


Totalt ointressant frågeställning, eftersom den är rent ut sagt tramsig. Det är på samma nivå som när min mor klcäkte ur sig appropå att jag för några år sedan tyckte det borde säljas fler etanolbilar: "Jaha, vad ska vi göra med alla bensinbilar då? Skrota dem?!"

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 12:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
Laban skrev:
En intressant frågeställning kan vara att vi idag hade bytt ut hela världens bilpark till ex elbilar alt etanolbilar, vilket alternativ skulle påverka mijön mest nu och i ett framtida perspektiv ?


Totalt ointressant frågeställning, eftersom den är rent ut sagt tramsig. Det är på samma nivå som när min mor klcäkte ur sig appropå att jag för några år sedan tyckte det borde säljas fler etanolbilar: "Jaha, vad ska vi göra med alla bensinbilar då? Skrota dem?!"

--------------------
Sverige har Europas äldsta bilpark och visst skulle en ordentlig skrotningspremie liksom den i Tyskland vara ett bidrag till en förnyelse av bilparken med bränslesnålare bilar, hybrider, elbilar etc.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 23:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tysklands skrotnigspremie är väl snara en eftergift till Tysklands stora bilindustrin under en täckmantal av miljöåtgärd. Jag undrar hur mkt miljön tjänar på det och hur mkt mindre CO2 det blir i långa loppet blir med sådana åtgärder. Det är nog inte så säkert att den nya bilen i verkligheten (jag menar alltså inte de körcyklarna som testbilarna är optimerade för) altid är snålare och släpper ut mindre CO2.

På kort sikt blir det i varje fall bara mera energiförbrukning och ett slöseri med resurser att bygga fler nya bilar och skrota fuktionsdugliga bilar i förtid. För motorstarkare bilar och eller privatabilar som ända körs lite kan det nog vara ett nollsummespel eller tom en förlust i slutändan.

Ska man göra en insats för miljön så borde man istället stimulera konvertering av äldre bilar så att de kan köras på biobränslen och eller el. En skrotningspremie av väldig bränsleslukande blar skulle kunna vara att ge bort pendlingscyklar med eller utan elmotor eller tågabonnemang mm.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-15 07:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Samma mor försöker hålla sin gamla (=1998 års modell) i så bra skick det går, eftersom hon inte har råd att köpa en ny (=begagnad) bil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 06:28 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
Tysklands skrotnigspremie är väl snara en eftergift till Tysklands stora bilindustrin under en täckmantal av miljöåtgärd. Jag undrar hur mkt miljön tjänar på det och hur mkt mindre CO2 det blir i långa loppet blir med sådana åtgärder. Det är nog inte så säkert att den nya bilen i verkligheten (jag menar alltså inte de körcyklarna som testbilarna är optimerade för) altid är snålare och släpper ut mindre CO2.

På kort sikt blir det i varje fall bara mera energiförbrukning och ett slöseri med resurser att bygga fler nya bilar och skrota fuktionsdugliga bilar i förtid. För motorstarkare bilar och eller privatabilar som ända körs lite kan det nog vara ett nollsummespel eller tom en förlust i slutändan.

Ska man göra en insats för miljön så borde man istället stimulera konvertering av äldre bilar så att de kan köras på biobränslen och eller el. En skrotningspremie av väldig bränsleslukande blar skulle kunna vara att ge bort pendlingscyklar med eller utan elmotor eller tågabonnemang mm.

/Aryan

-------------------
Visst är skrotningspremien mest till för bilindustrin, det kan vi alla vara överens om.

Men en viss miljöeffekt har den ändå. Vi kan inte komma ifrån att utsläppen ökar med åldern för bilar pga slitage av motordetaljer etc. och att gamla rishögar har en sämre säkerhet.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011