Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 05:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-19 21:43 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-16 23:44
Inlägg: 10
vad bör bränslepumpen ligga på för volt på tomgång och under hårdare belastning?

har redan köpt ett nytt så tänkte jag skulle byta vilket fall :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-19 21:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om du redan köpt ett nytt så tycker jag att du ska köra åtminstone en månad innan du byter så att en hel del skit hinner lösas upp. Givetvis bör du byta direkt om köregenskaperna försämras.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-19 21:49 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-16 23:44
Inlägg: 10
kanon.. :) inväntar klägget och ryckningarna,

en dumfråga kanske, men ska man dra i lite STP injection cleener ?

eller är det helt onödigt? e85 kanske fungerar som det :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Spridarrengöring
InläggPostat: sön 09-09-20 19:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Kemetyl Ki innehåller just till större delen etanol. Lite annat också, men det mesta är etanol.
Kemetyl har gjort om sin hemsida, så jag hittar inte deras produktfakta som dom hade tidigare, men det har klart framgått vad det innehåller. Får man rosa klegg, så är nog bensin den enklaste lösningen. Häll i 10 liter och kör slut. Sedan börjar du med E85 igen. Och naturligtvis filterbytet när det behövs.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-21 09:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
marcusr skrev:
vad bör bränslepumpen ligga på för volt på tomgång och under hårdare belastning?



Spänningen till bränslepumpen är ju densamma hela tiden, i stort sett lika med batterispänningen.

Vad beträffar strömmen så kan du räkna med att omkring 3,5-4,5 A är normalt på en bil med 3 bars bränsletryck. Bränsletrycket varierar ju efter undertrycket i insugningsröret, så det är normalt att strömmen blir lite lägre vid t ex tomgång eller körning med högt varvtal och nästan inget gaspådrag, och lite högre vid segdragning på fullgas.
Det är också fullt normalt att strömmen blir högre ju kallare bränslet i tanken är.
Tänk på att dessa siffror gäller för huvudpumpen, om du kopplar in dig vid t ex bränslepumprelät eller säkringen för att mäta så får du dessutom med förpumpens förbrukning på 1-2 A.

Innan filtret har blivit så igensatt att man riskerar att bli stående så brukar strömmen ha gått upp mot 8-10 A. Förmodligen är det lämpligt att du börjar bli misstänksam mot filtret när strömmen har gått upp 1-2 A över vad som är normalt på din bil vid samma körförhållanden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011