Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 23:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 18:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jo, det går att se lambdaspänningen också. Uppdateringsfrekvensen är väl inte den bästa tycker jag, men det borde väl gå om jag kollar på den under en fullgasacceleration då det väl rimligen går som tyngst? Fast den verkar gå "open loop" redan av att gasa till stillastående så hur blir det egentligen då?

Tankade ikväll 25 liter ren E85 och körde sen c.a 2 mil. Var kanske kvar en 15-20 liter av den 70%:iga blandningen innan. Den kändes rätt normal, inte speciellt slöare än vanligt. Kollade LTFT hemma och den var fortfarande +38%, så antingen behöver den mer tid på sig, eller så har den nått gränsen. Fast någon felkod har det inte kommit än, borde ju komma det om den börjar gå för magert.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 21:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Om du ska hålla den i open loop stillastående hamnar du väl på varvstop innan du hinner läsa av lambda.
Om du har i en hög växel och trampar gasen i botten har man gott om tid att hinna se om spänningen ligger stabilt på fet blandning.
Desto högre varv desta större risk för att uppfetningen inte räcker till på fullgas, och då borde man se att spänningen sjunker ifall spridarna inte öppnar tillräckligt.

Jag labbade en hel del med detta på Xsaran, där stannade regleringen vid +25% enligt scantool, och jag fick felkod. Men det verkade som uppfetningen var tillräcklig ändå för att bilen skulle gå bra på högre inblandingar.

I Closed Loop gick den ju på lambda och Short Term ökade för att kompensera stoppet vid 25%, och på fullgas har man ju fullgasanrikning som verkade räcka till.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 08:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ska testa på föreslaget sätt :D

Att kallstarta i -3 imorse gick inget vidare med den höga andelen E85, hehe. Gav upp efter 5 försök och pluggade i motorvärmaren en stund. Då gick det som förväntat bra.

Känns som den borde få min FlexiTune AutoX4 inkopplad. Skulle dock kännas bättre om det gick att få tag i han- och honkontakter till spridarna så att jag slipper klippa av kablarna i den. Nån som vet hur man bestämmer typ på dem och var man kan få tag på sådana?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 11:57 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Baggis skrev:
han- och honkontakter till spridarna så att jag slipper klippa av kablarna i den. Nån som vet hur man bestämmer typ på dem och var man kan få tag på sådana?


Jag fick kontakter och spridare så att jag kunde bygga "förlängningssladdar" till spridarna på min Smart.
Kolla med lokala skrotfirmor.
Dock blev jag inte nöjd med resultatet så jag har numera ett mycket snyggare och knappt synligt "påstick" på kabelhärvan.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... t+roadster

Med "hattar".
Bild

Med "klippta kablar"
Bild
Bild
Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 10:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Kikade lite mer i detalj på hur det ser ut under huven. Ser ut som ECUn sitter iofs väldigt lättåtkomligt till alldeles bakom vänster strålkastare, till den går en kabelstam som verkar lindad med typ eltejp. Sätter jag sönder den för att skarva in kablar så blir det inte snyggt precis, dessutom alldeles för synligt tycker jag.

Spridarkontakterna däremot är nästan helt dolda under en aluminiumgrej som kommer ut från insuget så där skulle det gå att dölja "förlängningssladdar" bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 09:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har i helgen kört 2x40 mil landsvägskörning, mestadels i Finland. Med anledning av att det inte finns nån E85 där så gick jag över till i det närmaste ren BF95 i två steg, från en blandning på c:a 50% E85. Blev nog c:a 25% E85 i första steget innan första 40-mila-turen. Sen innan hemfärd så tankade jag c:a 35 liter BF95. Allt funkade utan problem tills jag hade c:a 10 mil kvar, då tändes "avgasreningslampan", alltså inte den som varnar för allvarliga motorstörningar, så körde vidare hemåt.

Hemma kollade jag felkoder och fick fram :

P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold

Detta beteende tycker jag verkar skumt! Dels för att jag tidigare inte fått nån felkod alls trots hög andel E85, dels för att det kommer efter 30 mil med ändrat blandningsförhållande. Tycker ev. felkoder borde kommit mycket tidigare ifall de beror på ändrad inblandning av E85.

Kan tillägga att jag också noterade att Long Term Fuel Trim var lägst av de värden jag har sett någonsin, +19,5%. Ingen varning om den går uppåt +40%, men väl om den går ned mot mer normala värden, haha!

Så vad tror ni att detta fenomen beror på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns ju också någon Renault här på forumet där det verkar som om LTFT normalt ska ligga på omkring +30 % . Det skulle kunna tänkas antingen att en del konstruktörer väljer att inte låta LTFT ligga centrerat runt 0, eller att vissa OBD-programvaror av någon anledning inte lyckas presentera värdet korrekt från vissa styrdon.

Att ditt LTFT nu har blivit lägre än någonsin tidigare kan ju bero på att körning på omväxlande E85 och bensin bidrar till att rensa spridarna. E85 tar bort hartsavlagringar från bensin medan bensin löser upp "rosa klägg".

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 13:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
torbjorn skrev:
Det finns ju också någon Renault här på forumet där det verkar som om LTFT normalt ska ligga på omkring +30 % . Det skulle kunna tänkas antingen att en del konstruktörer väljer att inte låta LTFT ligga centrerat runt 0, eller att vissa OBD-programvaror av någon anledning inte lyckas presentera värdet korrekt från vissa styrdon.

Att ditt LTFT nu har blivit lägre än någonsin tidigare kan ju bero på att körning på omväxlande E85 och bensin bidrar till att rensa spridarna. E85 tar bort hartsavlagringar från bensin medan bensin löser upp "rosa klägg".

Nån fler Renault än min med hög LTFT? Hmm.. Har inte sett det själv.

Jo, att insprutningssystemet rensas av de olika bränslena kan man ju tänka sig. Mer märkligt är då beteendet med felkoden tycker jag, såvida inte det hör ihop med denna rensning så att någon ändring gick för snabbt för adapteringen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 23:14 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Fast den där felkoden: P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold har väl inte med för högt/lågt värde på LTFT att göra. Den kommer väl av att den diagnostiska sonden nedströms katalysatorn inte visar förväntade värden?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 06:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
s skrev:
Fast den där felkoden: P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold har väl inte med för högt/lågt värde på LTFT att göra. Den kommer väl av att den diagnostiska sonden nedströms katalysatorn inte visar förväntade värden?

Japp, tog med som en "notis" att LTFT visade all-time-low vad jag har sett iaf. Mest troligt har dessa saker nog inte med varann att göra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 17:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
P0420 fick även jag när jag gick tillbaka till bensin på Xsaran, den höll sig borta på etanol men kom alltid på bensin.

Håller den sig borta för dig efter radering?

Vi bytte till en ny första lambdasond, Biltemas dög inte!
Så det fick bli en för 2500:- :cry:
Den bilen ska snart besiktas igen, blir intressant att se om avgasvärdena blivit bättre. (Körs numera endast på bensin)

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 17:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
AcuraJan skrev:
P0420 fick även jag när jag gick tillbaka till bensin på Xsaran, den höll sig borta på etanol men kom alltid på bensin.

Håller den sig borta för dig efter radering?

Vi bytte till en ny första lambdasond, Biltemas dög inte!
Så det fick bli en för 2500:- :cry:
Den bilen ska snart besiktas igen, blir intressant att se om avgasvärdena blivit bättre. (Körs numera endast på bensin)

Intressant! Har inte kört så långt än efter raderingen, men den är fortfarande borta, så kanske det gör lika märkligt som på din. Är väl nån fransk egenhet :wink:

Hmm.. Fast menar du att det blev till att byta 1:a lamdasond för att råda bot på eländet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 17:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ja, jag pendlade så det blev några tusen mil med lampan tändandes och släckandes med diverse felsökning under tiden... och det skumma var att när jag körde på ren E85 och flextek höll den sig släckt.

Ny sond, ej Biltemas, fick iaf lampan att hålla sig släck även på bensin. Och det är ett bra tag sedan den byttes nu.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-21 14:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Kan konstatera efter ytterligare en tids användning av bilen att den är väldigt "sprittålig" av sig! Jag tankar typ 10L bensin och 30L E75 varje gång och märker inte alls av att den skulle ha något problem med det. Iofs har jag alltid motorvärmare så starterna blir ju inte några riktiga kallstarter, men ändå positivt. Har inte kollat LTFT på länge nu, borde göra det så jag ser om det har ändrats något sen sist då det var högt t.o.m på ren bensin. Är dock så tokkallt så sånt lockar inte så värst :wink:

Förbrukningen är dock ganska hög, i 25-30 graders kyla och 110 knutar så tog den enligt färdatorn bortåt 1,4 L/mil! Kan nog stämma då tanken blev torr på nolltid. Även med släp, fast lägre fart då, så sörplar den rejält. Den går väl iofs inte snålt då iaf :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-03-14 11:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Häromdagen när jag skulle åka hem från jobbet så fick jag göra tre startförsök, sen var den lite tveksam en kortare stund. Det var bara -6 grader och hade haft i motorvärmaren så tyckte det var konstigt då det inte har gjort så förut. Hade iofs nästan ren E85(75) i den, men brukar som sagt inte märkas. Dagen efter noterade jag att jordfelaren i "stolpen" hade löst ut så jag startade alltså utan motorvärmare. Sett ur det perspektivet så tycker jag den gjorde det rätt bra :)

Har också igen fått tänd avgasvarningslampa, även denna gång vid för tvär övergång till bensin pga trasslande E85-mack. Lite lustigt att det blir så när man går från E85 till bensin, men hittills inte åt andra hållet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011