Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 13:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
askilje skrev:
torbjorn skrev:
Det enda märkliga med den där originalregulatorn är ju att den tydligen inte har någon slangnippel för returledningen, utan den går förmodligen ut mellan de båda gröna O-ringarna. Returledningens slangnippel sitter alltså integrerad i spridarröret (fuel rail).

I det fallet är det väl bara att plugga igen returledningen som går ut från spridarröret, sätta en avgrening på inkommande bränsleledning dit och där montera en annan regulator för 3,0 bar. Sådana har t ex använts på i stort sett alla Volvo från årsmodell 1988B och framåt, så det finns gott om dem lite överallt bland hemmamekare. Vakuumslangen flyttas naturligtvis över till den nya regulatorn.

japp det är så jag tänkt göra.

Det löser dock inte problemet med returslangen. Kan man dra den slutsatsen att det smala röret är returen? om slangarna går parralellt med varandra hela vägen så går den direkt in i tanken och den andra genom bränslefiltret. Däremot gör den 3:e slangen mig fundersam


INget konstigt med den där BTR, ser ut att vara exakt sådan som Mercedes använder.
Utloppet är nederst och går således till ett returrör.
Inloppet är själva FR som matas i andra änden med ny soppa hela tiden.
Ska du höja trycket är det enklaste att montera en ytterligare BTR med högre tryck på slangen ifrån detta returrör.
Då är det ju bara att ta bort den i händelse av spritbrist.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 15:17 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag har luskat ut vilka ledningar jag ska klippa och hur jag ska göra, det som återstår är nog mest att hitta en lämplig plats för vvx. har även fått tag i en billig ställbar regulator.

ska bränslet flöda ett visst håll i ställbara regulatorer? lr kan man stoppa in slangarna från vilket håll som helst?

Sen är det hopplöst att få tag i t kopplingar och 8 mm kopparrör i umeå.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 15:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
askilje skrev:
Sen är det hopplöst att få tag i t kopplingar och 8 mm kopparrör i umeå.


Hydroscand i Stockholm har T-kopplingar i 8mm, liksom fina kranar osv, de finns även i Umeå ! http://www.hydroscand.se/web/Umea.aspx

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 12:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Sådär. Nu har även jag fixat dead-end fuelrail. Detta är ju dock bara en kostnad för mig än så länge eftersom jag inte lagt på någon riktigt förvärmning ännu, men det är ett steg på vägen i alla fall. Tänkte dela upp arbetsbördan, tänkandet och uppfinnandet lite. Får hoppas att det håller tätt nu :)...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 13:05 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
intressant! använde du en ställbar btr?

Jag ska också ta mig an och bygga om, det borde inte ta längre än 10 min om man har alla grejer.

däremot
Citat:
ska bränslet flöda ett visst håll i ställbara regulatorer? lr kan man stoppa in slangarna från vilket håll som helst?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 15:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
askilje skrev:
------
ska bränslet flöda ett visst håll i ställbara regulatorer? lr kan man stoppa in slangarna från vilket håll som helst?

------

Det måste nog vara från rätt håll eftersom bränsletrycket på membranet skall balansera fjädertrycket plus lufttrycket på andra sidan. Om man vänder på in och utlopp blir det fel ytor som trycket verkar mot.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 15:14 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ok, men de flesta regulatorer ser väl ungefär lika ut? min har en slang som ska på underifrån och en på sidan? slangen som ska in på sidan borde väl vara till och den undre borde väl vara från?

kan man ta reda på det genom att blåsa i den?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 15:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag köpte en likadan BTR som jag redan hade. Gick på 50 kr på skroten. Det blev enklast så.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-03 16:14 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Två funderingar:

1.
Är det verkligen bäst med "dead end"? (Vad blir det förresten på svenska?) Det borde väl ta några minuter innan det uppvärmda bränslet når fram till spridarna med tanke på bränsleförbrukning och volym på bränsleslang och spridarrör. Varför inte ha en liten pump som cirkulerade bränslet mellan värmeväxlare och spridarrör? Då vore det dessutom enklare med elektrisk förvärmning.

2.
Ska man koppla in värmeväxlaren i serie eller parallellt med värmepaketet i kupén? Vore det inte snyggt med två t-kopplingar och en strypventil för kalibrering av flödet genom värmeväxlaren?

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-03 16:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
1. Ja men det är väl en förbättrad variant på dead end fuelrail eftersom man inte har en retur till tanken?

2. Det behövs ingen strypventil bränslet värms ju aldrig mera än vad kylarvätskan är, har man ett lågtryckssystem -som jag har t ex 1 bar standard och nu 2 bar- så lär det uppstå gasbublor i värmeväxlaren. Å andra sidan lär denna förångningen i vvx automatiskt minska värmeöverföringen i denna. Jag skulle tror att bublorna åter skulle hinna bli vättska innan de når spridaren, i så fall får man automatiskt uppvärmning upp till bränslets kokpunkt under tryck -)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-02-04 08:42 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
1. Såklart, du har helt rätt :P
Är det någon som provat det? Är det värt besväret (dvs hur mycket värme tappar man mellan vvx och spridare)? Tips på liten (lagom stark) pump som tål värmen?

2. Jag tänkte snarare strypventil på kylarvattnet om man kopplade parallellt med värmepaketet. Annars kanske kupén blev alldeles utan, eller någon annan effekt som jag inte kan förutse.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-02-04 11:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
1. Jag vet inte men har själv funderad på en variant då man har en lågtryckspump av samma typ som förgasarmotorer använder för att pumpa fram bränslet från tanken till motorrummet till ett T stycke mellan BTR och bränslepump ingång och sedan en slinga i motorrummet insprutningspump - - bränslefilter - värmare - fuelrail tryckregulator.

2. Aha ja jag tror att jag skulle sätta de i serie med värmepaketet, bränslevärmaren först?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011