Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-11-11 08:26 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Hej!

Har läst om hur man konverterar med hjälp av en extra BTR, men är lite frågande om den gamla BTR:en. Ska den sitta kvar i serie, och påverkar inte det trycket då?

Jag har en Malpassi reglerbar BTR som har legat några år och tänkte sätta i den nu, men har inte riktigt fått klart för mig vilket område det går att reglera den inom. Någon som vet och även vad den står på (ungefär) om man inte rör justerskruven?

Jag tror att min ordinare BTR inte håller trycket riktigt så ett annat alternativ är att ta bort den och sätta dit Malpassin inställd på 3 bar (ordinarie tryck på min saab 9000) och sedan sätta in Flexitune X4 istället.

Hälsningar

Martin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-11 10:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Under årens lopp har det visat sig att de här justerbara bränsletryckregulatorerna inte är särskilt pålitliga. Dels blir bränsletrycket kraftigt beroende av flödet i returledningen och dels har åtminstone vissa sorter en tendens till att börja läcka om man inte drar efter skruvarna som håller ihop regulatorhalvorna regelbundet.

Reglerområdet brukar vara ungefär 2-5 bar men det varierar kraftigt mellan olika typer. Ofta står det på kartongen eller på en följelapp som ligger med. Det är helt slumpmässigt vad trycket är inställt på vid leverans, förmodligen är justerskruven oftast helt utskruvad för att fjädern ska vara avlastad medan regulatorn ligger i förråd.

Originalregulatorn i din Saab är säkerligen mer pålitlig än alla eftermarknadsregulatorer, så jag föreslår att du behåller den, eventuellt lyfter upp regulatorinsatsen och kollar att det inte ligger något skräp där, och monterar en Flexitune. Om det verkligen - mot förmodan - skulle ha hänt något med regulatorn, så skaffa en likadan (samma Bosch-nummer) på skroten och byt till.

En annan orsak till ojämnt bränsletryck är igensatt bränslefilter, då kan det ju inträffa att allt verkar fungera bra så länge det inte behövs något större bränsleflöde, men vid större motorbelastning sjunker bränsletrycket för att pumpen inte orkar driva fram önskat flöde genom det igensatta filtret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-11 10:55 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Tack för tipsen!

Har tittat på Flexitunes hemsida, och ser att de inte har någon adress eller telefonnummer angivet. Man blir lite tveksam att lämna ut kortnummer med så lite grundinformation om företaget. Vilka erfarenheter har ni andra som handlat av dem?

M.v.h

Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Erfaren av köp
InläggPostat: ons 09-11-11 12:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Båda grundarna av företaget var åtminstone tidigare debattörer på det här forumet. Det medges att det var längesedan deras signaturer syntes, men dom är kända för en del av dagens medlemmar. Jag vill minnas att dom hette Alex och Mattias som signaturer (?).
På deras sida finns ju en köpinformation där det framgår att man kan betala med PayPal, och det skall väl vara så säkert det överhuvudtaget går att komma om man inte betalar kontant "över disk", om jag har förstått det rätt? Men eftersom det är en firma på nätet, så går ju inte det senare i detta fallet.
http://www.flexitune.se/pages/Villkor_SE.htm
Jag kan ju tillägga att när jag köpte så var dom kontaktbara och kommunickativa med mail. D.v.s. Man kunde ställa frågor, och man fick öppna och klara svar tillbaka. Så jag står för mina åsikter att det är en öppen och juste försäljning.
Dessutom är ju mycket av deras produktinfo välkänd här på forumet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-11 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De två gånger jag har handlat av dem så gick det bra. Men det är så länge sedan att de inte tog kort utan man fick sätta in pengar i förskott på någons privata konto. Det är möjligt att det var innan de hade registrerat firma och kört igång verksamheten på allvar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-11 13:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag har också bara positiva erfarenheter av att göra affärer med dem. De känns ärliga och pålitliga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-11 15:05 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Låter bra!

Då blir det nog en flexitune så snart jag har fått ordning på CE-lampan på bilen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011