Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: E85FFV
InläggPostat: tor 09-04-16 19:57 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Såg att denna box också fanns men inte mycket skrivet om den på forumet. Det står lite luddigt hur den fungerar, kopplas den in mot spridarna lr mot styrdonet? Någon som använt denna? Funderar på att kanske ta den till morsan och farsans S40.


http://www.tankaetanol.nu/
Citat:
Vad är E85FFV ?
E85FFV är en liten 'låda' som gör att din bil kan köras på Etanol (E85)!
E85FFV tillverkas i Sverige för svenska förhållanden och hjälper bilens bränslesystem att förbränna både bensin och etanol (E85) genom att anpassa
signalerna från bilens styrdator i bränslesystemet så att motorn kan förbränna blandningar av alkohol
och bensin på ett effektivt och miljöriktigt sätt.
När E85FFV är inkopplad kan du köra bilen på 100% E85 istället för bensin.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 21:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De ska ju, precis som alla andra piggybacksystem, kopplas in mellan bilens styrdon och spridare. Och var man rent fysiskt gör inkopplingen beror ju på var det är mest praktiskt på just den bilmodell man håller på med. I de flesta fall brukar den bästa lösningen vara att koppla in sig nära styrdonet, antingen får man plats med kopplingarna i befintligt kontakthus eller också får man skära upp kabelstammen intill styrdonet. Förmodligen är den där burken ungefär likvärdig med alla andra "enkla" piggybacksystem som inte försöker sig på någon automatisk korrektion med hjälp av lambdasondssignalen (alltså t ex Flexitune eller äldre Flextek).

Beträffande firman som säljer E85FFV, så gör gärna en sökning på den på t ex allabolag.se innan du gör några affärer med dem...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-04-17 11:30 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jaha så man ska alltså koppla in den på spridarna, det följer alltså inte med några spridarkontakter så man får koppla ihop spridarkontakterna till boxen genom strömtjuvar?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-04-17 11:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Exakt hur inkopplingen går till, om det följer med färdiga kablage eller inte osv, får man nog läsa på närmare om. Men troligtvis får man klippa kablar och skarva in sig i bilens kabelstam, på det sättet blir slipper boxtillverkaren att hålla reda på en massa konstiga typer av spridarkontakter, och slipper också ifrån kostnaden för kablaget.

Men använd ALDRIG strömtjuvar i såna här installationer. Det är bättre att löda och isolera med krympslang, eller möjligen använda skarvhylsor som pressas med kabelskotång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-04-17 19:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Beträffande firman som säljer E85FFV, så gör gärna en sökning på den på t ex allabolag.se innan du gör några affärer med dem...

Bysala Engineering
Org.nummer: 630324-XXXX Bolagsform: Enskild firma

De verkar även vara återförsäljare(?) av FlexiTune. Både Sequential och Flexitune II finns att beställa från dem.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-04-17 20:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det jag tänkte på som verkar oroväckande är att de har haft F-skattesedel men fått den indragen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-16 13:57 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
varför ska man löda spridarna men inte kablarna till en lambdasond?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-16 15:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
varför ska man löda spridarna men inte kablarna till en lambdasond?


För att lambdasonden kan ta skada av lödtennsångor, flussmedel och sånt som kryper längs med kabeln om man har lött i änden av den.
Likaså får man aldrig t ex fetta in kontakten till en lambdasond eller spraya den med 5-56 eller något annat oljeliknande. Allt som har med anslutningarna till en lambdasond att göra ska hållas rent, torrt och oljefritt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-03 11:44 
Offline

Blev medlem: lör 09-10-03 11:21
Inlägg: 3
torbjorn skrev:
Det jag tänkte på som verkar oroväckande är att de har haft F-skattesedel men fått den indragen.


Uppgiften är gammal, F-Skattesedel finns.

Vi avanmälde ('lämnade tillbaka') en gammal F-skattesedel i Jan 2008 eftersom bolaget då (och under 2007) endast hade utvecklingskostnader men ingen försäljning.
Senare under året började vi sälja databoxar tidigare än vi hade planerat, vilket hjälpte till att finansiera det fortsatta utvecklingsarbetet och vi skaffade en ny F-skattesedel.
Vårt mål har hela tiden varit att utveckla en databox som uppfyller kraven för att bli typgodkänd.
Jag svarar gärna på alla slags frågor om bolaget och vårt projekt.

Håkan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09-11-14 12:15 
Offline

Blev medlem: lör 09-11-14 12:04
Inlägg: 1
Hej Håkan!

Jag undrar hur man kopplar in den nya 904-modellen av er box? Eftersom den är helautomatisk så borde den kopplas in på bränsleledningen om jag har förstått rätt av den info ni skrivit på er hemsida. Eller går det till på det gamla sättet med inkoppling på lambdan eller?
Finns det mer info att tillgå?
Jag kör i dag med FlexTek och den har fungerat fantastiskt bra på min Ford Mondeo, men eftersom boxen har gått 10000 mil nu så börjar den kännas lite "slö" så jag skulle vilja byta till 904:an så slipper man öppna huven varje gång man byter eller blandar bränsle. Det skall väl vara möjligt att använda er 904:a till forden va?

/Robban


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 904
InläggPostat: sön 09-11-15 17:33 
Offline

Blev medlem: lör 09-10-03 11:21
Inlägg: 3
Hej Robban!

904-modellen kopplas in på elledningen/arna till spridarna, ungefär som Flexitune. Man kan använda flatstiftkontakter istället för att 'klippa sladdarna'.
Man kopplar även en sladd till lambda och monterar en tempgivare.
904an skall fungera bra med din Ford.

/Håkan[/quote]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 904
InläggPostat: sön 09-11-15 17:34 
Offline

Blev medlem: lör 09-10-03 11:21
Inlägg: 3
Hej Robban!

904-modellen kopplas in på elledningen/arna till spridarna, ungefär som Flexitune. Man kan använda flatstiftkontakter istället för att 'klippa sladdarna'.
Man kopplar även en sladd till lambda och monterar en tempgivare.
904an skall fungera bra med din Ford.

/Håkan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-11-16 06:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Robzzon skrev:
Hej Håkan!

Jag undrar hur man kopplar in den nya 904-modellen av er box? Eftersom den är helautomatisk så borde den kopplas in på bränsleledningen om jag har förstått rätt av den info ni skrivit på er hemsida. Eller går det till på det gamla sättet med inkoppling på lambdan eller?
Finns det mer info att tillgå?
Jag kör i dag med FlexTek och den har fungerat fantastiskt bra på min Ford Mondeo, men eftersom boxen har gått 10000 mil nu så börjar den kännas lite "slö" så jag skulle vilja byta till 904:an så slipper man öppna huven varje gång man byter eller blandar bränsle. Det skall väl vara möjligt att använda er 904:a till forden va?

/Robban


Robban, ursäkta mig men jag har väldigt svårt att tro att boxen är anledningen till att din bil känns slö. Vad får dig att tro detta??


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011