Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 10:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-31 13:09 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja priset är så nu, men som även GL menar på längre sikt då,, för om nu den går ner så blir det andra ljud i trummorna,, :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-01 00:05 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Med sommertemperatur, sommerdekk, og en lengre tur med 50 % Bioetanol E85 på tanken, sank forbruket til utrolige 0,6 L pr mil. Det gir en kostnad pr mil mellom 6 og 7 kr!

Forrige forbruk var basert på myke piggfrie (dubbfria) vinterdekk, mye mer småkjøring, og temperaturer ned mot få plussgrader.

Det kan synes som varmere drivstoff, dekk med lav rullemotstand (Continental EcoContact), kjøring på lavere turtall pga etanolens evne til å dra bedre på lavere turtall, og mindre småkjøring, kan gi overraskende bra resultat på forbruk når man blandtanker på en bil som ikke er ombygd!

Så det er helt riktig, statistikken er høyst usikker!

Diesel koster nå 14 kr pr liter!

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 01:57 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Fylte nå E85 FØRST på tanken, før en like stor del bensin etterpå.. Det var litt dumt for da kom det antagelig litt vel mye sprit inn i systemet til å begynne med, for da tentes ABS lampen på instrumentpanelet (?!).

Bilen har ikke en egen motorlampe, og det står heller ikke at ABS lampen tennes ved avvik på drivstoffet, men jeg kan ikke finne annen forklaring.

Jeg kjørte over fartshumper og i bakker for å blande drivstoffet, og lampa lyste hele tiden fra tankingen til jeg stoppet. Når jeg så startet igjen sloknet den.

Ved feil i ABS systemet så må jo bilen på verksted, og antagelig så er det greit at lampa brukes til andre formål som krever verkstedbesøk uten at dette står nevnt i instruksjonsboken?

Men dette var jo en grei måte å finne ut at bilen ikke er en fullblods FFV som standard og at grensen går omtrent ved 50 % blanding. Skal passe på å ha i bensinen FØR spriten neste gang..

Forøvrig gikk bilen helt fint hele tiden mens dette sto på!

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 15:16 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg vil tro at ABS-lampen er en ren tilfeldighet. Om du tanker sprit eller bensin først skal ikke spille noen stor rolle. Bensinpumpen fungerer som en stor visp uansett:)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 14:47 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Da har jeg nå kjørt ca 2 år på 50 % innblanding av E85 på min Mazda Demio helt problemfritt og tenkte å konvertere helt, men velger å kjøpe ny bil isteden. Fast bestemt på etanolbil inntil elbilen kommer som familiebil med god bagasjeplass og lang rekkevidde, gikk jeg igang med å prøvekjøre biler: Ford Focus hadde for stor midtkonsoll så min høyre fot lå hele tiden i litt klem. Volvo V50 var nydelig å kjøre, så begynte jeg å tenke meg om:

I Norge vil det si 8 - 9 kr pr mil med E85 drift. Denne bilen leveres også i Norge som 1,6D DRIVe start/stop diesel, da koster den 16 000 kr mindre enn i etanolversjon og bruker 0,4 l/mil som vil si en kostnad på 4 - 5 kr pr mil !
Vi får heller ingen avgiftsreduksjon, fri bomring, eller parkering ved å velge etanoldrevne kjøretøy.
Så i Norge må man være bortimot tokig om man velger en V50 etanol kontra en V50 1,6D DRIVe diesel m start/stopp funksjon!

Jeg skal kjøpe ny bil nå, men kommer nok til å velge en dieselbil feks den nevnte Volvoen eller en Mazda 6 stasjonsvogn DIESEL. Og jeg som har vært etanol (og elbil) forkjemper i 2 år med 50 % blandtanking med E85 på min 99 modell Mazda Demio..
I Norge er 70 % av nybilsalget DIESELbiler. Usj!! Men man skjønner jo hvorfor! :oops:

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-14 23:45 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Nå har vinteren kommet og fremdeles er mitt mønster av typ småkjøring. Med 50 % innblanding økte forbruket til ca en liter på milen, og ikke stort bedre med 30 % innblanding, jeg kjørte altså ca 30 mil på 30 liter blanding.

Jeg gikk så over til ren bensin, og nå kjører jeg ca 40 mil på 30 liter bensin.

Prisene i dag gjør blandtanking på vinteren ulønnsomt! Jeg har i dag regnet på det og her er resultatet:

Ren bensin: 30 liter x 12,30 = 369 / 40 mil = 9,23 kr pr mil = billigst!

30 % blanding: 20 liter x 12,30 = 246 + (10 liter x 8 = 80) = 326 / 30 mil = 10,86 kr pr mil = dyrest!

50% blanding: 15 liter x 12,30 = 184,50 + (15 liter x 8 = 120) = 304,50 / 30 mil = 10,15 kr pr mil = fremdeles dyrere!

Eksperimentet viser iallefall at på sommeren er forbruket lavere med sprit, så hvor varm spriten er har betydning for forbruket!

Det må altså være gunstig å servere en varm toddy også til bilen i jula! :lol:

Når så politikerne i Norge har forslag om å legge på avgift på biodiesel og journalistene på NRK filmer en bioetanolpumpe mens de snakker om biodiesel så blir det bra dumt! De filmer den blå pistolen mens den fyller en bil, mens de snakker om biodiesel.. ?!

Jeg har forøvrig utsatt bilkjøpet da jeg for tiden har søkt Transnova (Staten) om økonomisk støtte til å installere ladekontakt på uteboden og parkeringen med tanke på kjøp av elbil!

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 12:57 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Har montert motorvarmer, så nå blandtanker jeg ca 30 % også på vinteren! Da er jeg sikker på å få start uten bruk av motorvarmer siden det ikke alltid er tilgang til stikkontakt. Det drøyer før det kommer en familie elbil så da velger jeg å fortsette med etanol på denne imens, har lyst å konvertere helt, men ikke så enkelt å få dette gjort i Trondheim.. Prisen på E85 er nå såvidt under 8 kr.. Trondheim Kommune har også funnet ut at det er best for miljøet å konvertere små bensinbiler isteden for å kjøre små dieselbiler, så de skal nå konvertere noen. Har sendt spørsmål til dem hvor de får dette gjort.

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 13:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
prova att sänka inblandningen till 15-20 % för att se om om det blir annorlunda förbrukning rent av mindre än körning på ren bensin :idea:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 19:27 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Vinterblanding E85 gir 7,5 liter ren etanol pr 10 liter E85. Fylte nettopp 10 l E85, og resten opp med bensin 22 l. Det gir en ren etanolandel på ca 23 % (7,5 x 100 / 32). Sist fylte jeg så det ble en ren etanolandel på ca 17 %, og jeg har forbrukt 32 l på 42 mil som gir et forbruk på 0,76 pr mil og det er på en 10 år gammel bensinbil på blandet vinterkjøring, meget sjelden turer over 1 - 3 mil ! (derfor det er meget aktuelt m elbil!) Bruker motorvarmer når det nærmer seg 10 minus, ikke ellers pga litt vanskelig å få parkert ved stikkontakt. Så jeg må si meg fornøyd med det forbruket tross alt, og gjør mitt for å redusere global oppvarming.. Hvis det er noen som vet om noen i Åre eller Østersund som kan konvertere bilen kan de gjerne tipse meg i tilfelle jeg ikke finner noen her jeg bor.

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 09:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
här är en modell som du kan motera själv:

http://www.ecoflex.nu/gallery1_8.html

olika ÅF:

JÄMTLANDS LÄN
JemtService
Björn Zeider Woxberg
Åre
Tel: 073-833 48 47
E-post bjornzeiderw@hotmail.com

MABIL Motor & Fordon AB
Håkan Arkander
Östersund
Tel: 063-516 767

Hemsida http://www.mabil.se/
E-post hakan@mabil.se

Firma 126 126
Larry Andersson
Östersund
Tel: 063-126 126
Mobil: 076- 133 31 26
Hemsida http://www.126126.se/
E-post info@126126.se

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-26 18:12 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Har lagt ut bilder på motor, spridare, kopplingsschema osv her: http://s41.photobucket.com/albums/e267/arlanga/Motorbilder/

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-26 19:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
när jag studerar kopplingsshemat så finns det spänning på spridarventilernas + sida så fort man sätter på tändningen

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-26 23:34 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Ja, og så?

Hva er polariteten på spriderna som man trenger att veta(?) når man velger FFV boksen(?), positiva eller negativa, utifra skjemaet der, for det ligger jo positivt på spriderna, men det er jo negativt fra ECU'n..? (Pulserna bryts via ECU'en mot minus/jord?)

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-01-27 11:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
du får helt enkelt lossa på en spridarkontakt och mäta med påslagen tändning
och jämföra

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 15:06 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Den nevnte konverteringssats har forhandler i Norge, og dem i Sverige har ikke lov å selge til Norge tyværr! Så der er forklaringen på hvorfor han i Åre svart at dette drev han ikke med da jeg kontaktet han for vel ca et år siden..

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011