Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 10-02-02 20:38 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Kör på 50/50 då förbrukn = 1.25 på motorväg o 1.5 vid stadskörning. Varför så hög förbr? (Samma förbr vid BF95) Senare Volvo typ 850 0 940 drar ju under litern (?). Har kapat balansremmen. Är denna förbr normal för denna motor? Kan man sänka förbr på något sätt eller är motorn så ineffektiv? Kan man lura motorn på något sätt så att den drar mindre. Vad är det som styr bränsleförbr?
50/50 är gränsen innan lambdalampan tänds. Vad händer om etanolinbl ökas. Bränslebl blir magrare?. Minskar bränsleförbr då?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-03 07:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Förbrukningen ökar ju mer etanol inblandning du har, just precis för att blandningen inte skall bli mager, så får styrsystemet öka på mängden insprutat bränsle.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-03 12:30 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om det fortfarande går att köra på för mager blandning kan nog förbrukningen gå ner något.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-03 13:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om förbrukningen är så hög även vid ren bensindrift så är det säkert något "riktigt" fel i grunden. Börja med att läsa av felkoder för både insprutnings- och tändsystem och se om det ligger några koder lagrade som kan ge ledtrådar.
Man bör också komma ihåg att diagnossystemet inte är 100 % pålitligt på Volvo av den generationen, t ex kan vissa slags fel på lambdasond eller motortempgivare leda till kopiös bränsleförbrukning fastän det inte sätts några relevanta felkoder.
Några mätningar som kan vara intressanta att göra:

1) Spänningen från lambdasonden (pinne 24 på LH-styrdonet). Normalt 0,45 V vid kall lambdasond (omedelbart efter kallstart), då motorn går lambdareglerat ska den växla distinkt mellan 0-0,1 och 0,8-1,0 V och inte "sväva omkring" någonstans däremellan. Då motorn får fet blandning (under varmkörning och vid fullgas) ska spänningen ligga på 0,8-1,0 V och vid mager blandning (t ex långvarig motorbromsning med helt släppt gas) ska den gå ner på 0.

2) Spänningen från motortempgivaren för insprutningen (pinne 13 på LH-styrdonet). 2,0-3,5 V vid kall motor, 0,4-0,6 V vid varm motor. Spänningen ska sjunka gradvis och jämnt under varmkörningen, får inte "fladdra omkring". Om den inte går ner tillräckligt långt då motorn är varm kan i första hand misstänka motorns termostat eller tempgivaren. Tänk på att motortempmätaren i senare 740 har ett stort "dödband", så nålen står rakt upp från ca 40 till 100 °C motortemp.

3) Signal från gasspjällkontakten. Pinne 2 på LH-styrdonet ska ligga på 0 V vid tomgång och på 5 eller 12 V (olika beroende på årsmodell) vid gaspådrag. Pinne 3 ska ligga på 5 V normalt och 0 V vid fullgas.

Ett mycket vanligt fel på bilar som har gått långt är kortslutningar och överledning i kabelstammen på vänster sida av motorblocket pga att kablarnas isolering blir spröd efter att ha utsatts för värme, olja och bränsleångor i många år. Det är inte alls ovanligt att man måste skära upp kabelstammen och byta/isolera om en hel del skadad kabel. Helst tar man ut motorkabelstammen ur bilen så man kan lägga upp den på en arbetsbänk när man gör detta jobb.

Ett par ytterligare frågor:
-Hur länge har bilen haft hög bränsleförbrukning? Har förbrukningen ökat gradvis eller har det kommit plötsligt?
-Vad blev det för avgasvärden vid senaste besiktningen?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Volvo 745 B234F 16V
InläggPostat: ons 10-02-03 17:29 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Köpte bilen,årg -89, för två år sedan, gått 23000 mil. Fick bensinstopp efter 40 mil, 58 l, vid första stadskörningen. Vet ej hur förbrukn var tidigare.
Har bytt lambdasond (i onödan)
CO =0 HC = 30 resp 100 senaste åren
Lambda 1.04 senast
Skall kolla spänningarna.
Tack gör svar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Nytt rekord
InläggPostat: sön 10-02-07 22:37 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Senaste veckans förbrukning: 1.58 l/mil :shock: :roll:
Ytterst nära bränslestopp


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-12 01:06 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Två år sen sist och bytte lambdasond då. Sen har förbrukningen varit som tidigare ca 1.3 vid blandad körning med 50/50 blandning. Nu har jag provat 100 % E85(75) och förbrukningen blev 1.25 :? . Lambdalampan tänds vid 100 km/t på motorväg men släcks senare vid 70-körning. Det är inga problem med gången på motorn eller dragförmågan. Startar mha startgas (genom tunn silikonslang, modellmotortyp, inifrån förarplats). Detta tänker jag fortsätta med tills bilen protesterar på något sätt. Det motsvarar ju under 1 l/mil med BF95 vg kostnad och det är helt ok :D
Ämnar dock köra på 50/50 vid längre motorvägskörning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 19:10 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Jag har skaffat en avgastempmätare från Biltema som jag tänker sätta i grenröret. Finns det rikt-/normalvärden för avgastempen vid körning med t ex BF95 resp E85. Finns värden man ej bör överskrida. Var på grenröret skall jag sätta givaren. Så nära portarna som möjligt?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011