Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 10-02-26 06:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Som varandes livslång helnykterist och medlem i MHF sen tonåren(som ligger långt tillbaka i tiden numera!) så har jag tidningen Motorföraren. Igår kväll skulle jag läsa den en stund innan sovdags. Jag kom då till några artiklar som jämförde "miljödieslar" med motsvarande "bensin/etanol"-modeller. Jag höll på att på allvar tappa hakan när jag läste dem!!! (Som tur är så är jag kvällstrött så jag somnade snabbt sen iaf :wink:) Det var den mest "miljödiesel-vinklade" jämförelse jag hittills sett!! Jag har skannat in de mest tokiga delarna av artiklarna att beskåda här:

Bild

Notera speciellt att bensin/etanol-modellen dels antas köras på bensin, dels att man endast går efter CO2-utsläpp på bensin varför den får "brun kvist"! Men ännu värre är slutsatsformuleringen: "Miljöbilen(dvs dieseln!) blir 0,60 kr billigare per mil att äga"..osv!! Man har alltså TOTALT valt att bortse från att man jämför med en annan "miljöbil" som om man räknar lågt släpper ut påtagligt mindre fossil CO2 än dieseln när den går på etanol!

Tokigheterna forsätter här:

Bild

med samma barocka jämförelse! Jag baxnar här jag sitter...! Tala om att jämföra äpplen och päron och dessutom att med flit helt ignorera vad som händer när man kör på etanol!

Jag avser att skriva till dem och fråga vad 17 det är de sysslar med och om ni tycker som jag att detta var ett riktigt lågvattenmärke så förse mig gärna med argument och formuleringar för att på bästa sätt räta upp dessa tokigheter.


Senast redigerad av Baggis fre 10-02-26 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-02-26 08:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Mera tokigheter, eller ?

I Dagens Finans finns en bokslutskommuniké från Clean Oil Technology som gör en nyemission och försöker locka investerare. "http://www.dagensfinans.se/press1.php?id=198591&page=9
Det sägs bl.a.:
"[i]En stor nackdel med etanoldrift har visat sig vara att oljan relativt snabbt förorenas av etanol och vatten vilket innebär att oljebyten stipuleras med tätare intervaller än vad som gäller för traditionella bränslen. Detta har blivit ett alltmera akut problem inte minst för etanoldrivna fordon i kommersiell trafik.[/i]"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-02-26 08:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jo, det är ju helt klart ytterligare ett exempel på knäpp argumentering!

Kom på en annan sak om artiklarna ovan och det är att start/stopp-systemet som de vurmar för har Vi Bilägare ju testat i praktiken och funnit att det i praktiken sparar otroligt lite, även i stadstrafik. Så även det är värt att kritisera!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-02-26 09:46 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja visst är detta helt uppåt väggarna och så även klart missvissande och knappast anser vara rena fakta och inte heller helt ovanligt att då bara räkna bensindel för en FFV bil.

Är själv varandes livslång helnykterist och var redan i tonåren medlem i MHF men sedan av bland annat ekonomsiska, utlandstjänstgörande osv så har denna medlemskap bara uteblivit med åren,,

Men "berabeta" gärna denna tidning mera om dessa klart oriktighter och skall nog med göra densamma,,, :)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-03-01 14:45 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Liknande felräkningar är väl detta med,,,: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml
med bland annat: "Förklaringen är att etanolbilarna har ersatts av dieselbilar" :roll:

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-03-01 15:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag mailade redaktören för Motorföraren och fick ett snabbt svar igår redan där han faktiskt delvis höll med om att det hade blivit lite tokigt. Jag uppfattade det dock som att han menade att jämförelsen var relevant på så sätt att nästan alla numera kör sina flexifuel-bilar på bensin pga att det blir billigare. Han skulle dock ev. ta upp ämnet igen i något kommande nr, dock inte det kommande som redan hade gått till tryck.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-03-06 09:58 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Börjar bli rätt trött på allt tjat om hur dyrt det är att köra på etanol jämfört med bensin. Sedan snart ett år har det varit ungefär samma kostnad! Min kollega har haft sin etanol i ett år och har hela tiden tankat etanol. Någon enstaka gång har det varit dyrare med E85 än med bensin, tvärtom har det varit fler gånger, att bensinen har varit dyrare per mil. Miljövinsten verkar helt ha glömts bort!!! Själv kör jag fortfarande blandtankat, inte ens vid -28 har det varit problem. Det går med många äldre bilar att halvera CO2-utsläppen genom blandtankning. Man måste inte köpa en nya bil för att minska skadan på miljön.

Det där med start/stopp-automatik har blivit ett stort nummer i t.ex. tyska bilmedia. Givetvis ger det en "bonus" vid avgascertifieringen och det är ofta det som räknas. Det är antagligen mycket trixande med utväxlingar för att passa körcyklerna på bästa sätt. I praktiken behöver det inte alls innebära samma besparing som "på papperet".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-03-06 10:41 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jag håller med. Sedan jag skaffade min V70 för snart 1,5 år sedan har jag försökt hänga med bränsledebatten och medias agerande är det som förvånar mest. De har verkligen valt en sida. Ibörjan kände jag att jag kanske inbillade mig. Men efter Wibes rapport råder det inga tvivel. Alla stora medier rapporterade om den utan kritisk granskning. När sedan många tunga namn inom branschen punkterade Wibes rapport var det ingen av de stora medierna som rapporterade om det. Visst, min syn på media är att anta att de är inkompetenta, men här väljer man verkligen en sidan. Är det bara okunnighet eller finns det krafter bakom? Det är svårt att låta bli att undra. Jag har också försökt nyansera bränsledebatten på ett stort Volvoforum med skiftande resultat. Där är de starka agrumenten pengar-pengar-pengar, och att inte behöva lyfta röven ur bilen mer än var 120:e mil. De har heller inga problem att referera till media vad som är "bäst". Bara att ta slumpmässig krönika av Swärd. För detta verkar man gärna offra miljön och att inte bidra till utvecklingen av framtidens bränslen. För mig handlar det lika mycket om vem som får mina bränslepengar. Det känns bättre att betala en räkning med E85 än med BF95 och därmed bidra till förnyelsebara bränslen. Mycket är inte perfekt med etanol och andra föryelsebara bränslen men det är inget skäl att såga konceptet och fortsätta på fossilspåret. Man ser inte längre fram att tex det finns poänger att stödja förnyelsebara bränslen så processer förbättras, och även att bilindustrin lanserar effektivare motorer. Det vore bättre om riktiga problem diskuterades se vi kan hitta lösningar på dom.

Hela den här märkliga debatten kokar ner i medias okunniga, enkelspåriga bränsledebatt och favoriserande av diesel. Misstaget verkar ha börjat när någon kallade en dieselbil för miljöbil.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-03-06 12:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Visst MattiasD, är det så.
Du säger att det känns som att debatten är styrd av något. För 3 ~ 4 år sedan avslöjades det hur mycket pengar petroleumindustrin lägger ner i antietanolpropaganda. Det har gått några år, och jag har glömt dom exakta siffrorna, men det handlade om storleksordningen 3 - 400 miljoner US $ per år. Någonstans borde ju spåren av dessa dollar synas, och om man vill angripa någon "presumtiv fiende" så gör man väl det där fienden är störst, (förutom Brasilien) i Sverige t.ex. OK, det är stort i USA, men där får ju petroleumindustrin sälja eldningsolja och diesel till etanolfabrikerna.

Det märkliga i detta är att även L Swärd skrev i DN om dom här oljepengarna för antietanolpropaganda! Förstog han inte vad han själv skrev? :shock: :shock: :shock:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-03-11 10:44 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Samtidigt som petroleumindustrin lägger ner enorma pengar på antietanolpropaganda lägger oljebolagen ner enorma summor på etanolsatsningar. Det verkar inte gå ihop riktigt, men oljebolagens vägar är märkliga och de har naturligtvis räknat ut hur de ska tjäna så mycket som möjligt i slutändan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-03-11 11:53 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag tror att de vill behålla monopolet som de haft hittills. Brasiliansk etanol har de ingen kontroll över, så den ska motarbetas tills de har egna fabriker.

Etanolkonsumenterna skulle behövas som motpol, synd att ingen har tid/möjlighet/råd till det.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-03-11 12:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Bolle skrev:
Samtidigt som petroleumindustrin lägger ner enorma pengar på antietanolpropaganda lägger oljebolagen ner enorma summor på etanolsatsningar. Det verkar inte gå ihop riktigt, men oljebolagens vägar är märkliga och de har naturligtvis räknat ut hur de ska tjäna så mycket som möjligt i slutändan.

--------------------------------
Jag tror inte man kan säga att oljebolagen lägger ned enorma pengar på antietanolpropaganda. Snarare är det tvärtom och dessutom säljer oljebolagen E85. Självklart måste oljebolagen få tjäna pengar också liksom alla andra företagare, det vore ju konstigt annars.

När St1 kommer med sin avfallsbaserade E85 har vi dessutom ett hållbart och bra alternativ för Sveriges etanolbilister.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-03-12 17:58 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Jag håller med om vad du skriver BP.

Men visst har väl oljebolagen gått in i etanolproduktionen i Brasilien, i alla fall Shell ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011