Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ventil-haveri
InläggPostat: tor 10-03-18 19:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Bild

En avgasventil som som synes inte håller så tätt längre.

Hur blev det såhär då? Jo efter ca 5000 mil på E85 fick jag nöjet att tanka 5 liter bensin i nästan tom tank. En miss helt enkelt, ett par mil till närmsta E85-mack och tom tank. Jag tänkte att lite fett kan ju motorn gå en liten bit. Dock började den helt sonika gå på tre cylindrar i en rejäl uppförbacke. Det var en bit hem (~50 mil), efter en fulltankning av E85 fortsatte den förstås gå på tre, men hem kom vi juh. Tände ut i grenröret på fullgas, så att det var allvarligare än tändningsfel verkade troligt.

Plockade av toppen och fick ur ventilen häromdan. Det behövs nog en ny...

Nu till frågan, hur blev det såhär eg? Min teori är att ventilen har varit dålig länge. Det har varit lite sämre kompression på den cylindern i åratal, långt innan jag konverterade och började köra på E85. Fetkörning på bensin kombinerat med att det gick tungt i en rejäl uppförsbacke gjorde slut på den för gott.

Vad tror ni?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-03-18 22:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, det var säkert spriten...!
Skämt å sido så har du nog rätt, det är inte bra för motorer med bensin.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-03-19 01:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med extrem fet blandning försenas förbränningen vilket gör att avgasventilen kan bli mkt hetare än normal.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-03-19 11:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Med extrem fet blandning försenas förbränningen vilket gör att avgasventilen kan bli mkt hetare än normal.


OK, men knappast att det blir mer än den kylande effekten av mer bränsle.
Det troligaste är nog att haveriet hade kommit förr eller senare ändå, och att kanske etanolen räddade situationen så länge man körde på kylande etanol.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-03-19 14:26 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
om den gått längre eller kortare om du hela tiden kört på bensin, får vi ju aldrig veta....
men om den har haft dålig kompression på den cylindern en längre tid tyder ju på att det knappast kan skyllas på E85...
även om jag är övertygad om att haveriet iaf kan skyllas på E85 av bensinlobbyn....med ett
-Vad var det jag sa... man KAN inte konvertera vanliga motorer så enkelt...

medan vi förnuftiga här vet att motorer havererar TROTS att de går på E85. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-03-19 15:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som vatten på en gås, kommer den här tråden att betecknas på fossilvänliga forum.... :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-03-19 15:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag är nyfiken hur ventilsäten ser ut, om den också är skadat så har ventilel troligtvis varit för varm så att material har svetsats ihopp.

Annars tror jag att det inte heller är uteslutet att ett materials/produktionsfel .

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-03-19 18:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nästan alltid kan sätena se helt OK ut, de är mkt bättre kylda.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-03-19 18:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag menade mest om ventilsäen har blivit djupare. När ventilen bli varm nog så riskerar ventilen att "klibbas" fast i ventilsätet och dra med sig lite av ventilsätet (om det är en mjuk gjutjärnstopp).

http://stason.org/TULARC/vehicles/gasol ... icles.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-03-19 22:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
VAZ har i alla år haft aluminiumtopp med ikrympta ventilsäten. Förmodligen är sätena av relativt hårt material eftersom motorn redan från början var avsedd för blyfri bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-03-19 23:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Sätet ser Ok ut, iaf jämfört med ventilen :)

Det syns att det är använt, motorn har väl gått nånstans runt 30 tusen mil. Men det fattas inget material alls, ytorna där ventilen förlorat sitt material är lite mattare i färgen bara. Jag tror inte det är nåt problem att slipain en ny ventil i sätet.

Farsan är iaf övertygad om att det är E85 som är boven i dramat. Han har hela tiden förklarat för mig att motorn kommer gå åt fanders, och nu fick han ett triumferande vad-var-det-jag-sa ögonblick. Alltid kul att det glädjer nån :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-03-20 07:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Om det vore E85 som är boven borde ju även de andra cylindrarnas avgasventiler vara påverkade. Ser du några sådana tendenser?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-03-20 16:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
widmark skrev:
Sätet ser Ok ut, iaf jämfört med ventilen :)

Det syns att det är använt, motorn har väl gått nånstans runt 30 tusen mil. Men det fattas inget material alls, ytorna där ventilen förlorat sitt material är lite mattare i färgen bara. Jag tror inte det är nåt problem att slipain en ny ventil i sätet.

Farsan är iaf övertygad om att det är E85 som är boven i dramat. Han har hela tiden förklarat för mig att motorn kommer gå åt fanders, och nu fick han ett triumferande vad-var-det-jag-sa ögonblick. Alltid kul att det glädjer nån :-)


Se där!
Man ska fräsa sätena dock, för att få korrekta vinklar, inte bara slipa in en ny ventil emot sätet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-03-20 16:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Jag menade mest om ventilsäen har blivit djupare. När ventilen bli varm nog så riskerar ventilen att "klibbas" fast i ventilsätet och dra med sig lite av ventilsätet (om det är en mjuk gjutjärnstopp).

http://stason.org/TULARC/vehicles/gasol ... icles.html


Jag glömde att det finns leksaksmotorer med gjutjärnssäten, ursäkta!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-03-20 21:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
aryan skrev:
Jag menade mest om ventilsäen har blivit djupare. När ventilen bli varm nog så riskerar ventilen att "klibbas" fast i ventilsätet och dra med sig lite av ventilsätet (om det är en mjuk gjutjärnstopp).

http://stason.org/TULARC/vehicles/gasol ... icles.html


Jag glömde att det finns leksaksmotorer med gjutjärnssäten, ursäkta!


Ventilsäten bearbetade direkt i ett topplock av gjutjärn är ju en välkänd lågprislösning, men det har också förekommit att ipressade/krympta säten i aluminiumtoppar är av någon slags gjutjärn.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... c&start=12

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011