Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 20:26 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
torbjorn skrev:
Om det rinner mycket olja i förgasaren kan det bero antingen på att det har varit för mycket förgasarolja påfyllt (man ska inte fylla hela vägen upp utan det räcker att fylla till 6 mm under kanten av röret som sitter på vakuumkolven), eller också kan det vara olja som kommer in via vevhusventilationen. I det senare fallet kan det bero på att oljeavskiljaren (burken som sitter långt bak på vänster sida av motorblocket) är igensatt. Eller också kan det bero på trasiga eller igensatta slangar för vevhusventilationen.

Ytterligare en möjlig orsak till allmänna tomgångsproblem är om EGR-ventilen (om nu motorn har EGR) inte stänger pålitligt vid tomgång. Man kan prova att lossa vakuumslangen till EGR-ventilen, suga i den och kolla att membran och ventilspindel följer med snällt. När man suger i slangen så att ventilen öppnar, så ska tomgångsvarvtalet sjunka.
Kolla också att det inte kommer fram något vakuum till ventilen på tomgång.


menar du flamfällans hus? är det inte bara ett tomt hus? Jag har tagit bort själva flamfällefiltret då det satte igen sig. Och det rinner olja från förgasaren ändå....

Om vakumslangen som går ner till EGR läcker, är tomgången kass då? Vad ska hända om jag drar loss slangen?

jag har ingenting att suga i EGR med. Går det att plocka av flamfälle-boxen utan att demontera något annat?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 20:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
för att suga i en EGR kan man suga med munnen, det behövs inte så mycket
vaccum för att den skall öppna. Det ska inte finnas nått "äckligt" i vaccumslangen heller.

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 20:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du har tagit bort "filtret" i flamfällan så är det inte konstigt att det kommer olja till förgasaren. Det är filterinsatsen som ska fungera som oljeavskiljare, nämligen.

Om det är läckage i vakuumslangen till EGR och allt är rätt kopplat, så ska inte tomgången påverkas.
Är den kopplat till ett uttag vid gasspjället, ev via en termoventil på din bil, eller finns det en massa konstiga burkar, "vakuumförstärkare" och sådant där också?
Uttaget vid gasspjället ska vara placerat litegrann uppströms om spjället, så det finns inget vakuum där förrän man gasar så mycket att spjällskivan kommer "före" uttaget.
Det går bra att suga med munnen för att prova EGR-ventiler, för övrigt. Det behövs ingen speciell vakuumpump eller något sånt. För att kolla om det finns vakuum vid uttaget är det bara att känna med ett finger i slangänden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 20:51 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
torbjorn skrev:
Om du har tagit bort "filtret" i flamfällan så är det inte konstigt att det kommer olja till förgasaren. Det är filterinsatsen som ska fungera som oljeavskiljare, nämligen.

Om det är läckage i vakuumslangen till EGR och allt är rätt kopplat, så ska inte tomgången påverkas.
Är den kopplat till ett uttag vid gasspjället, ev via en termoventil på din bil, eller finns det en massa konstiga burkar, "vakuumförstärkare" och sådant där också?
Uttaget vid gasspjället ska vara placerat litegrann uppströms om spjället, så det finns inget vakuum där förrän man gasar så mycket att spjällskivan kommer "före" uttaget.
Det går bra att suga med munnen för att prova EGR-ventiler, för övrigt. Det behövs ingen speciell vakuumpump eller något sånt. För att kolla om det finns vakuum vid uttaget är det bara att känna med ett finger i slangänden.


Jag har en sån där vakuumförstärkarskit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, det är i och för sig bra (bättre kontroll på hur mycket avgaser som kommer tillbaks osv), men det finns också mer möjligheter till felkoppling av slangar och sånt...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 21:23 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
torbjorn skrev:
Ok, det är i och för sig bra (bättre kontroll på hur mycket avgaser som kommer tillbaks osv), men det finns också mer möjligheter till felkoppling av slangar och sånt...


jo jag vet...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 02:03 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
De där motorerna är inte speciellt känsliga när det gäller ventilspelet, det viktigaste är att det inte är för litet, om det är någon tiondel över rekommendationen orsakar det mer ljud men har inte så väldigt stor betydelse för gången.
Justering av ventilspelet kostar från några hundra (på småfirmor) upp till över 1200:- hos Volvo, alt. kan man kolla ventilspelet själv, kolla vilka brickor som sitter i motorn, sedan flytta om dem och sedan köpa de brickor man behöver.
Att du har hög hc kan ju bero på olja som passerar motorn (från förgasaren eller via vanlig oljeförbrukning), eller så orsakar den magra blandningen att motorn misständer (även partiella misständningar kan förekomma) samt att flamspridningen blir så långsam att förbränningen inte är avslutad när avgasventilen öppnar.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 10:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Error skrev:
Att du har hög hc kan ju bero på olja som passerar motorn (från förgasaren eller via vanlig oljeförbrukning), eller så orsakar den magra blandningen att motorn misständer (även partiella misständningar kan förekomma) samt att flamspridningen blir så långsam att förbränningen inte är avslutad när avgasventilen öppnar.


Det här är ju frågan om en B230A utan katalysator, så då är 97 ppm HC definitivt inte högt!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 11:38 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
Error skrev:
De där motorerna är inte speciellt känsliga när det gäller ventilspelet, det viktigaste är att det inte är för litet, om det är någon tiondel över rekommendationen orsakar det mer ljud men har inte så väldigt stor betydelse för gången.
Justering av ventilspelet kostar från några hundra (på småfirmor) upp till över 1200:- hos Volvo, alt. kan man kolla ventilspelet själv, kolla vilka brickor som sitter i motorn, sedan flytta om dem och sedan köpa de brickor man behöver.
Att du har hög hc kan ju bero på olja som passerar motorn (från förgasaren eller via vanlig oljeförbrukning), eller så orsakar den magra blandningen att motorn misständer (även partiella misständningar kan förekomma) samt att flamspridningen blir så långsam att förbränningen inte är avslutad när avgasventilen öppnar.


Ok, för den har börjat ticka/slmra något mer nu med T-kammen än vad den gjorde med A-kammen. Samt att en meknomenverkstad (de som ska vara billigare, ville ha 2000kr för ventiljustering och det är för mycket).

Men det ska alltså inte rinna olja från förgasarens topp? Det ska väl vara tätt där? Den oljan ska väl bara dämpa kolven? Den ska väl inte rinna genom förgasaren?

Flamspridning, menar du vid förbränning eller från flamfällan?

Torbjörn: jag fick ner den till 97ppm första gången men igår kvittade jag jag gjorde då den inte ville under 700ppm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 19:03 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
Jag provade att suga i vakumslangen idag. EGR-en rörde sig så den fungerar då antar jag? Tyckte även att den rörde sig något vid gaspådrag i P med varm motor.

Ska se om jag kan komma över en likadan förgasare på skroten som jag kan ha till att köra bilen på bensin tills jag får mitt LH-2.4 installerat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 21:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Flamspridningen som Error talade om gäller för förbränningen i cylindrarna, ingenting annat.

Och ja, oljan i förgasarens dämpcylinder ska inte försvinna någonstans.
Det slog mig nu att en del varianter av CD-förgasare har nålen justerbar med en ställskruv i botten av dämpcylindern. Det finns en O-ring eller något liknande som tätning runt ställskruven, om den börjar bli dålig så kan oljan rinna ner i förgasaren.

Förresten, kolla att du inte har vakuumläckage i bromsservot! Tjuvluft som kommer in den vägen påverkar ju inte alla cylindrar lika mycket eftersom slangnippeln brukar vara ansluten långt bak på insugningsröret. Det kan leda till höga HC-utsläpp eftersom cylindrarna får olika bränsleblandning.
Jag var med om just det på en Opel Kadett från början av 80-talet, som jag blev inblandad i sedan en klåparverkstad inte hade lyckats få den att gå på tomgång annat än med full choke. Där var det både trasig backventil till bromsservot (den sitter separat på Opel men vanligtvis i servots slangnippel på Volvo) och läckage i själva servot. Det blev i alla fall något bättre efter byte av backventilen, något nytt servo var det inte tal om eftersom bilen bara skulle gå något enstaka år till.
Enklaste sättet att felsöka detta är att koppla loss slangen till bromsservot och plugga nippeln.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 21:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
torbjorn skrev:
Flamspridningen som Error talade om gäller för förbränningen i cylindrarna, ingenting annat.

Och ja, oljan i förgasarens dämpcylinder ska inte försvinna någonstans.
Det slog mig nu att en del varianter av CD-förgasare har nålen justerbar med en ställskruv i botten av dämpcylindern. Det finns en O-ring eller något liknande som tätning runt ställskruven, om den börjar bli dålig så kan oljan rinna ner i förgasaren.

Förresten, kolla att du inte har vakuumläckage i bromsservot! Tjuvluft som kommer in den vägen påverkar ju inte alla cylindrar lika mycket eftersom slangnippeln brukar vara ansluten långt bak på insugningsröret. Det kan leda till höga HC-utsläpp eftersom cylindrarna får olika bränsleblandning.
Jag var med om just det på en Opel Kadett från början av 80-talet, som jag blev inblandad i sedan en klåparverkstad inte hade lyckats få den att gå på tomgång annat än med full choke. Där var det både trasig backventil till bromsservot (den sitter separat på Opel men vanligtvis i servots slangnippel på Volvo) och läckage i själva servot. Det blev i alla fall något bättre efter byte av backventilen, något nytt servo var det inte tal om eftersom bilen bara skulle gå något enstaka år till.
Enklaste sättet att felsöka detta är att koppla loss slangen till bromsservot och plugga nippeln.


Hmm....med tanke på det så är det nog fel på min sån backventil då bromsarna är lite skumma. Kan man köpa den ventilen ny nånstans?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-13 21:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den bör väl finnas hos Volvo, om inte annat.

Man kan prova den genom att ta loss den och blåsa åt bägge håll genom den.
Den ska spärra när man blåser i riktning från insugningsröret till bromsservot.

Ett sätt att kolla om det läcker för mycket i bromsservot (eller backventilen) är att låta motorn gå på tomgång en stund, stänga av, vänta någon minut, håll sedan ner bromspedalen och starta. Om pedalen sjunker när motorn startar så finns det läckage i bromsservot.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 19:04 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
torbjorn skrev:
Den bör väl finnas hos Volvo, om inte annat.

Man kan prova den genom att ta loss den och blåsa åt bägge håll genom den.
Den ska spärra när man blåser i riktning från insugningsröret till bromsservot.

Ett sätt att kolla om det läcker för mycket i bromsservot (eller backventilen) är att låta motorn gå på tomgång en stund, stänga av, vänta någon minut, håll sedan ner bromspedalen och starta. Om pedalen sjunker när motorn startar så finns det läckage i bromsservot.


Så om ventilen är konstaterat hel och pedalen sjunker vid motorstart så läcker servot? Får den inte sjunka alls överhuvudtaget eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 21:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja. Om den sjunker så betyder det att det inte fanns något vakuum i servot innan start, och att man får servoverkan först när motorn har startat.

Sen får man ju komma ihåg att vakuumet tar slut även i ett helt servo om man trampar några gånger på bromsen. Man ska alltså inte röra bromspedalen under de minuter motorn står avstängd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011