Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 21-01-15 14:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-05-16 18:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
http://www.stockholmsfria.nu/artikel/19270

2007-05-07

Otillräcklig miljöinformation i bilreklam

Uppgifter om bensinförbrukning och koldioxidutsläpp ska redovisas tydligt i all bilreklam. Men regelverket åsidosätts konsekvent. Och Konsumentverket, som ska se till att det följs, saknar resurser.



I december 1999 antog EU ett direktiv enligt vilket alla bilannonser måste innehålla information om bilarnas bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Enligt Konsumentverkets författningssamling ska denna miljöinformation vara lätt läsbar och får inte vara mindre framträdande än huvuddelen av annan lämnad information. Uppgifterna ska utan svårighet kunna uppfattas även vid flyktig kontakt med marknadsföringen.

Så är dock inte fallet. Det menar i alla fall Svenska naturskyddsföreningen som nu försöker skapa opinion i frågan.

– Det här är en allt viktigare pusselbit när man väljer bil, säger generalsekreteraren Svante Axelsson. Vi tror på konsumentens rätt att välja, och det är oacceptabelt att man inte kan få fram en tydligare miljöinformation.

Den senaste undersökningen av bilbranschens marknadsföring genomfördes 2004 av Vägverket och visade att reglerna överträddes i 97 procent av alla tryckta annonser. För eter- eller nätmedier finns ingen statistik över huvud taget. Sedan dess har klimatfrågan hamnat i massmediernas fokus, men Svante Axelsson tycker inte att uppmärksamheten har åtföljts av en motsvarande uppryckning från bilbranschen. Åtminstone inte en generell sådan.

– Jag kan ju tycka att det skrivs mer om snåla bilar, men det finns två marknader parallellt. En för bilar som marknadsförs som smartare, bensinsnålare och mer miljövänliga. Sedan finns det en för stora törstiga stadsjeepar som inte vill lyfta upp det här.

För en knapp månad sedan distribuerades en stor Volkswagen-bilaga med de stora dagstidningarna i Sverige. Annonserna hade skapats av reklambyrån DDB Stockholm och bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp stod prydligt redovisat – men i finstilta fotnoter under säljtexterna.

– Det är ju så man gör i alla branscher, det har inte Konsumentverket haft några synpunkter på, säger projektledaren på DDB, Andreas Hallgren.

– Svensk reklam är redan hårdbevakad av etiska nämnder och Konsumentverket. Visst handlar allting om att sälja produkten, men vi skulle inte kunna missleda kunderna även om vi ville.

På Konsumentverket erkänner avdelningschefen Göran Andersson att man de facto godkänner finstilt information.

– Det är så det brukar se ut i bästa fall. Tanken är att det ska vara i ungefär samma stilstorlek, men vi har haft en välvillig tolkning av sådant här eftersom det totalt sett är så illa.

– Vi har ju kontakter med branschen och för dialog hela tiden. De lovar att bli bättre men det händer inte så mycket, säger han.

Konsumentverkets motpart på marknaden är Bil Sweden, branschorganisationen vars medlemmar säljer 99 procent av alla nyregistrerade bilar i landet. Där vill vice vd:n Ulf Perbo inte oreserverat ställa sig bakom Konsumentverkets syn på situationen.

– Vi har ingen uppfattning om hur det ser ut, vi har inte gjort någon egen undersökning, säger han. Däremot är vår uppfattning att riktlinjerna ska följas, och vi arbetar också mot våra medlemmar för att få dem att följa det här.

Men arbetet sträcker sig inte längre än till att informera om riktlinjerna, Bil Sweden kontrollerar inte att de efterlevs.

– Vi har regelbundna möten med ett nätverk av informationschefer från våra medlemsföretag, men vi går inte in och granskar enskilda medlemmars annonser.

Det gör inte Konsumentverket heller. Åtminstone inte så ofta som Göran Andersson skulle önska. Myndigheten dras med bristande resurser, och information om och granskning av bilbranschen är inte längre något prioriterat område.

– Det är sorgligt men sant men så är det. Pengarna räcker inte och vi tvingas prioritera det regeringen uttryckligen säger att vi ska göra, säger Göran Andersson. Jag är ganska missnöjd som du förstår. Konsumentverket har drivit frågan om miljöinformation i bilannonser sedan 1970-talet och det var vi som lobbade för det här i EU.

Någon omedelbar förbättring av granskningen har han svårt att se framför sig.

– Bilbranschen behöver väl inte oroa sig så mycket för att vi ska störa dem. Men vi för en diskussion med regeringen om att införa något slags växthusgasmärkning för bilar.

Ivar Andersen


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-26 16:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Om nu KV har så lite resurser kund bilhandlarna iaf sätta ut vad CO2-utsläppen blir med E85, om de nu vill sälja etanolbilar? :evil:
(Antar att det i den gamla lagen står att det måste anges vad utsläppen blir med bensin..)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-26 19:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Har sett även i tester av FFV-bilar i olika tidningar/tidskrifter att siffrorna för förbrukning och övriga prestanda anges vid bensindrift.

Själv tycker jag det är konstigt att man vid provkörning av en bil som t.ex går att köra på E85 INTE kör den på detta bränsle??

Att den fungerar bra på bensin behöver väl ingen tvivla på då det för närvarande handlar om bensinbilar som anpassats för etanoldrift!

När det kommer etanolbilar som även "går" att köra på bensin så får man hoppas att de väljer rätt bränsle.. Eller varför inte köra dem på båda bränslena och jämföra?

Vad gäller information som saknas i bilannonser så verkar de som de flesta sköter sig?

Men ser man ett märke/företag som regelbundet slarvar så kan man ju alltid maila företagt, med kopia till generalagenten för märket och till Konsumentverket, så kanske det ändras?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-26 23:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Citat:
Vad gäller information som saknas i bilannonser så verkar de som de flesta sköter sig?


Nja, de anger enligt lag bara bensin-CO2.
Skall det vara så himla svårt att istället ange E85-CO2?
Inte konstigt att folk tror det inte är så stor skillnad om man kör på bensin istället!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 00:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Såg en artikel i Ny Teknik, tror jag det var, där CO2-halten angavs men bara den delen som kom ifrån bensindelen i E85?

Är inte säker på att det är riktigt rätt heller... Att skriva att en stor bil driven på E85 har ett utsläpp på t.ex 45g/km är tveksamt enligt min åsikt!

CO2-delen från etanolen existerar ju med och det finns väl en viss omsättningshastighet på CO2 i atmosfären?

Jag är säker på att även CO2 från etanol påverkar klimatet trots att den kommer från förnybara källor..

Kemiskt sett så är det ju ingen skillnad på "ekologisk" CO2 och fossil CO2?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 00:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Det där har vi diskuterat många ggr.
Hela vitsen med CO2-neutralitet går ut på att det man eldar lika fort tas upp igen av nya växter. Så är ju inte fallet med fulsoppan.
Antingen så anser vi att den stora biobränsle-bilen bidrar med endast 45 g CO2/km eller så kör vi fulsoppa.. allt annat vore ju himla korkat.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Barn och föräldrar
InläggPostat: ons 07-06-27 07:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3227
Ort: Hässleholm
Anser man att det kvittar om man kör på etanol eller bensin (koldioxid som koldioxid) kan man göra som Robert Collin och ställa en pelargon bakom avgasröret och så har man löst alla problem. Tänker man längre inser man att om man förbränner ett fossilt bränsle blir koldioxidkoncentrationen i atmosfären högre, eftersom man förbränner kol som inte funnits ovan jord på miljontals år. Ett förnybart bränsle gör inte det eftersom detta kol kommer från källor ovan jord. Om man sedan menar att det går att klimatkompensera för att förhindra växthuseffekten borde det egentligen bara vara möjligt om man har förbränt förnybart bränsle. Trädets, sockerrörens, majsplantornas och vetestrånas "barn" tar då hand om vad som blir kvar av "föräldrarna" i form av koldioxid. Förbränner man däremot fossilt bränsle innebär koldioxiden att man bidragit med resterna av något som "växtbarnen" inte har mött under sin levnad och har ingen anknytning till under överskådlig tid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 09:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Eller annorlunda utryckt:
Eldar man upp ett sockerör samtidigt som man planterar ett nytt så kan man utgå från att man inte påverkar klimatet mer än med den CO2 som tillfälligt lagras i atmosfären.
Visst vore det ännu bättre om man inte lagrade ngt alls och visst påverkar förekomsten av all tillfälligt lagrad CO2 klimatet, det är därför man nu börjar anse att det är för mkt CO2 i atmosfären.

(Det har tydligen aldrig varit så mkt som idag om man tittar på gamla polaris-borrkärnor), vilket motsäger dem som menar att det varit varmt förut i jordens historia- om man har mer växthusgas än någonsin förut måste det förr eller senare innebära en stor överlagring av de naturliga temperaturvariationerna som dessa fossilister brukar hänvisa till.)

Skillnaden om man istället för sockerrör eldar olja är att det ju då blir ett tillskott av CO2 till vad som redan finns i atmosfären och att detta tillskott inte kan tas upp av några växter eftersom man inte planterar och odlar i proportion till vad man eldar.

Slutsatsen av detta blir att man om går över till biodrivmedel inte kommer att öka CO2-halten i atmosfären så länge inte trafiken ökar.
Visst ökar den, men hade man istället drivit allt med fossila bränslen blri ju skillnaden enorm.

Fossil-optimisterna brukar anföra att ökad CO2-halt ger mer växtlighet i sig och att mer kan tas upp i haven osv.
Vad bra, då kan den potentialen kanske räcka till att ta hand om den CO2 ökning som vi även med 100% biobränslen (pga mer CO2 i cirkulation alltså) kommer att få pga ökad trafik etc pga ökat välstånd globalt sett!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011