Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-05-27 20:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Min Husqvarna gräsklippare med 6hk Briggs Stratton konverterades i helgen med ett uppborrat huvudmunstycke. Det ordinarie bensinmunstycket hade en håldiameter på strax under 0,7 mm, närmare 0,67 mm enligt vad jag räknat ut från kortet nedan och mätning med skjutmått på gängornas ytterdiameter. Ett nytt sådant munstycke hade jag först borrat upp till 0,8 mm vilket ger ca 40% högre flöde. Jag bytte till det uppborrade munstycket som samtidigt är fästmutter till flottörhuset, fyllde på E85, startade gräsklipparen och så var den saken klar. Den gick som den aldrig hade gjort något annat. På bildmontaget nedan är det bara det lilla centrala hålet som borrats upp.
Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 07:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul! Använde du "min" borrsats från Jula?

Min gamla gräsklippare (3,5 hkr B&S motor) gick redan helt ok på E85 utan att jag borrat upp nått men var omöjligt att starta utan startgas så i onsdags gav jag den äntligen en service med ny olja och demonterade förgasaren för att göra ren den och leta upp hvudmunstycket för att borra upp den.

Kännde mig inte så lite dumm när jag upptäckte att det fanns en blandnings skruv i förgasaren! :oops: Jag visste att såna "flecxifuel" B&S motorer fanns men upptäckte skruven som satt lite dold inte för än nu.

När jag skruvade ut den så att den går ite fetare så startar den nu rätt bra på E85, inte första rycket men brukar starta på det tredje, så jag mkt nöjd. Enklare konvertering får man leta efter!

/Aryan

PS la in Briggs & Stratton nu som märke i bilbasen http://www.etanol.nu/bilbasen.php, nu kan du lägga in gräsklippare med.
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E85/bilbas
Har lagt in min, men måste kolla upp motortypen mer exakt, 3,5 hkr blir iaf 2,6 kW, din 6 hkr är ca 4,5 kW


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 13:09 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-28 12:56
Inlägg: 2
Ort: Från
Jag provade hälla i E85 i min B&S Quamtum XM 6HP (gräsklippare) utan att borra upp.

Vid första försöket var den torrkörd på bensin och varm & go.
Snurrade igång som en klocka.

Försök två:
Några dagar senare hade den stått ute i ca 9 grader och blivit kall. Då var den grinigare, Jag fick trycka 6 gånger istället för 3 på soppapumpen för att den skulle tända till sen fick man pumpa till varje gång den höll på att dö, men efter 1 minut så gick den utan konstgjord andning.

I helgen fyllde jag på E85 igen och det var samma förfarande som vid försök nr 2.

Någon dag ska jag väl masa iväg och skaffa nytt munstycke för att borra upp det, men det funkasr som sagt med min maskin rakt av om man inte ger upp efter 3 ryck.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 15:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja så va det ungefär för mig också fast värre, nu är det rätt skönt att kunna starta uta hjälpmedel.

/Aryan

Ps nytt munstycke behöver du väl inteför att borra upp det? skulle det bli för mkt är det bara att löda igen det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 16:31 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-28 12:56
Inlägg: 2
Ort: Från
Jo jag vet att jag inte behöver ett nytt munstycke, tänkte mer ifall att det skulle skita sig. Bryta borren eller liknande.

Men det räcker med centrumhålet alltså?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 16:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Thomaz skrev:
Jo jag vet att jag inte behöver ett nytt munstycke, tänkte mer ifall att det skulle skita sig. Bryta borren eller liknande.

Men det räcker med centrumhålet alltså?


Japp se även den klistrade borrsatslänken http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=245

Då kan du väla 0,75 eller 0,85 också om 0,8 mm borren skulle vara för stor eller för lite :-).

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-05 16:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Kul! Använde du "min" borrsats från Jula?

Min gamla gräsklippare (3,5 hkr B&S motor) gick redan helt ok på E85 utan att jag borrat upp nått men var omöjligt att starta utan startgas så i onsdags gav jag den äntligen en service med ny olja och demonterade förgasaren för att göra ren den och leta upp hvudmunstycket för att borra upp den.

Kännde mig inte så lite dumm när jag upptäckte att det fanns en blandnings skruv i förgasaren! :oops: Jag visste att såna "flecxifuel" B&S motorer fanns men upptäckte skruven som satt lite dold inte för än nu.

När jag skruvade ut den så att den går ite fetare så startar den nu rätt bra på E85, inte första rycket men brukar starta på det tredje, så jag mkt nöjd. Enklare konvertering får man leta efter!

/Aryan

PS la in Briggs & Stratton nu som märke i bilbasen http://www.etanol.nu/bilbasen.php, nu kan du lägga in gräsklippare med.
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E85/bilbas
Har lagt in min, men måste kolla upp motortypen mer exakt, 3,5 hkr blir iaf 2,6 kW, din 6 hkr är ca 4,5 kW


Jag har tydligen en sån flexifuel B&S i min 12 Hp åkgräsklippare.
En justerskruv sitter på det huvudmunstycke som samtidigt håller flottörhuset underifrån (se GL:s bild ovan).
Går mkt bra sedan jag insett att man nog behöver den membrandrivna bränslepump som jag kopplat ur tidigare (på bensintiden) pga plötsligt enormt fet blandning en dag, och slutat skruva fram och tillbaka då den plötsligt stannar ibland.
Det duger tydligen inte att förlita sig till tyngdlagen för att säkerställa soppa från tanken strax högre än förgasaren på min backiga tomt..
Någon som vet var man hittar billiga reservdelar till de där pumparna, antar att membranet gått sönder eller nåt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011