Om den går lambdareglerat även på fullgas trots att fullgaskontakten fungerar och styrdonet bevisligen får signal från den, så är enda rimliga förklaringen att programvaran i styrdonet inte vill fullgasanrika. Det kanske finns något ytterligare villkor, t ex att varvtal eller motortemperatur måste vara över ett visst gränsvärde eller att knacksignal måste komma från tändsystemet, för att fullgasanrikningen ska gripa in.
Om det hade varit fel på LMM så skulle lambdaregleringen ha fått svårt att hänga med vid delgas eller tomgång, och så småningom skulle det bli tänd motorelektronikvarningslampa och en flock felkoder.
Vid körning på E85 är det ingen nackdel att vara utan fullgasanrikning, åtminstone inte på sugmotorer. Fords FFV-bilar går t ex lambdareglerat även vid fullgas på E85, men vid körning på bensin fullgasanrikar de utom vid segdragning på mycket låga varvtal. Det finns en del fall där man har varit tvungen att koppla bort fullgasanrikningen i samband med etanolkonvertering, för att motorn har surat ner sig på fullgas.
Förresten, kom ihåg att den absolut vanligaste orsaken till mystiska felsymptom på Volvo med LH-jetronic är interna kortslutningar, överledningar och glapp i kabelstammen på vänster sida av motorblocket. Isoleringen på ledningarna tål inte kombinationen av värme, olja och bränsleångor hur länge som helst, om man skär upp plastslangen utanpå kabelstammen hittar man ofta spröd och avflagnad isolering, och många möjligheter till kortslutningar mellan helt ovidkommande signaler som ger mycket märkliga symptom. Man bör alltid vara misstänksam mot den där kabelstammen, speciellt om det rör sig om bilar som har gått mycket långt eller någon gång i historien har varit oljiga i motorrummet.
_________________ Att mäta är att veta
|