Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-11-09 12:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå,

Har nu fått chansen att återigen sätta tänderna i ett E85 mappningsprojekt.

Nu har jag anpassat ett chip för Volvo 850 T5 , T5R mappat med volvos gröna 465 cc spridare. Anledningen till att större spridare använts är framförallt ur effektsynpunkt då vi ställt på ett laddtryck på 1,1-1,2 bar.

Jag tror att det är möjligt att mappa ett chip för E85 som går att köra rakt av med all hårdvara standard. Original spridare osv. Får se om vi gör några sådana tester.

Går bra att skicka mig PM om någon med 850 tänkt testa på att konvertera med hjälp av E85anpassat chip.

Mvh//A

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-03 16:25 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Kan passa på att återkoppla till detta inlägg som nu är nästan två år gammalt.

Kunden valde att forsätta köra med den ursprungliga setupen med 465 cc spridare då det blev riktigt bra :) Fick därmed aldrig chansen att se om originalgrejerna räckte till.

Men i vilket fall, blev resultatet klockrent. Gick att ladda 1,2 bar utan konstigheter och kallstarten är anpassad och fungera kanon den med.

Mvh//
A.Fekzen

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-03 21:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Vad använder du för hårdvara för att programmera Volvos styrsystem?

Ändrar du tändmappar ochså, utöver bränslemapparna?

Hur löser man att Volvo verkstaden tankar i ny programvara vid servicen, riskerar man inte att tappa mappningen?
Vad händer om man får slut på soppa och ingen E85 finns tillgänglig?

Är förresten intresserad av en mappning...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-09-12 15:39 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå,

Jag använder en ganska vass modell av ren eprom programmerare , så inget seriellt interface eller så.

Jo jag justerar även tändningen anpassat för E85. Det finns effekt att hämta på det.

Volvo verkstan tankar inte i någon ny mjukvara vid servicen. Det är bara de helt nya modellerna man gör det på. Det finns olika anledningar till varför man aldrig gjort det förut, även fast det går.

Om du kör på bensin så kommer den gå aldeles för fett. Du kan dock installera en ställbar linjär bränsletryck regulator som gör att du i nödfall då det bara finns bensin kan ställa ner trycket för då kan du i lugn takt ta dig till en annan mack och fylla på med E85.
Eftersom tändningen är vassare ställd för E85 så bör du isåfall köra så lugnt att den inte bygger något laddtryck, till dess att man tagit sig till en mack.
Har själv råkat ut för just det, i början då inte E85 fanns överallt. Körde då en E30 318is mappad på E85. Då fick jag tanka 15 liter 95 och köra till en annan mack sen fylla fullt på E85 och det fungerade bra faktiskt.

Mvh//
A.Fekzen

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011