Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-07-09 05:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-27 02:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Fredrik skrev:
Det sitter ett lågfartsmunstycke även på andra steget.
Hur funkar den?


Precis som på första steget egentligen, fast du inte har nån tomgångsfunktion på andra. När andra steget bara öppnar lite används lågfartsmunsrycket, sedan när man öppnar mer börjar huvudmunstycket träda in istället. Det behövs lite luftflöde för att huvudmunstycket ska börja leverera som jag förstått det.

Jag har testat med större lågfartsmunstycke på andra steget, och det var positivt. Nu minns jag inte riktigt, men jag tror jag borrade ifrån 0,4 till 0,6 mm. Det var för mycket, gick rätt fett på drygt halvgas. Jag har tänkt göra om försöket, men med F5-röret är det mindre märkbart att orginal är för litet, så det har inte blivit av.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-27 15:21 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Ok tackar för beskrivning.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 18:05 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Bytte rören så att första fick F6 och andra fick F5.
Andra steget blev lite bättre.
På låga varv är det lika dåligt som förut.
På höga varv drar den bättre, men efter en liten fördröjning. Kanske 2-3 sekunder.

Bottengas ger nu mycket bra drag och det kommer direkt. Märkte också att om jag först kort trampar i botten så kan jag sedan släppa av men ändå behålla en bra acceleration så länge jag inte släpper gasen helt, då får man börja om igen.

Bytte sedan också lågfartsmunstycket på andra steget från 0.60 till 0.75. Kanske att det blev något lite bättre då om man gasar försiktigt in i andra steget.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-29 18:00 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Rekomendationstabell för emulsionsrör:
Bild

Funderar på grupp fem där det står alkoholbaserade bränslen.
Kan det vara etanol som avses?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 15:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Fredrik skrev:
Funderar på grupp fem där det står alkoholbaserade bränslen.
Kan det vara etanol som avses?


Pja, etanol är ju en alkohol så det borde det väl? Jag grottade lite i emulsionrör för en tid sedan, och som jag förstår det är det bra med smala rör med hålen långt ned på röret. Då ska man få plats med mycket bränsle, och det är väl önskvärt med etanol. F5 är ett sånt rör, och det var relativt enkelt att få tag i. Tror F24 är ännu lite bättre eftersom det är ännu lite smalare, men det verkade inte vara så lätt att få tag i. KGtrimmning hade det inte iaf.

Problemet sen är väl att trimma in de andra munstyckena så det blir rätt. Som jag har testat mig fram till genom att köra bilen, dvs jag har ingen avgasanalysator eller lambdasond, så kan man iaf på min bil ha mindre huvudmunstycken med F5-rören än med F15-rören. Sätter jag i huvudmunstyucken med 30% större area med F5-rören blir det nästan lite mycket, den går iaf definitivt inte snålt som den har tendeser till med på F15-rören på vissa varvtal. Men det rä ju bättre att den går lite fett än snålt, särskilt om man ska belasta hårt med mycket last, släpvagn osv.

Jag har testat med lite större luftmunstycken, 1,7 iställt för 1,5, men jag är osäker på hur mycket större de ska vara. Bilen går bra på låg och mellanregister, det är väl på fullgas högre i registret som den tenderar att gå lite sämre. Så jag tror jag har för stora luftmunstycken. 1,6 kanske vore mer lagom. Skulle haft en bredbandslambda så man visste hur det låg till mer exakt.

Med F15-rören testade jag med mindre luftmunstycken. Då gick bilen bättre på högvarv och fullgas. Men den var fortfarande jobbig på att svara på gasen och konstig på låg och mellanvarv, även om det blev lite bättre. Ett annat aber är ju att man har en förgasare med fasta halsringar. Kunde man byta halsringar skulle man kunna testa fler saker :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 16:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Mkt intressant det där om emulsionrör, en hel vetenskap..

Luftmunstycket tror jag nästan man inte behöver ändra alls, jag har iaf in gort det i 2cv (med solex tvåports fallströmförgasare) däremot har jag ett större luftmunstycke i B18 motorn i husbilen och jag upplever precis som du att den går för magert vid fullgas höga varv (höga luftströmmar!) så där tänker jag prova med orginal luftmunstycket igen.

MvH Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 16:56 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Eftersom jag har problem med andra steget vid låga varv, tolkar jag det som jag borde testa större luftmunstycke där ?
Eller vilken strategi ska jag gå efter tycker ni...?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 17:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Enligt min uppfattning ger större luft munstycken bara mindre bränsle vid höga luftflöden så i ditt fall skulle du det då behöva kombinera det med större huvudmunstycken.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 20:18 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Så med både större luftmunstycke och större bränslemunstycke på andra steget skulle det alltså bli bättre?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-30 21:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja då får du mera bränsle på låga varv.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 07:44 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Ok, tack Aryan, då ska jag prova det!
Snart kanske jag börjar fatta lite förgasarteori... :D

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 08:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Nu vill jag inte påstå att jag är nån vidare specialist heller så rätte mig gärna o jag har fel men som jag förstått det hela så är luft(kompensations)munstycket till för att se till att blandningen inte blir för fet vid höga luftflöden genom venturin.

Annars skulle det bli förhållandevis för magert vid låga luftflöden och för fet viid höga luftflöden.

Sen tillkommer det alltså emulsionrörets utformning som krånglar till det hela ännu mera..

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 09:41 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Jag är lite sugen på röret som heter F25. Behöver komplettera med några stora luftmunstycken också.

Widmark handlade till bra pris utomlands en gång, var var det?
Eller nån annan som vet bra ställe att handla grejor till Weber, förutom KG/Misab/Ronwill ? (KG har inte F25 och Misab/Ronwill är så dyra)

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-02 02:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag är inte heller nån expert på förgasare, men jag har förstått saker o ting precis som Aryan. Man får hoppas att vi fattat rätt :)

Jag har handlat weber-grejer av http://www.fastroadcars.co.uk/store/index.php

Fast jag vet inte om de har emulsionsrör, men man kan ju alltid mejla och fråga.

En annan firma i USA som jag varit i kontakt med men aldrig handlat av är http://www.webercarbs.com/
De har bra priser på hela förgasare och kan säkerligen hitta delar. De skickar iaf till Sverige. Red Line Weber är en annan USA-firma som säkerligen har allt, men jag vet inte om de skickar hit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-17 20:00 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
F25 röret gjorde ingen succé i andra steget. F5 är lite bättre.
Har även testat med större luftmunstycke och större bränslemunstycke, utan att det blev bättre.
Verkar hopplöst ju.

:roll:

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011