aryan skrev:
matsuda skrev:
Partikelproblemet kan man ju faktiskt få bukt med om man byter till biodiesel men NOx är inget att göra åt. Det brukar t.o.m öka...
Ja dessa nano partiklar hör man sällan dieselförespråkare om, de tycker nog allt är löst med partikelfiltret.
Men att biodiesel råder bukt på partiklarna visste jag inte, sotar motorn inte eller vad beror det på? Paradoxalt nog får inte moderna dieslar med partikelfilter köras på RME något som det inte heller talas mkt om.
Däremot påstås det att ekopar ge mindre utsläpp av partikel och även ge mindre NOx
http://www.ecopar.se/pages/default.asp?SectionID=1754 men det är väl fortfarande mera än en motsvarande ottomotor.
matsuda skrev:
men NOx är inget att göra åt. Det brukar t.o.m öka...
Med svalare förbränning, t ex etanol inblandning eller etanol-diesel borde även NOx gå ner?
/Aryan
Jag är tveksam till om det gör någon större skillnad. Vad jag har förstått så är det i början av förbränningstakten som det mesta av NOx bildas i en dieselmotor. Detta som följd av den s k tändfördröjningen - bränslet antänds ju inte omedelbart när det börjar spridas in, utan det dröjer en kort tid innan antändningen sker och då förbränns allt redan insprutat bränsle på en gång, vilket ger en momentan tryckstöt "dieselknack" varvid också kväveoxider bildas. Under resten av förbränningen, som sker med bränsle insprutat i jämnt flöde och under någotsånär konstant tryck, får man en förhållandevis mindre kväveoxidbildning.
De enda praktiska sätten att hålla ner NOx-utsläppen är dels att minska tändfördröjningen genom optimering av spridare, förbränningsrum mm och dels att använda EGR för att hålla ner förbränningshastigheten under tryckstöten. Tyvärr är det ju inte praktiskt möjligt att avlägsna kvävet ur insugningsluften, även om det skulle vara mycket effektivt.