Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 11-10-22 22:26 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Ämnes raden är kanske lite otydlig, kom bara inte på någon bra rubrik.

Har en Volvo 740 med 850 spridare + btr på 3.5bar.
Dock är bilen svårstartad nu när det börjar bli kallare.

Tycker att bilen blir mer svårtstartad om jag höjer trycket, minskar jag trycket i btr så märker man att den vill hoppa igång men verkar int efå tillräkligt med pulver.
Om den kommer igång med lägre tryck så hoppar hela bilen som att den ska vibbrera sönder till den kommer upp lite i varv, sedan spinner den hur bra som helst.

När motorn är varm så startar bilen tom lite snabbare med lägre tryck än högre.

Så kan man göra något åt detta?

Skulle det påverka något om man tog orginal spridarna och höjde trycket till ca 4.5bar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-22 23:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Egentligen brukar vi rekommendera konvertering med spridarpulsförlängning, men eftersom du nu investerat i en bränsletrycksregulator är det antagligen lönsammare att behålla den anordningen. Vad gäller kallstarterna rekommenderar jag att du installerar ett kallstartsmotstånd i serie med motortemperatursgivaren, och parallellt med ditt kallstartsmotstånd monterar du en strömbrytare, så att du kan "lura" motorn att det är kallare än det är och på så sätt få en ordentligt fetare blandning avsedd för kallstarten. Annars kan du ju alltid använda startgas. Motorn vibrerar antagligen häftigt ett tag för att den inte går på alla cylindrar, och det är nog smidigast om du inte laborerar allt för mycket med bränsletrycket utan att du istället låter det vara inställt så att motorn går bra när den är varm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-23 09:39 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Ger spridarpulsförlängning några fördelar gentemot andra konverterngar.
Eftersom allt som gäller är väl ändå att få in ca 30-40% mer bränsle.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-23 10:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Bränsletrycket brukar variera en del och vara opålitligt med bränsletrycksregulatorer, men annars är det ju som du säger att 30-40 % mer bränsle måste in. Fördelarna med spridarpulsförlängning är ju annars att apparaterna brukar inkludera en kallstartsfunktion, ofta en funktion för kallkörning (de första minuterna går en del motorer dåligt i kyla), samt att det ser lite snyggare ut (om man gör det bra).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-23 21:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Min bror har en 940 som är piggybackkonverterad, och det visade sig ganska snart att piggybacksystemets kallstartanrikning inte alltid räcker till så han har kompletterat den med en återfjädrande strömbrytare som direkt jordar styrsignalen till spridarna så de "tvångsöppnas". Det fungerar bra under alla förhållanden, men man måste vara mycket försiktig med den sortens kallstartknapp för att inte sura ner motorn. Det räcker med ett mycket kort tryck på kanske en tiondels sekund medan man kör startmotorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-23 22:53 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
torbjorn skrev:
Min bror har en 940 som är piggybackkonverterad, och det visade sig ganska snart att piggybacksystemets kallstartanrikning inte alltid räcker till så han har kompletterat den med en återfjädrande strömbrytare som direkt jordar styrsignalen till spridarna så de "tvångsöppnas". Det fungerar bra under alla förhållanden, men man måste vara mycket försiktig med den sortens kallstartknapp för att inte sura ner motorn. Det räcker med ett mycket kort tryck på kanske en tiondels sekund medan man kör startmotorn.


Vet hur man bygger en kallstarts anordning, tup en vipparmströmbrytare och ett 18kohm motstånd.
Men det vore väl bättre med en vridbar resistor, potentiometer som går upp till 20kohm.
Bara börja lågt och gå upp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-24 10:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Hej! jag har precis börjat exprimentera med etanol och är ny här på forumet och samt ny med etanoldrift men kan tilllägga att jag har kunnat tanka 90% e85 utan att konvertera min b230F och kallstarter fungerar rätt okej får nöta lite men när den väl går igång så låter jag den gå på tomgång någon minut sen rullar den fint. jag funderar på att köpa en ställbar BTR och justera lite för vad jag vet är originaltrycket på en 740 4bar om jag inte hört fel och eftersom de går bra att köra på 90% e85 så borde man inte behöva ställa upp trycket mer en 0.2 - 0.4 för att köra på 100% om du inte vill ha en fartraket. :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-24 11:35 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
MrRandom skrev:
Hej! jag har precis börjat exprimentera med etanol och är ny här på forumet och samt ny med etanoldrift men kan tilllägga att jag har kunnat tanka 90% e85 utan att konvertera min b230F och kallstarter fungerar rätt okej får nöta lite men när den väl går igång så låter jag den gå på tomgång någon minut sen rullar den fint. jag funderar på att köpa en ställbar BTR och justera lite för vad jag vet är originaltrycket på en 740 4bar om jag inte hört fel och eftersom de går bra att köra på 90% e85 så borde man inte behöva ställa upp trycket mer en 0.2 - 0.4 för att köra på 100% om du inte vill ha en fartraket. :wink:


Original trycket är 3bar.
Du ska över 4.5bar med en BTR om allt ska vara i sin ordning.

b230f brukar kunna gå med upp till 70% e85 utan större problem, efter det så måste motorn kompensera med att ta in mindre syre till den mängd bränsle. Så man kan tro att motorn går bra fast den inte gör det.
Mindre bränsle ger högre värme och tillslut så ryker toppen.
Bränsle kyler också en motor.

Och när vintern kommer så behöver du en hel del extra bränsle. Med 90% e85 så komemr bilen inte vara körbar i vinter utan konvertering.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-24 16:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack, bra att veta! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-25 13:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På B240F är bränsletrycket 2,5 bar om motorstyrsystemet är LH 2.2 och 3,0 bar med modernare motorstyrsystem (LH 2.4 eller Regina).

Om man har LH 2.4 eller Regina (dvs årsmodell '88B eller senare) så är det ingen risk att man kör omkring med för mager blandning utan att upptäcka det, eftersom de systemen tänder motorelektronikvarningslampan och sätter felkod i så fall.
På Volvo med LH 2.2 brukar man i första hand märka mager bränsleblandning på att tomgången pendlar, motorn saknar segdragningsförmåga och svarar dåligt på tvärt gaspådrag, dock kan den gå ganska bra med högre varvtal och konstant, litet gaspådrag. Motorn går ungefär som en kall förgasarmotor där man har skjutit in choken för tidigt.

Risken för överhettning pga mager bränsleblandning är för övrigt en egenhet som bara gäller bensin, det är ingen risk alls för sådana problem på E85 tack vare det bränslets större ångbildningsentalpitet. Man kan säga att en E85/luft-blandning som är så mager att den nätt och jämnt går att antända, ändå kyler motorn bättre än en bensin/luft-blandning som är så fet att motorn knappt klarar att gå på den.
Tänk dessutom på att motorer som går på gasformiga bränslen (t ex biogas/fordonsgas/naturgas eller gengas) inte alls får någon extra kylning av bränslet - oavsett om blandningen är mager eller fet - och de klarar sig bra ändå!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-25 14:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Tänk dessutom på att motorer som går på gasformiga bränslen (t ex biogas/fordonsgas/naturgas eller gengas) inte alls får någon extra kylning av bränslet - oavsett om blandningen är mager eller fet - och de klarar sig bra ändå!


Ganska bra i varje fall, vid fullast och (LPG/CNG) är det ibland större slitage på avgasventilsäten jämförd med bensin, men med E85 är det mindre slitage än med bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011