MrRandom skrev:
Hej! jag har precis börjat exprimentera med etanol och är ny här på forumet och samt ny med etanoldrift men kan tilllägga att jag har kunnat tanka 90% e85 utan att konvertera min b230F och kallstarter fungerar rätt okej får nöta lite men när den väl går igång så låter jag den gå på tomgång någon minut sen rullar den fint. jag funderar på att köpa en ställbar BTR och justera lite för vad jag vet är originaltrycket på en 740 4bar om jag inte hört fel och eftersom de går bra att köra på 90% e85 så borde man inte behöva ställa upp trycket mer en 0.2 - 0.4 för att köra på 100% om du inte vill ha en fartraket.
Original trycket är 3bar.
Du ska över 4.5bar med en BTR om allt ska vara i sin ordning.
b230f brukar kunna gå med upp till 70% e85 utan större problem, efter det så måste motorn kompensera med att ta in mindre syre till den mängd bränsle. Så man kan tro att motorn går bra fast den inte gör det.
Mindre bränsle ger högre värme och tillslut så ryker toppen.
Bränsle kyler också en motor.
Och när vintern kommer så behöver du en hel del extra bränsle. Med 90% e85 så komemr bilen inte vara körbar i vinter utan konvertering.