Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 740 89
InläggPostat: mån 11-11-14 17:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Hejsan alla Etanolfantaster. jag kolla en grej med er... de är nämligen så att min volvo 740 från 89 insprut kan köra på 100% e85 utan att krångla. då är frågan: varför konverterar man?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 89
InläggPostat: mån 11-11-14 19:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Alla bilar kan dessvärre inte köras på 100% E85. Men det är ju bara att tacka och ta emot om man kan det.
Det vanliga är ju när man funderar på detta att man blantankar först och ser hur högt (i procent) man kan gå. Man för bok på tankningarna och om bilen börjar visa att den går dåligt så vet man var gränsen går. Vill man gå vidare från det läget så konverterar man.

Har du kört länge med 100%?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 89
InläggPostat: tis 11-11-15 08:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Normalt får man finna sig i lysande motorelektronikvarningslampa och diverse felkoder för mager bränsleblandning mm om man kör en bil med motorstyrsystemet LH 2.4 (som man rimligtvis bör hitta på en 740 '89) på E85 utan att göra någon slags konvertering. Möjligen kan det ju tänkas finnas något fel på just din bil som medför fet bränsleblandning och en så att säga oavsiktlig och okontrollerad konvertering.

Bilen blir förmodligen nödtorftigt körbar om man inte ställer några stora krav på prestanda, körbarhet och kallstartegenskaper. Framför allt brukar svaret på försiktigt gaspådrag från tomgång bli dåligt, det är mycket irriterande att köra i tät stadstrafik. Segdragningsegenskaperna blir inte heller vad de borde vara utan man måste växla ner i tid och otid, vilket ju inte är bra för bränsleförbrukningen.
Om man vill att bilen ska gå så bra och ekonomiskt som den har förutsättningar att göra, så måste man genomföra en konvertering.

Okonverterat kommer den inte heller att klara en besiktning eftersom den då förmodligen inte klarar att lambdareglera utan lambdavärdet blir för högt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 89
InläggPostat: tis 11-11-15 09:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack så mycket :) jag har kört 50/50 i början sen ökade jag till 30/70 och sedan till 10/90 och igår när jag fick soppatorsk så tankade jag bara etanol. vid 0 gradigt är den nästan omöjlig att starta. funderar på att koppla in motorvärmare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 89
InläggPostat: tis 11-11-15 11:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du kollat om du får några felkoder? Kom ihåg att läsa av separat för både insprutnings- och tändsystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 740 89
InläggPostat: tis 11-11-15 12:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Nej inte än, tror de inte är något fel direkt. men motor har gått 40.000 och har varit isbil så den är ganska slut


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011