Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-11-29 21:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bravo MattiasD!

Nu hoppas vi bara att fler läser den här sidan (alltså http://www.etanol.nu ) Ni som har kontakter med andra fora, t.ex Gröna Bilister och liknande, kan ju tipsa om det här.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-29 23:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt bra Mattias!
Im speechless!
Troligen Lasse S också dock...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-30 07:45 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Tackar! Svarar han inte skickar jag igen med hänvisning till att han (enligt han själv) alltid brukar svara på mail och troligen kom mailet bort :)

Vi kanske skulle ha någon slags blogg på etanol.nu när vi kan kommentera media och bli mer synliga. Nu hamnat mycket bra saker långt ner i trådarna på forumet och inte så lätta att hitta. Artiklar på en blogg skulle bli mer synligt och lättare att länka till.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-30 08:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
MattiasD skrev:
Tackar! Svarar han inte skickar jag igen med hänvisning till att han (enligt han själv) alltid brukar svara på mail och troligen kom mailet bort :)

Vi kanske skulle ha någon slags blogg på etanol.nu när vi kan kommentera media och bli mer synliga. Nu hamnat mycket bra saker långt ner i trådarna på forumet och inte så lätta att hitta. Artiklar på en blogg skulle bli mer synligt och lättare att länka till.

Mycket bra idé!! Då kan man ju även "track-backa" å sånt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-30 08:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
MattiasD skrev:
Citat:
Att byta ett fossil bränsle (bensin) mot ett ännu hälsofarliga fossilt bränsle (diesel) är så dumt att det gör ont.


Bra! :lol:

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-30 11:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
MattiasD skrev:
Tackar! Svarar han inte skickar jag igen med hänvisning till att han (enligt han själv) alltid brukar svara på mail och troligen kom mailet bort :)

Vi kanske skulle ha någon slags blogg på etanol.nu när vi kan kommentera media och bli mer synliga. Nu hamnat mycket bra saker långt ner i trådarna på forumet och inte så lätta att hitta. Artiklar på en blogg skulle bli mer synligt och lättare att länka till.

Mycket bra idé!! Då kan man ju även "track-backa" å sånt!


Precis, detta har jag föreslått tidigare.
En blogg ger en mkt aktuell bild av vilka debatter vi deltar i och är lättare för även journalister att bevaka.
Om man vill kan man tom bloggen automatiskt lägga ut vissa foruminlägg, t.ex från denna sektion, Media-etanolkonvertering och etanolbränsle.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-30 12:16 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jag tar gärna emot kommentarer på Swärds svar!

Citat:
Hej igen Mattias

Tack för ditt svar, jag håller med dig i en hel del vad du skriver. Dock några synpunkter:
Att bilarna drar mer verklig körning drabbar i ännu högre grad bensinbilar och särskilt
hybrider. Det är i själva verket så att dieslar med sin högre verkningsgrad är mindre
känslig för ryckig kökörning och liknande än bensinbilar. Våra erfarenheter av provbilar
är att alla ligger över angiven förbrukning, men att dieslarna som grupp ligger något mindre illa till än bensinbilarna
Det innebär att etanolbilarna i verklig körning snarare drar 0,9 istället för 0,7 för att ta
ett exempel och ovanpå dessa 0,9 för du lägga uppemot 40 procent mer etanol.
Jag träffade så sent som i gårkväll en taxichaffis som körde en 9-5 Biopwer och han
körde extremt försiktigt för att få så billiga mil som möjligt och han låg då
nere på 1,5 liter milen, en milkostnad på närmare16 kronor.
-Jag räknar dagar tills jag kan avsluta avtalet, sade han och rader av kollegor till
honom har sagt samma sak - de byter ut etanolbilarna på löpande band mot gas och hybrider

Det är inte jag personligen som säger att det är ohållbart att i längden göra drivmedel av livsmedelsgrödor.
Det var budskapet till trafikutskottet från Chalmers- och Lundaforskare som på utskottets uppdrag hade gjort
en sammanställning av det internationella kunskapsläget. Deras summering mynnade ut i just den
slutsatsen - ohållbart, såväl ekonomiskt som miljömässigt. OECD, FN och en rad andra organisationer har kommit till liknande slutsatser.
Samma reaktion fick jag från Toyotas högsta energiforskare när de höll en genomgång av alla alternativ
de jobbar på, inklusive etanol av första och andra generationen: livsmedelsgrödor? Aldrig över vår tröskel!

Att majsetanolen i USA har så usla miljöegenskaper är inte särskilt förvånande. Den primära drivkraften där är inte att
få ned utsläppen utan att minska olljeberoendet. Du kan läsa vad amerikanska och tyska nobelpristagare i kemi, fysik och ekonomi
tycker om den satsningen...

Kom ihåg att tillgången till bioråvaror är ytterst begränsad och att energiutbytet och därmed miljönyttan maximeras om man eldar upp den direkt
för att göra el/värme. Om detta råder närmast total samsyn bland världens energiforskare.
FAO kom så sent som häromdagen med en alarmerande rapport om ohållbar markanvändning och vattenbrist
som hotar den framtida matförsörjningen för en växande befolkning.
Som sagt - gärna etanol för mig, men gjord av hållbara råvaror och bränd i en energieffektiv bil.


MVH

Lasse Swärd
DN Motor
Telefon 08-7381246
Mobil: 0706-29 51 98

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-30 13:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, han har inte svar på mer än det där, resten håller han med om...

1. Verkningsgrad...
Dessa taxiåkare tror att det bästa sättet att spara soppa med en ottomotor är att göra som med en diesel.
Det är ju direkt emot naturlagarna, eftersom motorns sämsta effektivitet fås med låg last...
Istället ska man se till att accelerera rätt kraftigt, och på höga växlar. Att smyga iväg är mer rätt för en diesel.
Har ju svårt att tro att en gasbilstaxi skulle få så speciellt mycket bättre siffror men där är det väl de orättvisa subventionerna som hägrar. Taxifolk tänker i princip bara på pengar och att kunna sätta en miljödekal på bilen.
Dessutom är det som sagt inga större problem att bygga snålare etanolbilar, men vilken tillverkare vågar satsa lite resurser på det när mediabilden av etanol ser ut som den gör? Nej, det blir ju gas och hybrider då istället.

2. Hållbarhetsaspekten.
Det finns massor av rapporter, många har tvingats till revidering. Det är inte nödvändigt att tillverka etanol från matråvara, det finns massor av alternativa feed-stocks. Samma argument används sällan mot sk biogas, vad är anledningen till det?
Det finns snarare större möjligheter att få fram och distribuera stora mängder etanol än biogas, av annat än grödor, varför får vi aldrig läsa det?
Bara om hemsk majsetanol.
Tom FAO fick ju erkänna att de höjda matpriserna berodde på högre oljepris 2007-2008, inte att så förskräckligt mkt grödor gick till biobränslen, som först påstods. Kan inte DN skriva om det också?
Toyota och etanolen...var det inte just Toyota som nyligen presenterade en ny satsning på just etanol? Var det fö konstigt att den med ledartröjan inom hybrider inte skulle godta det enda andra kommersiella hotet mot sin teknik, etanolen....?

3. Visst bioråvaror må vara begränsade i tillgång, men det gäller ju precis lika mycket biogas som etanol, ska vi inte ta och såga biogasen då också jäms med fotknölarna?
ST1 har i Finland visat att man kan framställa etanol från avfall med ekonomi, varför får vi aldrig läsa det i DN i de här testerna?
Att elda biogasen direkt är en än bättre lösning (än att göra det med ett flytande, ogiftigt bränsle som etanol) med tanke på logistik, läckage och uppgraderingsproblematiken.
Att elda direkt etanol eller dess feedstock ger ju dock problemet med att få över energin till det rullande fordonet, det borde väl en motorjournalist ha klart för sig iaf?
Så länge som det inte är visat att elbilen är en framkomlig väg här, så länge borde det argumentet inte få användas.
Fö skulle stora delar av den el som produceras via bioenergi att gå om intet också via transmissions, laddnings- och urladdningsförluster, liksom till kupeuppvärmning, har herr Swärd räknat på den kalkylen någon gång?
Är då ens elbilen (som enligt DNs resonemang är det absolut enda möjliga alternativet) ett realistiskt alternativ?
Eller handlar allt egentligen bara om att hela tiden dissa alla hot mot fossilbränslena som dyker upp?
Det finns som sagt dessutom många andra lovande etanolprocesser som jobbas med runt om i världen, cellulosaetanol är bara en av dem, USA är bara ett av länderna där det sker.
Hur länge ska svensk media låtsas att detta med etanol var en fluga i Ö-vik som vi lyckligtvis nu snart begravt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-30 13:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Är det inte dessutom så att Lasse S konsekvent angriper bara etanolbilarna och inte bensinbilarna, trots att bägge två har "ottomotorer" och alltså enligt hans mailsvar har sämre verkningsgrad än dieslar. Vore han konsekvent så skulle han isf såga ned både bensin- och etanolbilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-12-04 16:47 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Ska maila ett svar till Swärd ikväll men kan inte låta bli att glädjas åt en liten-liten kommentar i hans senaste artikel. Testet av en Lexus.

http://www.dn.se/motor/tester/lyxliraren-imponerar

Citat:
CT200h är som namnet antyder en hybrid. Den drivs av bensin och el. Motsvarande Audi och BMW tankas med diesel. Både diesel och bensin är fossila drivmedel, men bensin är mindre skadligt för närmiljön än diesel.


Jag tror aldrig jag sett Swärd påpeka detta förut?

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-12-04 17:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
MattiasD skrev:
Citat:

Det är inte jag personligen som säger att det är ohållbart att i längden göra drivmedel av livsmedelsgrödor.

Men inte en tanke på att det är ännu mer ohållbart att använda fossil olja till att göra drivmedel. På flera sätt:
Oljan är en ändlig resurs, som kommer att bli svårare och svårare att borra upp, eftersom den inte förnyas.
Oljan späder kraftigt på växthusgasen (naturgas ännumera så), medans etanolen får sitt kol från atmosfären och biomassa-kretsloppet.

En omställning till etanol kommer inledningsvis delvis förbruka livsmedelsgrödor, det är faktum. Men dagens hungersnöder runtom i världen beror inte på att vi tillverkar etanol av maten, utan att maten som finns inte fördelas jämt till alla människor och regioner i världen, och att vissa områden på jorden inte kan ta hand om och lagra den mat som produceras. Detta är ett fördelningspolitiskt problem, inte ett globalt naturresursproblem.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse sön 11-12-04 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-12-04 21:34 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Citat:
Hej,

Jag förvånas av din erfarenhet vad gäller bränsleförbrukning . Mäter du vid pumpen? Slår jag t ex upp nummer 16-2011 av Vi Bilägare, deras långtest, finns en tabell enligt följande:

Bilmodell ViB EU Körcykel Skillnad
Dacia Duster 6.9 5,6 +23,2%
Ford C-Max 6,2 4.6 +34,8%
Opel Meriva 5.5 4.5 +22.2%
Saab 9-5 9.3 8.4 +10.7%
Volvo V60 8.4 7.6 +10,5%

Dacia, Ford och Opel är dieseldrivna. Volvo och Saab bensin. Det känns inte som en slump att bilarna med dieselmotorer skiljer mest. Värst är det i fallet Opel och Ford då de är sk “120-grammare” och därmed skattesubventionerade. Bedrövelsen ökar i omfattning då dieselbränslet är lägre beskattat än bensin. Ca 1 kr / l mindre skatt på diesel. Tanken är att ta igen den förlorade bränsleskatten på bilskatten. Men är då bilen skattebefriad, som i bilar under 120 g, är dieselbilen mer subventionerad jmf bensinbil (“120-grammare”). Varför ska vi subventionera diesel mer än bensin? Men den stora frågan är, varför ska vi med skattepengar subventionera ett redan etablerat fossilt bränsle? Inte konstigt att diesel får fördelar och i princip slagit ut biobränslena i nybilsstatistiken. Bilarna i listan släpper som sagt ut lång mer än 120 g, och de hälsofarliga utsläppen ska vi inte nämna. I allt för många biltester väljer många motorjournalister (ink. DN Motor) att enbart redovisa tillverkarnas uppgifter, dvs EU körcykeln. Precis som att folk inte själva är kunniga att ta reda på uppgifter från biltillverkarens websida. Trist då man har chansen att själv mäta förbrukningen. Den här miljöbluffen har motorjournalister bidragit stort till i sin okritiska hållning till diesel och de s.k. “120 grammare”.

I ditt exempel med taxin räknar du kr och litrar igen – precis som att det är måttstock för nått. Men vi ska vara glada att taxichauffören inte körde med dieselmotor. En motsvarande dieselmotor, och med samma körning hade troligen legat straxt under 1 l/mil. Du tipsade säkert taxichauffören om V70/V60 T4F eller Passat Multifuel?, för de drar betydligt mindre än BiopPower-motorerna. Men visst är gas bra, så länge det är biogas. Hybrider, javisst så länge förbränningsmotorn går på etanol eller biogas. Eller annat förnybart bränsle, men det finns ju bara dessa att välja på (förutom RME, men där är miljönyttan tveksam och problem med emissionerna kvarstår).

Trafikutskottet kritiserade etanol av veta och majs. Men som du skriver, majsetanolens syfte är inte att minska miljöpåverkan då en majoritet av amerikaner inte tror på klimatförändringarna. Majsetanolens syfte är att minska oljeberoendet vilket också är en viktig aspekt. Men bäst är ju att både hjälpa klimatet och minska oljeberoendet. Som jag nämnde i förra mailet produceras etanol i Norrköping av vete av dålig kvalitet – som ändå skulle göras djurfoder av. Restprodukten blir ändå djurfoder så inget är förlorat. Sådan veteetanol är inte dålig på något sätt. Norrköping har i år vunnit Stora Energipriset 2011 för sin anläggning (http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 356365.ece). Det är snarare fler liknande anläggningar vi behöver. Det är verkligen att förenkla att säga att all veteetanol är dålig. För några år sedan då ni motorjournalister ägnade spaltmeter åt att skylla höga matpriser på etanolen, kom FAO senare fram till att de höga matpriserna 2008 främst beror på höga oljepriser. Något som alla motorjournalister senare “glömde” nämna. Forskare i Lund och KTH ger tummen upp för den etanol som säljs i Sverige. Här är etanolen kravställd och jag ser inga problem att ytterligare krav ställa. Men då ska man också börja krav ställa bensin och diesel. Det går inte att bara krav ställa biobränslen, som gör dessa bränslen dyrare och därmed väljs bort av bilköpare som räknar kr och ören, utan att samtidigt krav ställa fossilbränslena. Gärna också med ursprungsmärkning av alla bränslen. Så man vid pumpen direkt kan välja bort majsetanol, naturgas eller bensin/diesel producerad av olja från diktaturstater. Det är anmärkningsvärt hur motorjournalister verkar välja bort etanol med argument som matförsörjning, och sedan välja det bränsle (=diesel) som skapar mest orättvisor och krig (=svält) i världen. Och hälsoproblem i städerna. Väldigt märklig logik som inte direkt skapar förtroende. Inte en tanke på att det är ännu mer ohållbart att använda fossil olja till att göra drivmedel. På flera sätt: Oljan är en ändlig resurs, som kommer att bli svårare och svårare att borra upp, eftersom den inte förnyas. Oljan späder kraftigt på växthusgasen (naturgas ännu mera så), medans etanolen får sitt kol från atmosfären och biomassa-kretsloppet.

Mattias Danielsson

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-12-05 10:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Så totalt perfekt! :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-12-05 11:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag räknar dock med godda yxskaft...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-12-05 15:18 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 13:40
Inlägg: 52
Ort: Tibro
karlmb skrev:
Jag räknar dock med godda yxskaft...


Hur kan du tro något sådant ? :wink:

Bra skrivet MattiasD !

_________________
Peugeot 308SW BioFlex


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011