Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-09-19 20:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-01-04 22:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1102
Ort: Närke
Som rubriken lyder: Hur viktig är spridarbilden på ett munstycke för funktionen?

Jag har tittat på spridarkonvertering (och efterföljande mappning) till min Volvo s60r. Spridarna som sitter i flödar ganska bra redan, men skulle behöva uppas 20-25% till.
Det finns steg1-chip som ger 350hk, och det borde innebära 17% extra flöde, sedan antar jag att man når spridarnas begränsning. De listor jag har på insprutningsmunstycken som finns, hittar jag inga som flödar mer med samma spridarbild. De som har trimmar mer och bytt spridare har använt spridare med andra spray-koner än original: Originalet har två strålar (för 4-ventilstoppen) medans de nya har haft en bred konisk(?) stråle. Men allt blandas ju ändå när de når cylindern.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-06 12:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
Det har i första hand med kallstartsegenskaperna att göra hur strålen ska peka.
För mycket mängd på väggarna i porten (om man misssar att sikta in i huvudflödet i porten) ger mycket chocke-behov vilket försämrar kallstartsemissionerna.
När motorn väl är varm spelar det mindre roll och kan tom vara bra med mkt väggfilm som ångar av och ger förångad soppa in i cylindern istf droppar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-06 15:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Egentligen vore det intressant att konvertera en multipoint insprutare med en extra central monterat spridare längre upp i insuget isf fyra större spridare.

Centralinsprutning ger lite lägre förbrukning i jämn fart men ger sämre gasrespons.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-06 21:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1102
Ort: Närke
Då är det med andra ord inga problem att skaffa fetare spridare, utan jag kan lägga mer krut på att fixa uppvärmning av fuel-rail istället.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-07 20:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
aryan skrev:
Egentligen vore det intressant att konvertera en multipoint insprutare med en extra central monterat spridare längre upp i insuget isf fyra större spridare.

Centralinsprutning ger lite lägre förbrukning i jämn fart men ger sämre gasrespons.


Lägre förbrukning? Var har du sett det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 13:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jag minns inte var det var, men fördelen -som jag minns det- var en bättre mera homogen blandning av luft och bränsle än med port insprutning vilket leder till mera fullständig och snabbare förbränning.
Men det gäller vid konstant last, centralinsprutning är ju sämre på att reagera snabbt på förändringar.

Jag tror det finns (experimentella?) motorer som kombinerar central och portinsprutning och kombinerar dess fördelar. Det fick mig att tänka på en etanolkonvertering är man helt monterar en extra spridare centralt i insuget för att så få 30-40% större flöde sammanlagt i stället för att byta ut de 4 befintliga till störe spridare.

Denna extra spridare skulle även ha en kylande effekt på insugsluften och som en intercooler öka densiteten av insugsluften och fyllningsgraden i motorn.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
Ah, det kan faktiskt vara en bra ide!
Endast på fullgas kanske de extra spridarna behövde arbeta, och då är gashastigheten såpass hög att man vinner på en längre inblandningzon.
Alternativt skulle man t.ex kunna använda extraspridare uppströms de ordinaire o de fall man med varm motor kör på konstant fart, cruisecontrol, eftersom stor väggvätning i de lägena spelar mindre roll.
Ett av problemen med centralinsprutning är dock att få exakt samma mängd bränsle till alla cylindrar.
Det leder till ojämn funktion och kanske behov av olika tändning på olika cylindrar. (Som vanlitg mest ett bensinproblem där man har risk för knack hela tiden..)
Detta kunde man finjustera med resp ordinarie spridare, om man hade ett avancerat piggyback system som kunde läsa lambdasignalen och lista ut vilka cylindrar som går fetare/magrare än de andra.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 17:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja precis kombinationen kanske kan bli det bästa av två världar.

Jag undrar förresten om inte vanligt MPI har minst lika stora problem att få in lika AFR mellan cylindrar. Insugsrören är ju inte identiska för varje cylinder så de borde lätt få olika luftmotstånd egen resonans osv. Om spriderna av någon anledning inte ger exact samma mängd trots samma spridertider kan det också bli obalans. Om då en cylinder som får mera luft/mindre bränsle går magrare än den som får mindre luft mera bränsle i ett MPI system som endast mäter lambda i snitt av alla fyra cylindrar. Då kan ett centralinsprut iaf ha fördelen att mindre luft också borde föra för med sig mindre bränsle under förutsättning att luft och bränsle blandas ordentligt innan strömmen delar sig.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 23:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
aryan skrev:
Ja precis kombinationen kanske kan bli det bästa av två världar.

Jag undrar förresten om inte vanligt MPI har minst lika stora problem att få in lika AFR mellan cylindrar. Insugsrören är ju inte identiska för varje cylinder så de borde lätt få olika luftmotstånd egen resonans osv. Om spriderna av någon anledning inte ger exact samma mängd trots samma spridertider kan det också bli obalans. Om då en cylinder som får mera luft/mindre bränsle går magrare än den som får mindre luft mera bränsle i ett MPI system som endast mäter lambda i snitt av alla fyra cylindrar. Då kan ett centralinsprut iaf ha fördelen att mindre luft också borde föra för med sig mindre bränsle under förutsättning att luft och bränsle blandas ordentligt innan strömmen delar sig.


Visst skiljer gasväxlingen alltid lite mellan olika cylindrar, men det är rätt lite jfrt med hur mkt bränslemängden kan skilja på en centralinsprutare. Att spridarna ger olika är npg bara i händelse av att en spridare blivit igensatt eller liknande, rätt sällan tror jag.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 15:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1102
Ort: Närke
Då är det samma typ av problem som uppstår om man inte har korrekt tajming på spridarna.

Jag har 5 cylindrar, men det piggy-back som verkar enklast/smidigast/prisvärdast är Flexitune AutoX4. Det blir en kanal över, men man skulle ju teoretiskt kunna driva två insprutare med samma kanal, bara kanal nr5 låg direkt efter kanal nr4. Så stor skillnad borde det inte vara, eftersom insugningsventilen ändå inte är öppen mer än ca25% av tiden, så all dutycycle-tid över 25% sker ju mot en stängd ventil.
Alternativet är ju att skaffa två st flexitune. Med då fördubblar man kostnaden, och frågan är då hur man kan säkerställa att båda boxarna lägger på exakt samma procent på ordinarie duty-cycle. Annars riskerar man ju att en eller flera cylindrar kontinuerligt går magrare/fetare än de andra.

Har vi en aktuell lista på alla piggyback-system på marknaden?

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-31 14:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
Nej inte riktigt samma problem.

Nackdelen är att det blir mkt upplagrat som måste ånga av om man släpper gasen= stor HC puls i det läget.
I praktiken brinner det upp i katalysatorn (om den har tänt vill säga)
Samma nackdel får du om spidarbilden är mer "uppåt väggarna", än rakt in i flödet.
Visst är ventilen ofta stängd när man sprutar ändå, men har man både fel spridarbild och icke sekventiellt system (alltså sprutar in oberonde av när ventilen är öppen) blir det maximal väggvätning, vilket är negativt när motorn är kall = mer chokebehov. Man kan betrakta väggvätningen som en svamp som sitter på vägen mellan insprutare och det som går in i cylindern och som måste fyllas och tömmas vid förändringar i bränsleflödet.

När motorn är varm tror jag det är svårt att se några nackdelar med att spruta mot stängd ventil.
Då är allt så varmt att det inte lagras mkt på väggarna utan det hinner förångas innan ventilen öppnar nästa gång.
Det kan vara bra om man vill ha bra förångning när motorn varm (eller iaf halvvarm)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-31 17:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det ungerska kittet för 5-6-cyl motorer http://e85power.hu/de/bestellung borde vara ett bra alternativ, den tycks kunna ställas in för både för smal- och bredbandslambdasensor (som din bil kanske har?), se http://e85power.hu/de/e85power-kit

Spännande funktion verkar vara en automatisc eco function som jag tolkar som en magerkörnings feature vid låg belastning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-01 15:07 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i already make and send 2 kits with such wiring (4-cyl. kit for 5-cyl. engine), but do not have any comments from buyers.
i think everything is OK, becouse usually buyers always write letter if something goes wrong or they need consultations and never - if everything is OK :-)

Bild

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-01 15:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Aha didn't know that, what is the minimal resistance of the injectors if you connect two on the fourth channel like this?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-01 19:04 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
resistance of injector's coil is about 12-16 Ohms, but this resistor will be very hot.
i usually use any resistor at 2-3W and 80-90 ohms, higher resistance - lower heating.
it can't be bigger than 100 Ohms, or CE will turns on.

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011