Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-02-01 21:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
So 6 Ohm (12 + 12 Ohm) is not too much load for one channel?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-02 03:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
I successfully used 160ohm on my Peugeot (Motronic(?) MP7.0) -98



Edit: I've double-checked the resistance used, as edited above.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse fre 12-02-03 21:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-02 09:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vi talar om olika saker verkar det som.
1 Motståndet för att emulera en spridare och värdet den måste ha för att det inte ska bli felkoder ("resistor" på obermots bild nedan), det är nog inget större problem.
2 Lägsta motståndet som etanol konverteringsboxen klarar. Om man kopplar två spridare parallellt på en utgång belastas utgången givetvis med ett lägre motstånd än om det bara är en spridare kopplat till den. Därför undrade jag vad bioadaptern klarar som lägsta motstånd/högst belastning på en utgång.

Obormot skrev:
Bild


Jag har fått intrycket att bilar med mycket effekt oftare har lågohmiga spridare (med stort flöde). Dr. Mabuse, vet du motståndet i spridare i din bil?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-02 10:20 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
bioadapter can be used with low-impedance injectors, mosfets IRFZ44N inside.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-02 16:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På någotsånär moderna konstruktioner förekommer nog enbart högohmiga spridare.

I begynnelsen (D-jetronic i slutet av 60-talet) så använde Bosch lågohmiga spridare tillsammans med förkopplingsmotstånd inbyggda i styrdonet.
När L-jetronic kom kring 1974 så fortsatte man med lågohmiga spridare men då med externt förkopplingsmotstånd. Ganska snart övergick Bosch till strömbegränsande slutsteg på L-jetronic för motorer med 6 eller fler cylindrar och den tekniken dök så småningom också upp på vissa styrdon för 4-cylindriga motorer.
I början av 80-talet dök högohmiga spridare upp i Bosch-världen, då i första hand ihop med LE-jetronic -systemet som tack vare dessa spridare klarade sig utan dyra strömbegränsade slutsteg även på 6- och 8-cylindriga motorer. Samma sak gällde även för mikroprocessorstyrda system (LH-jetronic och de flesta tillämpningar av Motronic). Dock föredrog många biltillverkare ändå lågohmiga spridare + förkopplingsmotstånd på turbomotorer (i en del fall behöll man "gammaldags" L-jetronic med strömbegränsat slutsteg ända fram mot 1985-86, t ex på turbomodellerna av Peugeot 505 och Citroën CX) medan sugmotorer, även sådana med höga prestanda, hade högohmiga spridare från ca 1983 och framåt.

En intressant sak är att det amerikanska Bendix insprutningssystem som användes på en del Cadillac och Oldsmobile i mitten av 70-talet redan då hade högohmiga spridare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-02 20:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Volvo 960 med 4-cyl turbo har också låg-ohmiga spridare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-03 04:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
Jag har fått intrycket att bilar med mycket effekt oftare har lågohmiga spridare (med stort flöde). Dr. Mabuse, vet du motståndet i spridare i din bil?

De är högohmiga.

Inprutningsmunstycken: 0280 155 968
Flöde @ 3,0 Bar: 443 ml/min (310 g/min)
Godkänd för E85.

Volvon går med 3,8 bar.
Hur var formeln nu igen, hur man räknar fram flödet på spridaren om man ökar eller sänker trycket?
Funderade på om man skulle byta upp spridarna för etanolkonvertering, och sedan lägga en extra bränsletrycksregulator med 3 bar och en avstängningskran.
Etanol - stängd kran, och 3.8bar regulatorn reglerar
Bensin - öppen kran och 3bars regulatorn blöder bort det högre trycket och spridarna flödar mindre.
Vad tror ni om den idén?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-03 11:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Flödet ökar med roten av tryckhöjning; dubbel tryck (2x) = ca 1,4 ggr flöde (roten ur två).

3,8 isf 3,0 bar ger alltså inte så stor förändring, ca 12,5% större flöde dvs ca 498 ml/min

Om du skulle öka trycket till 5 bar fick du 14,7% större flöde, dvs ca 572 ml/min men det kan räcka med bilens egen adaption.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-03 14:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
[Funderade på om man skulle byta upp spridarna för etanolkonvertering, och sedan lägga en extra bränsletrycksregulator med 3 bar och en avstängningskran.
Etanol - stängd kran, och 3.8bar regulatorn reglerar
Bensin - öppen kran och 3bars regulatorn blöder bort det högre trycket och spridarna flödar mindre.
Vad tror ni om den idén?


Det funkar säkert (men du får ingen kallstartsanrikning).

Du har inte funderat på alternativet att montera en centralmonterad 6:e spridare i stället? Då skulle du kunna använda en 1-kanals flexitune för att driva den och kan du ställa in hur mkt extra du vill ha.

Men enklaste tror jag blir ett piggyback system.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-03 22:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
En komplett mappning för både BF95 och E85 inklusive ODB-II handenhet för att växla mellan mapparna skulle kosta ~12000-13000kr på en motorfirma i Trollhättan (de enda som kan/vill/vågar köra 4-hjulsdriften i testbänk) och ytterligare 5000kr för en uppsättning spridare.
Det är för mycket för att kännas ekonomiskt motiverat.

Jag ska börja med att mäta upp duty-cycle på spridarna för att se hur stora marginaler som finns.
Oscilloskop har jag redan hemma (ett st. HP 54502A, 2ch 400MHz digitalt), och har precis skaffat en GPIB-till-USB adapter som gör att jag kan använda en laptop för att styra den och göra mätningar. Just nu håller jag på att plugga mig igenom Programmers Reference för att lära mig hur alla kommandon fungerar. GPIB-adapten är busenkel, pluggade in den - laddade drivrutinerna till den - och nu kan jag knappa kommandon direkt i terminal-fönstret!

Jag har också laddat ner ett open-source program som gör att man kan köra script-filer i Pascal för att göra automatiserade mätningar och man borde kunna dumpa mätvärden/mätloggar till text-filer för senare analys.
Betydligt exaktare än att ropa ut varvtal och låta en co-pilot läsa av oscilloskopet och plotta in duty-cycle på ett rutat block... :shock: :lol:
Tur i alla fall att han inte lätt blev åksjuk...

Nu kan jag dumpa ex. 1000 poster med samplade varv- och duty-cycle-värden och plotta en riktig kurva.


Det jag behöver i hårdvaruväg just nu är lite kablage med spridarkontakter, både hona och hane, så jag kan löda ihop en piggy-back-plugg för anslutningen till oscilloskopet. Jag tar gärna emot tips var man kan köpa dem till vettigt pris, gärna via Paypal.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-02-03 22:36 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i have. which type do you need?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-02-04 00:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om du skaffar ett OBDiII interface t ex denna viewtopic.php?f=7&t=6129 kan du se om motorn går för magert någon gång samt long- & short-time fuel map.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-02-04 01:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i mean i have injector connectors of all types, male and female.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-02-04 12:29 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
Hello!
Aryan is talking the right thing! I have ELM OBDII USB (115k) logger and I record data (rpm, intake air temperature, coolant temperature, O2, absolute throttle position, LTFT, STFT, ignition angle, MAP pressure ect.) with it for short up to 30 km trips. After data recorded I build up based on raw information 3D map like TPS/RPM/LTFT. I use PCMSCAN software to do all this.

By the way I have few questions. I have slightly elevated fuel pressure and as a result LTFT average is -10% when I drive on RON95 gas which is quite logical but when building up 3D map there is anomaly at low TPS (about 10%) and rpm 1200...1800. LTFT cells show values +50 and even more. Why?
Another question is about after cat lambda. What is normal reading for this lambda and why?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-02-04 20:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
ahto skrev:
Hello!
Aryan is talking the right thing! I have ELM OBDII USB (115k) logger and I record data (rpm, intake air temperature, coolant temperature, O2, absolute throttle position, LTFT, STFT, ignition angle, MAP pressure ect.) with it for short up to 30 km trips. After data recorded I build up based on raw information 3D map like TPS/RPM/LTFT. I use PCMSCAN software to do all this.

This information seems important enough to start a new thread about:ECU - data acquisition: hardware and software.

One question though, ahto...
Can you record duty-cycle on the injectors with this set-up?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011