En komplett mappning för både BF95 och E85 inklusive ODB-II handenhet för att växla mellan mapparna skulle kosta ~12000-13000kr på en motorfirma i Trollhättan (de enda som kan/vill/vågar köra 4-hjulsdriften i testbänk) och ytterligare 5000kr för en uppsättning spridare.
Det är för mycket för att kännas ekonomiskt motiverat.
Jag ska börja med att mäta upp duty-cycle på spridarna för att se hur stora marginaler som finns.
Oscilloskop har jag redan hemma (ett st. HP 54502A, 2ch 400MHz digitalt), och har precis skaffat en GPIB-till-USB adapter som gör att jag kan använda en laptop för att styra den och göra mätningar. Just nu håller jag på att plugga mig igenom Programmers Reference för att lära mig hur alla kommandon fungerar. GPIB-adapten är busenkel, pluggade in den - laddade drivrutinerna till den - och nu kan jag knappa kommandon direkt i terminal-fönstret!
Jag har också laddat ner ett open-source program som gör att man kan köra script-filer i Pascal för att göra automatiserade mätningar och man borde kunna dumpa mätvärden/mätloggar till text-filer för senare analys.
Betydligt exaktare än att ropa ut varvtal och låta en co-pilot läsa av oscilloskopet och plotta in duty-cycle på ett rutat block...
Tur i alla fall att han inte lätt blev åksjuk...
Nu kan jag dumpa ex. 1000 poster med samplade varv- och duty-cycle-värden och plotta en riktig kurva.
Det jag behöver i hårdvaruväg just nu är lite kablage med spridarkontakter, både hona och hane, så jag kan löda ihop en piggy-back-plugg för anslutningen till oscilloskopet. Jag tar gärna emot tips var man kan köpa dem till vettigt pris, gärna via Paypal.
_________________
Tesla Model 3 LR (2022)
"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse
http://www.skepticfriends.org)