Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-10-29 03:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-04 14:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4755
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Hade den motorn vattenvärmd insugsrör? Om inte det kanske delvis förklarar varför motorvärmare inte hjälpte så mkt.

Sedan var väl inte BTR konverteringen så att den i sig gav 40% mera bränsle för då skulle du behöva dubbla trycket 6 bar? Alltså fick styrsysmet adaptera vilket det lär göra rätt bra även okonverterad men det blir då säkert inte tillräckligt för kallstarten.

Å andra sidan förklarar bl a knacksensorn varför denna motor sägs gå väldigt bra på E85 när den har blivit varm.

Skulle varit intressant att testa hur denna skulle gå med en elektronisk konverteringsbox med ordentligt kallstartsanrikning, ännu intressantare hade de varit med högre kompressionen från motorn utan kat.

/Aryan


Nej, den har ingen vattenvärmning av insugningsröret. Och det är en mycket stor och tung aluminiumklump.
Adapteringsgränserna verkar inte vara särskilt vida i och med att blandtankningsgränsen okonverterat tycks ligga vid ca 30 % E85.

Just nu står den där bilen med några krokiga ventiler efter kamremshaveri (andra gången på det här exemplaret, och remmen som nu havererade hade bara gått 3000-4000 mil). Det finns dock en reservmotor att plocka delar från. Dessutom borde man åtgärda bakre länkarmslagren innan man sätter bilen i trafik igen.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-04 22:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1103
Ort: Närke
torbjorn skrev:
PSA-gruppens 1,9 l 16V-motor utan katalysator gav 160 hk oavsett ...

Där ser man. Man lär sig nya saker hela tiden. Jag måste ha missförstått något jag läste för länge sedan.

:oops:

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-02-05 15:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Rapport efter kallstartjustering av Flexitune AutoX4 på en Subaru Legacy 2.0
Bilen har fungerat utmärkt på 100% E85-E75 sedan installationen av Flexitune i Augusti-september 2011.
Bilen misshandlas lite grann och kallstartas nästan vare dag (ingen motorvärmare) för att åka t brevlådan o hämta tidningen, nedanför en brant backe. En total sträck på kanske 600 m, fast mkt brant då.
Den milda vintern verkar dock räddat situationen, oljan var varken stor till mängden eller extremt spritdoftande, bara lite rödaktig som sig bör.
Sedan kör han väl iaf ngn gång i veckan typ 2 mil o då kokar väl iaf ev etanol i vevhuset av verkar det.

Nu blev det äntligen lite kallare och ägaren ringde då bilen var svårtartad.
Jag hade ställt både kall-crank och nachstart på ca 50% vilket nu var för lite.
Han kunde få igång den men det var mkt malande på startmotorn och lite grundgas.
Jag vet inte var han tankar men det är iaf 100% E75-E85 hela tiden.

Igår morse var det närmare -20 och vi puttade ut bilen ur carporten.
Jag ställde först upp kall-crank till 60% vilket var lite för lite då den bara gick igång efter 10-15 varv.
Justerade upp till 75% och bilen går igång efter 2-3 varv utan gaspådrag.
Sedan stannar den igen efter 1-2 sekunder så jag ställde upp även nachstart till 75%.
Thats it! Startar nu direkt och håller sig igång.
Inga självsvängningar och bra körbarhet direkt.
Efter ca 2 minuter började dioden blinka o rapportera cloosed loop och alltså lambda 1.
Mission completed.

Flexitune AutoX4 är en mkt stabil piggyback!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-02-06 12:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har ju också en sådan och har (ofrivilligt) hamnat att kallstarta i -20, helt utan problem det med. Så håller med föregående talare :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011