Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-02-17 15:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Någon som vet hur bra Mercedes 190E klarar E85 vilken blandning?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-02-17 16:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Troligen de vanliga max 30% E85 då det är gammalt KE-jet i den.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-02-17 16:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här finns lite tabeller att läsa: http://www.etanolbil.eu/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-02-17 17:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Tror ni flexitune II passar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-02-17 17:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om den har KE-jetronic så passar nog ingen box.

Det står väl nånstans i forumet hur man ändrar en KE-jet för etanol. Annars hittade jag här http://www.motor-talk.de/forum/ke-jetro ... 53574.html också en bra beskrivning. Använd google translate om du inte läser tyska....

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: fre 12-02-17 20:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har konverterat en numera i himlen boende 190E med detta system.
Ingen kat på den men det är samma princip för alla KE-jet.
Man skruvar upp en kalibreringsskruv i den sk EHA
Sedan kan man tvångsmata kallstartsventilen för att få tillräcklig mängd vid kallstarter i kyla.
Annars räcker det med ett kallstartsmotstånd.
Sök på forumet efter KE-jet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: lör 12-02-18 03:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
KE-jet är det mekaniskt insprut?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: lör 12-02-18 11:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
KE-jet är det mekaniskt insprut?


Ja, en moderniserad variant av det gamla K-jetronic. Se vidare viewtopic.php?f=10&t=696 , det finns också många andra trådar på forumet om det systemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: lör 12-02-18 14:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Då är de inte de sprutet jag har. jag har elektroniskt sprut på min. Tror jag allafall. KE jetronic har väl inte uttag för felsöktning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: lör 12-02-18 15:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
Då är de inte de sprutet jag har. jag har elektroniskt sprut på min. Tror jag allafall. KE jetronic har väl inte uttag för felsöktning?


Jodå, det införde Mercedes redan 1988 när kattarna kom.
Tyvärr hittade de elektriska systemen med elektriska spridare aldrig ner i 190:orna.
De kom i C-klassen -93-94 samt 92-93 i E-klassen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: lör 12-02-18 15:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
Då är de inte de sprutet jag har. jag har elektroniskt sprut på min. Tror jag allafall. KE jetronic har väl inte uttag för felsöktning?


Tänk på att många 80-talsbilar (inte bara Mercedes utan även t ex Saab, Renault och Citroën) har ett diagnosuttag som bara används för tändsystemet, och detta finns till och med på bilar med förgasarmotor.

Beträffande KE-jetronic så har eventuellt diagnosuttag ganska olika funktioner beroende på hur gammalt systemet är. På bilar med analogt styrdon och kat, så får man ut en likspänning som talar om hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera, den är mycket användbar i etanolkonverteringssammanhang (man kan se det som ett alternativ till att mäta strömmen genom EHA). Detta "likspänningstestuttag" fungerar på samma sätt på alla Bosch-system med analogt styrdon och lambdareglering. Förutom KE så gäller det alltså även K-lambda, LU-jetronic och lambdareglerade utföranden av L-jetronic (mycket sällsynt utanför Californien), eventuellt också någon udda variant av elektronisk förgasare.

Modernare KE-jetronic med mikroprocessor i styrdonet kan vanligtvis lagra felkoder för avläsning via diagnosuttaget på samma sätt som hel-elektroniska insprutningssystem på samma bilmärke.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: sön 12-02-19 12:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack för tipset! det när ju en gammal importbil från -89 så detta kan nog stämma tror jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: sön 12-02-19 17:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Hur tål mercamotorer etanol då? Packningar och medmera?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: sön 12-02-19 19:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
Hur tål mercamotorer etanol då? Packningar och medmera?


Varför skulle just de skilja sig från alla andra bilmotorer? Och kan du peka ut någon enda packning i någon enda modell av bilmotor som dels utsätts för bränsle och dels kan bevisas tåla bensin men inte E85? Förmodligen kommer du inte att kunna göra det.
Det finns många tidigare trådar på forumet om den här saken, lägg några timmar på att läsa igenom dem!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes 190E 1.8
InläggPostat: sön 12-02-19 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har mångårig erfarenhet från Mercedes och etanol. (Som bränsle alltså..)
Det absolut enda man kan tänka över är att Mercedes i likhet med de många andra började använda bränsleslangar i motorrummet med ett invändigt plastskikt i mitten av 80-talet.
Detta för att kunna använda en ny typ av presskopplingar istället för slangklämmor.
Detta skikt har visat sig bli hårdare och sprött med tiden, och denna process verkar kunna gå fortare med etanol i bränslet.
Det är dock inte värre än att ett mkt litet läckage kan uppkomma i skarvarna (som inte har slangklämmor utan är pressade på stålrör), efter flera veckor.
(Jag har dock också en C-klass från 1994 som efter flera års E85-körning borde haft samma problem, men den har aldrig börjat läcka på det viset, så det gäller inte alla, alternativt att det är bättre kvalitet under 90-talet.)
Lösningen om man vill vara helt garderad mot minsta läckage, är att byta ut dessa slangar i motorrummet på sikt, mot vanliga gummislangar av hög kvalitet.
Man kan med fördel handla slang hos någon som har detta som sitt affärsområde, t.ex. Hydroscand.
Finns mkt skrivet på forumet om vilka slangar som är bra. (ej Biltema och några andra)
Man sågar då bort presskopplingens ytterhylsa och tar bort slangen. Innanför finns en bra rörände med hullingar och det är bara att montera en 8 mm vanlig gummislang på den istället.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011