MrRandom skrev:
Då är de inte de sprutet jag har. jag har elektroniskt sprut på min. Tror jag allafall. KE jetronic har väl inte uttag för felsöktning?
Tänk på att många 80-talsbilar (inte bara Mercedes utan även t ex Saab, Renault och Citroën) har ett diagnosuttag som bara används för tändsystemet, och detta finns till och med på bilar med förgasarmotor.
Beträffande KE-jetronic så har eventuellt diagnosuttag ganska olika funktioner beroende på hur gammalt systemet är. På bilar med analogt styrdon och kat, så får man ut en likspänning som talar om hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera, den är mycket användbar i etanolkonverteringssammanhang (man kan se det som ett alternativ till att mäta strömmen genom EHA). Detta "likspänningstestuttag" fungerar på samma sätt på alla Bosch-system med analogt styrdon och lambdareglering. Förutom KE så gäller det alltså även K-lambda, LU-jetronic och lambdareglerade utföranden av L-jetronic (mycket sällsynt utanför Californien), eventuellt också någon udda variant av elektronisk förgasare.
Modernare KE-jetronic med mikroprocessor i styrdonet kan vanligtvis lagra felkoder för avläsning via diagnosuttaget på samma sätt som hel-elektroniska insprutningssystem på samma bilmärke.