Jag har ingen erfarenhet av din motor och jag är långt ifrån den kunnigaste här på forumet. Men jag skall kommentera dom här siffrorna med 10% etanol. Från början när man började med låginblandning sa ju många fabrikanter att det skulle inte gå alls. Till och med *Svensk Bilprovning sa att det var farligt, bilen kunde börja brinna och gå till väders!
Så småningom kom en lag på 5% inblandning av etanol i all blyfri 95 oktan. Okey sa bilindustrin, 5%! Nu har bl.a EU varit pådrivande och Sverige har aktivt deltagit för att det skall bli motsvarande lag om 10% etanol (Men i Sverige drar man ut på det, men det kommer. Någon gång?) Då säger bilindustrin: 10% etanol, det går bra! Och det är alltså läget nu. Skulle det komma en lag om 15% så fortsätter kanske bilindustrin på det tidigare spåret och säger OK då också. Men då börjar det krisa sig för gamla förgasarbilar. Dom klarar knappast mer om man inte konverterar dom. Men då skulle ju bilindustrin egentligen bli glada för då får dom sälja fler bilar som ersättare till alla gamla förgasarbilar.
Bilindustrin godkänner alltså inte mer än vad dom är lagvägen tvingade till. På det här forumet vet vi genom erfarenheter sedan många år att det går med mycket mer. 100% E85 om det är så. Det gäller bara att ställa om bränslesystemet, så kallad konvertering för den nya bränsleblandningen.
Din bil kanske inte är bland dom vanligaste, men jag är övertygad om att du kommer att få goda och hållbara råd här. "Häng kvar!" som man säger i telefon.
*Den här uppgiften stog på baksidan av den infobroschyr som man fick från Svensk Bilprovning i samband med att man blev kallad och samtidigt fick ett tidsförslag. Det upphörde så sent som 2006 eller 2007. Jag minns det inte exakt, men det gav reaktioner på det här forumet. Det kanske går att söka fram?