Lymerus skrev:
Det som är kvar att fixa så att säga är en lätt orolig tomgång. Ligger på 600-700 varv som sedan kan falla ner 1-2 sekunder. Jag ska lämna in den för felsökning. Kan ju va någon vakumslang eller läcka i avgasröret nånstans. Hört även att det kan vara tomgångsmotorn som behöver rengöras o smörjas.
Det är också vanligt att gasspjällkontakten krånglar. Ohmmät den och kolla att det blir pålitlig kontakt mellan mittstiftet och det ena ytterstiftet vid tomgång, men att kontakten bryts så snart man gasar det minsta lilla. Kolla också att det är rent och fritt från fukt och oxid i kontaktdonet, samt att alla hylsor sitter i rätt läge. Det händer att kabeln är så hårt sträckt att hylsorna rycks ur med tiden, speciellt när allting börjar bli gammalt och plastisoleringen styv.
Att tomgångsventilen (det är ingen motor på LH 2.4 och liknande insprutningssystem, tomgångsmotorer förekommer däremot på t ex centralinsprutningssystemet Mono-Jetronic och en del elektroniska förgasare) kläggar igen är mycket vanligt på Volvo, eftersom den sitter långt ner så att all möjlig smuts från vevhusventilationen samlar sig i den. Det är lätt gjort att borsta ren den invändigt med bensin och en gammal tandborste, blås rent med tryckluft efteråt. Prova den genom att koppla in den till en variabel likspänning 0-10 V och se att ventilsliden följer med snällt och fint utan att kärva eller haka fast någonstans då spänningen ändras.