Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VW Transporter-93 2,5 T4
InläggPostat: tis 12-03-13 14:38 
Offline

Blev medlem: sön 11-09-25 11:37
Inlägg: 2
Hej!

Någon som har erfarenheter av att blandtanka en VW Transporter-93 T4 på e85? Bilen har gått bortemot 40 000 mil snart... törs man testa att blanda med e85? Några erfarenheter av del av e85 som bilen har gått bra på?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-03-13 18:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har ingen erfarenhet av VW. Det har däremot denna man: http://www.etanolexperten.se/ Det vill säga, i hans fall var det en VW Caravelle -95, men det är väl snarlika fordon? Han brukar för övrigt debattera här på forumet, så han kommer nog snart med tips. Under tiden får du läsa detta som han har skrivit.
Blandtanka kan du förmodligen göra med dom flesta bilar. Frågan är ju bara hur mycket. Det tar man enklast reda på genom att börja med en måttlig inblandning, förslagsvis 15 liter E85 och resten bensin. (Vid nästan tom tank). Sedan ökar du E85-halten för varje gång du tankar i t.ex steg med 5 liter. Alltså 20 liter vid tankning nr 2. Och fortsätter så uppåt, tills du märker att motorn inte svarar riktigt på gaspådrag eller kanske inte startade som den brukar. Har du en motorlampa så kanske den tänds. Dom här symptomen är ofarliga. Det är bara att hälla på en slatt bensin igen så går bilen som den gjorde på förra tankningen, när den gick bra.
När du gör den här blandtankningen så skall du föra journal över tankningarna så du vet vilken procent det är. Och om bilen då visar någon "svaghet" eller avvikelse, så vet du var gränsen ligger.
Vill du gå vidare med E85 så blir det konvertering så du kan köra på 100% E85. Men blandtanka först och se hur det fungerar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-03-13 21:09 
Offline

Blev medlem: sön 11-09-25 11:37
Inlägg: 2
Tackar för svaret!

Kör en hel del med tunga lass och med släp, försöker få ner milkostnaden och med dagens bensinpris (och framtida e85 istället för e75-pris) så kanske det kan vara en idé att testa. Frågan är bara om det lönar sig ekonomiskt om man som i mitt fall lastar en del och drar släp. Vilket "piggyback"-koncept eller liknande kan vara lämplig för denna 5 cylindriga motor?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-03-14 11:27 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
ekonomin borde bli ändå bättre då du förbrukar mer energi med tung last. Då etanolen är billigare per kWh sparar du mer, då dina förbrukade liter blir fler.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-03-14 13:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Precis, ju högre bensinförbrukning ju snabbare du tjänar in etanolkonverteringen.

Även fast motorn har 5-cylinder och 5 injetorer så är det troligtvis inte 5 separata kanaler. Då kan du klara dig med en 4-cylinder piggiback t ex från flexitune.se, bioadatpter.com, e85power.hu mm

Om motorn verkligen har 5 separata kanaler (vilket jag inte tror) har http://e85power.hu/de/bestellung en 5-6 cylinderversion.

Ett annat alternativ är att höja bränsletrycket.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-03-14 15:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Många VAG-bilar från början av 90-talet har mycket vida gränser för lambdareglering/adaptering, så det finns goda möjligheter att man inte behöver konvertera alls. Men något som verkligen kan vara nyttigt är att via bilens diagnosuttag och en dator med VAG-COM hålla ett öga på felkoder och sånt när man laborerar med blandtankning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-17 18:07 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo det stämmer med den tidigare hela 75000 mila 2,5 T4:an så kördes denna faktiskt på ren E85 i några hundra mil utan mer konvertering än att att lyft minuspolen till batteriet. För att nolla delar av styrboxen minne så fungerade det med tämligen god lambdareglering även om det låg precis på gränsen vid årliga kontrollen. Även kallstarterna fick lösas med startgas då inte tillgång fanns till motorvärmare.

Så monterades det sedan en extern bränsletrycksregulator och med dryga 1 bar höjt bränsletryck samt en liten bränslebehållare med fulsoppa med ballofixkran och en pumpblåsa, så var rena kallstarterna ett minne blått.
Men vanligen användes ordinarie elektriska motorvärmare till dess bränsleluftvärmaren Eberspächer som rakt av fungerade klockrent på ren E85, denna värmde dock bara kupén så den kunde inte användas som motorvärmare...

Detta kördes sedan med i mer än 3000 mil och även med en hel del husvagn på 1400 och naturligtvis ren E85 utan problem. Som med husvagn drog runt 1,3l/milen och runt 1l/milen med bara bilen och en hel del användning av både AC som bränslevärmaren.

Iaf om man väljer "snickvarianten" bränsletrycksregulatorn så kan man använda kallstartsmotstånd, där man således ansluter ett externt passande motstånd till ordinarie temperaturgivaren via en slutande tryckströmbrytare. Som då fungerar som en moderna choke och alltså bränsle anrikar vid just kallstarter.

Annars bör det som sagt fungera än bättre med någon konverteringsbox så blir ju bilen lika bränsleflexibel som dom "riktiga" etanolbilarna.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011