Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 04:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-03-15 10:33 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
:roll: Bioadapter version 3.1.. Ska tydligen vara automatisk dvs känner av vilken blandning motorn har? Är det någon som kan förklara hur det går till?
Kan ni berätta mer så är det av intresse, och hur och var man säkert kan beställa denna produkt.
Denna länk + en tysk sida är vad jag har funnit :
http://bioadapter.com/index.php?cPath=28

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-15 10:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
De känner av signalerna från motorns ordinarie lambdasensor, och drar sedan slutsatser om aktuell blandning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-15 12:11 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
Automatic fuel blend recognition algorithm through lambda sensor signal, unfortunately does not work on every car.
If you want real automatic fuel blend recognition then physical sensor is right way to go.
There are capacitance based sc FFV sensors available, which automotive industry used on early FFV cars, now manufactured by VTO/Continental factory in Mexico as spare part. Quite pricy - about 300 USD on eBay.
Some time ago few companies in Europa started production of conductivity based FFV sensors -

http://bioetanolatalakito.hu/bioetanol- ... lo-szenzor
http://www.e85tuning.hu/hirek/BioETUN_uzemanyag_szenzor

These are much cheaper (about 1/3 price compare to capacitance based) but any water in fuel will screw up the reading and it showes higher ethanol content than realy is.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-15 12:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
I agree Ahto.
On the other hand, I have diffucult to see the real benfit of knowing the exact ethanol content in the tank..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-15 14:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
I can see a lot of benefit:

1. More precise enrichment
2. Better cold start
3. A lot of microcontroller calaculating power could be used for something else for example narrow band emulation from wideband signal.
In some cases as much as 2/3 of piggy pack microcontroller(s) calculating power is used by fuel blend recognition algorythm(s).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-15 16:44 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
I forgot one thing. Especialy difficult is to lean down mixture at low rpm ang engine load (closed loop) and the same time evaluate fuel mixture from incoming lambda signal. Really a lot of microcontroller raw calculation power is needed to run algorythms. This was point where our FFV kit development jammed but Gabor and his E85Power kit does just that. As much as I know he uses very powerful 32 bit microcontroller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-16 20:32 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Thanks for the answer: :D The Hungarian piggy pack E85 boxes are of interest. But.
More pictures and more info: :wink:

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-17 00:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
ahto skrev:
I forgot one thing. Especialy difficult is to lean down mixture at low rpm ang engine load (closed loop) and the same time evaluate fuel mixture from incoming lambda signal. Really a lot of microcontroller raw calculation power is needed to run algorythms. This was point where our FFV kit development jammed but Gabor and his E85Power kit does just that. As much as I know he uses very powerful 32 bit microcontroller.


How it can be cloosed loop on lean burn with a std lambda sond? And why is it necessary to be able to run mixed and lean in the same time?
On the other hand, I would be delighted to see how their lean burn strategy looks.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 17:45 
Offline

Blev medlem: ons 12-05-09 17:15
Inlägg: 7
Hej,

jag har version 3.1 på mina boxar (V8 = 2st boxar) bilen har gått bra i ca en vecka men idag
efter ett flertal korta stopp (shopping runda) så gick det knappt att varva motorn provade E70 läget och E85 läget och det blev inte bättre
tog mig med möda till bensinstation, tankade i så att jag fick ca 50% bensin i tanken då går bilen att köra men då och då rycker det till och jag ser att motorn går snålt en liten stund och sen tillbaks till lambda 1 och det händer lite till och från, misstänker att det är skit i bränslefiltret men problemet kom så plötsligt..

Jag har en blåtands OBD2 läsare inkopplad och app till min Android mobil, har fått felkod om att motorn går snålt på cylinder bank 1 och 2.. (kod P2177 och P2179)

P2177 Oxygen Sensing Adaptation, Lower Load Range, Bank 1 (FRAU1) – Above Limit

Possible fault cause
- Intake air system leaking
- Leaking exhaust system (draws fresh air)
- Incorrect main charge signal from MAF sensor
- Fuel pressure too low
- Fuel injector(s) mechanically faulty (sticks)
- Volume supply of fuel pump too low

P2179 Oxygen Sensing Adaptation, Lower Load Range, Bank 2 (FRAU2) - Above Limit

Possible fault cause
- Intake air system leaking
- Leaking exhaust system (draws fresh air)
- Incorrect main charge signal from MAF sensor
- Fuel pressure too low
- Fuel injector(s) mechanically faulty (sticks)
- Volume supply of fuel pump too low

Har googlat och hittar ej bränslefilter till min bil som är en Porsche Cayenne Turbo 2004, har även kollat Meca och Mekonomen finns ej filter?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-10 06:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Boxen gör inte sitt jobb:
viewtopic.php?f=10&t=6401

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-10 11:14 
Offline

Blev medlem: ons 12-05-09 17:15
Inlägg: 7
Har fungerat fint i flera dagar, men efter shopping rundan skulle jag gasa ut på motorvägen då hackade motorn
och jag släpte på gasen körde lungt och bilen verkade gå ok, gick in på nästa affär och sen var det dags att åka hem kommer några km
och motorn vill dö, kopplar in OBD2 läsaren och ser att motorn går snålt, tankar i bensin och motorn går lite bättre hackar till och från..
Om det är Bio boxen varför går den bra i flera dagar och sen slutar fungera?

Den kopplas inte till lamdasonden den kopplas bara imellan spridarna och ökar pulserna med 20% i Auto läget, 30% i vinterläger och 42% i E85 läget..

Jag har jordat boxarna mot några bultar jag tyckte såg lämpliga ut, har ju fungerat i flera dagar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-10 11:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jordning bör alltid ske till samma ställe som original-ECU är jordad. Prova att dra en temporär jordledning dit med krokodilklämma eller liknande.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-12 09:40 
Offline

Blev medlem: ons 12-05-09 17:15
Inlägg: 7
tackar för hjälpen.. ska prova att jorda på annat ställe..

såg på obd2 programmet att lambastyrningen inte fungerar av nån anledning klara ej att styra till lambda 1, när motorlampan tänds då klarar
motorstyrningen att hålla lambda 1, motorstyrningen går väl över till fast mapp när motorfellampan tänds..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-12 12:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
när motorlampan tänds då klarar motorstyrningen att hålla lambda 1


Du menar: när motorlampan tänds då klarar inte motorstyrningen att hålla lambda 1 ?
Jo, så är det!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-12 14:53 
Offline

Blev medlem: ons 12-05-09 17:15
Inlägg: 7
när motorlampan tänds då får jag lambda 1, innan så är lamdavärdet överallt.

Har bytt jordpunkt och även provat att koppla in den xtra pluskabeln, ingen skillnad motorn går dåligt poppar och puffar.
Kopplade bort boxarna och nu går bilen bra igen, hoppas bara jag inte har lyckat förstöra nått i motorn eller kattarna..

Så boxarna verkar ha gått sönder efter bara några dagars användning?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011