Konverterade min bil lite enkelt genom att knacka ner munstycket i förgasaren. Var tvungen att knacka ner munstycket 2mm för att bilen ska gå perfekt på E50, för att den ska gå perfekt på E85 måste munstycket knackas ner lite till.
Men det kan skilja från motor till motor hur mycket man måste knacka ner munstycket. Bilen jag konverterat är en Volvo 345 DLS -81 med B19A.
Börja med att ta loss thorttellocket och throtteln och därefter letade reda på en hammare/gummiklubba/plasthammare och en hylsa som passar på munstycket, ett skjutmått är också att rekommendera för att kolla hur långt munstycket är nedpressat. Hittade en hammare och en lång 6mm hylsa + förlängare. 6mm hylsan passade så gott som perfekt på munstycket.
Original var munstycket nerpressat 2.7mm, jag var tvungen att knacka ner det 2,0mm till 4,7mm nedpressning för att den skulle gå lika bra som med BF95, knackade (först bara ner det 1,5mm men då blev den lite segstartad vid 0°C och ville tveka när man accelerarade innan motorn kommit upp i arbetstemp). Kommer bli tvungen att knacka ner munstycket lite till när jag har E85 i tanken, men det var riktigt simpelt. Tog ca 15min från det att jag öppnade huven till det att jag kunde provköra.
Märkte att man måste slå ganska hårt för att munstycket skulle pressas ner.
Skruva loss throttellocket och ta ut throtteln.
Mina "professionella" verktyg för att slå ner munstycket
Mäta, mäta och mäta. Mätte efter varje slag med hammaren för att se hur mycket munstycket åkte ner.
Munstycket i mitten om ni inte visste det
Det var allt jag kunde komma med om man vill göra en ful-konvertering till etanol ifall man har en Stromberg 175-CD.
Hoppas någon har nytta av denna informationen