Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-04-05 19:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Mercedes har både enkelt justerbart munstycke undertill genom att vrida på hela tomgångsavstängningsventilen (ska förhindra glödtändning vid avslagen tändning) + en via insex uppifrån justerbar nål. Om jag inte minns helt fel...
Skönt att jag inte längre har med förgasarbilar att göra.. :roll:


Jo, men de förgasarna är ju inte tillverkade av Stromberg utan av DVG / Pierburg.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-05 20:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
karlmb skrev:
Mercedes har både enkelt justerbart munstycke undertill genom att vrida på hela tomgångsavstängningsventilen (ska förhindra glödtändning vid avslagen tändning) + en via insex uppifrån justerbar nål. Om jag inte minns helt fel...
Skönt att jag inte längre har med förgasarbilar att göra.. :roll:


Jo, men de förgasarna är ju inte tillverkade av Stromberg utan av DVG / Pierburg.


Nja, inte på 70-talet.
Köpte inte Pierburg Stromberg sedan, de är ju märkligt lika...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-05 22:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm, jag är så gott som säker på att jag har sett Pierburgförgasare på en 75'a.

Nja, förgasare med den där grundkonstruktionen blir ju ganska lika varandra oavsett vem som tillverkar dem. Både Stromberg, Pierburg och diverse japanska tillverkare har membran, vilket gör att överdelen av förgasaren ser ut på ungefär samma sätt. SU avviker på den punkten eftersom de har en vakuumkolv som tätar tillräckligt utan membran.
Alla sådana där förgasare för personbilsbruk har en dämpcylinder mitt i vakuumkolven (men den brukar saknas på motorcykelförgasare).

Den stora skillnaden mellan de olika förgasarmärkena är hur temperaturkompenseringen är gjord. SU använder som sagt en bimetallfjäder som flyttar munstycket i höjdled, Pierburg har en vaxtermostat för samma ändamål, och Stromberg har en påbyggd s k temperaturkompensator utanpå förgasaren, som släpper tjuvluft förbi vakuumkolven när förgasaren börjar bli för varm. Hur de japanska tillverkarna har löst temperaturkompenseringen vet jag inte.
De där anordningarna kom till i början av 70-talet för att undvika att tomgångsblandningen blev för fet vid långvarig tomgångskörning (varmt i motorrummet, liten omsättning av bränsle i flottörhuset osv).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-07 20:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Hmm, jag är så gott som säker på att jag har sett Pierburgförgasare på en 75'a.

Nja, förgasare med den där grundkonstruktionen blir ju ganska lika varandra oavsett vem som tillverkar dem. Både Stromberg, Pierburg och diverse japanska tillverkare har membran, vilket gör att överdelen av förgasaren ser ut på ungefär samma sätt. SU avviker på den punkten eftersom de har en vakuumkolv som tätar tillräckligt utan membran.
Alla sådana där förgasare för personbilsbruk har en dämpcylinder mitt i vakuumkolven (men den brukar saknas på motorcykelförgasare).

Den stora skillnaden mellan de olika förgasarmärkena är hur temperaturkompenseringen är gjord. SU använder som sagt en bimetallfjäder som flyttar munstycket i höjdled, Pierburg har en vaxtermostat för samma ändamål, och Stromberg har en påbyggd s k temperaturkompensator utanpå förgasaren, som släpper tjuvluft förbi vakuumkolven när förgasaren börjar bli för varm. Hur de japanska tillverkarna har löst temperaturkompenseringen vet jag inte.
De där anordningarna kom till i början av 70-talet för att undvika att tomgångsblandningen blev för fet vid långvarig tomgångskörning (varmt i motorrummet, liten omsättning av bränsle i flottörhuset osv).


Nja, vill nog påstå att en 75:a har en Stromberg.
Detta pågick till 1981 när M102 introducerades. Då var det plötsligt en identisk Pierburg på förgasarmodellerna.
Detta med temperaturkompenseringen är intressant.
Jag har fattat det som att antingen har bilen (som en Mercedes) returledning av bränsle till tanken + värmning av förgasaren via kylvattnet, och då behövs inget kompenseringssystem eftersom bränslet alltid har samma temp när det lämnar huvudmunstycket, eller inte, och då finns det allehanda uppfinningar för temperaturkompensering.
Man undrar vad som egentligen blev billigast..

På Mercedes brukar det handla om att ställa grund CO, kolla flottörnivån och att justera automatchoken som kom redan 1970 om jag inte är felunderrättad.
Har gjort detta på fler bilar än jag kan räkna till.
Det genomgående problemet, förutom trasigt vacummembran och sliten nål, brukar vara att bi-metallfjädern för automatchoken blir slapp och måste justeras och/eller att det är något fel på eluppvärmningen av konstruktionen, men oftast handlade det bara om att återställa klåpares sk "justeringar" av automatchocken...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-08 06:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mina föräldrar hade i många år en MB 200T '86 (123-serie fastän det var en 86'a). Under alla dessa år och ca 27000 mil behövde aldrig några förgasarinställningar röras. Det enda förgasarrelaterade problemet var att den någon gång kunde sura ner sig och vara omöjlig att starta om det var riktigt kallt (neråt -20 grader) och den hade stått på motorvärmare länge. Botemedlet sådana gånger var att värma upp automatchoken på lämpligt sätt (t ex skurtrasa doppad i hetvatten).
Och, som vanligt på sådana där förgasare, så hängde alltid en bensindroppe under magnetventilen för tomgångsavstängning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011