Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-04-12 07:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MattiasD skrev:
Just nu snittar jag på 1 l/mil. Jag kör mycket blandat. Jag tankat mest på St1 som har mer etanol i E85 och därför har jag fått en högre volymförbrukning nu på vintern. De gånger jag tankat på hos andra mackkjedjor får jag märkbart lägre förbrukning, runt 0.9 l/mil. Det ska bli intressant att se vad bilen drar när det blir varmare ute.

På jagrullar körde en person V70 T4F STockholm Malmö på 0.82 l/mil:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 1&start=40

Inte illa alls. Jag har automat så troligen straffas jag med kanske 5-10% högre förbrukning.


Om V70 2.5 FT'n gick på 1.11 l/mil vid samma körning så känns det lite som en besvikelse på något sätt. Även om automatlådan påverkar lite. Jag hade förväntat mig större skillnad, V60'n bör väl vara lättare, om inte annat ha lägre luftmotstånd.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: tor 12-04-12 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Om V70 2.5 FT'n gick på 1.11 l/mil vid samma körning så känns det lite som en besvikelse på något sätt. Även om automatlådan påverkar lite. Jag hade förväntat mig större skillnad, V60'n bör väl vara lättare, om inte annat ha lägre luftmotstånd.


Besvikelse?
Den drar ju trots blandad körning betydligt mindre än den gamla på landsväg.
Om den verkligen kan komma ned till 0,82 på landsväg utan St1 snåletanol så är det ju riktigt bra.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: tor 12-04-12 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Besvikelse?
Den drar ju trots blandad körning betydligt mindre än den gamla på landsväg.
Om den verkligen kan komma ned till 0,82 på landsväg utan St1 snåletanol så är det ju riktigt bra.


Jag såg inget om att 2.5 FT drog 1.11 l/mil på landsväg, fick för mig att det gällde samma typ av körning:

Citat:
Innan körde jag V70 med femcylindriga 2.5FT (man), som jag har varit mycket nöjd med. 5200 mil enbart på etanol och en förbrukning på 1.11 l/mil.


Men jag kanske missade något.

Citat:
På uppvägen enastående 0,82 på E85, dock mycket lugn körning enligt skyltar, mycket poliser på vägarna. Nedvägen idag med motvind och lite högre hastighet reslutat 0,98. 2 vuxna och två barn samt packning. 0,82 borde motsvara ca 0,53 för en diesel.


0.82 är inte illa men å andra sidan: "mycket lugn körning". Kanske jag som är lite pessimistisk men det känns som att de "framsteg" man sägs göra med otto-motorn inte är riktigt lika imponerande i verkligheten. Likt snåldieslarna och verklig förbrukning, om än ännu värre där. Min gamla Santa Fe, hög, ej aerodynamisk, tung, 4WD, 2.4l sugmotor, 16 000 mil drar 1l/mil, sommar som vinter. Läser ex detta om T4, V70:

Citat:
Nu är även den 4:e avklarad, och då har vi kört extem eco driving, mycket landsvägskörning på 110/100/80 vägar och färddatorn visar 0,81 och verkliga förbrukningen blev 0,805!.
Det verkar heeelt omöjligt att komma i närheten av EU-cykeln, vilket jag egentligen inte hade drömt om, men runt 0,8 med min "normala" körning hade iaf jag räknat med.


Nu ska man visserligen passa sig med jämförelser som dessa, många faktorer som spelar in. Men att komma nära den teoretiska förbrukningen verkar vara svårt, minst sagt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: tor 12-04-12 12:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Volvo kör fortfarande stökiometriskt och har säkert heller inte höjt kompressionen.
Det är en downsizing + kanske lite bättre optimering av motorn och dess programvara, ihop med slutväxeln, och därmed bara ett litet steg på vägen.
En riktig etanoloptimering skulle ge betydligt bätre siffror.
Men ändå en spark i ändan på Collin o co.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: tor 12-04-12 12:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Var det inte Volvo som sa att det inte går att optimera/få ned förbrukning mer än bara lite till?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: tor 12-04-12 14:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
Var det inte Volvo som sa att det inte går att optimera/få ned förbrukning mer än bara lite till?


Jo, precis... :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: tor 12-04-12 15:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Volvo kör fortfarande stökiometriskt och har säkert heller inte höjt kompressionen.
Det är en downsizing + kanske lite bättre optimering av motorn och dess programvara, ihop med slutväxeln, och därmed bara ett litet steg på vägen.
En riktig etanoloptimering skulle ge betydligt bätre siffror.
Men ändå en spark i ändan på Collin o co.


Etanoloptimering skulle säkert ge en del men jag tycker att även med bensin borde man väl ha åstadkommit mer än man gjort. Förutsatt att det finns så mycket mer att göra där förstås. Man börjar bli tveksam, även på dieselsidan där uppgiven förbrukning är allt längre ifrån verkligheten. Och fossila bränslen kommer att användas bra många år framåt..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: tor 12-04-12 15:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Volvo kör fortfarande stökiometriskt och har säkert heller inte höjt kompressionen.
Det är en downsizing + kanske lite bättre optimering av motorn och dess programvara, ihop med slutväxeln, och därmed bara ett litet steg på vägen.
En riktig etanoloptimering skulle ge betydligt bätre siffror.
Men ändå en spark i ändan på Collin o co.


Etanoloptimering skulle säkert ge en del men jag tycker att även med bensin borde man väl ha åstadkommit mer än man gjort. Förutsatt att det finns så mycket mer att göra där förstås. Man börjar bli tveksam, även på dieselsidan där uppgiven förbrukning är allt längre ifrån verkligheten. Och fossila bränslen kommer att användas bra många år framåt..


Fel, på bensinsidan och dieselsidan har man jobbat seriöst på förbrukning sedan 80-talet.
Det har gett bra utdelning, som tyvärr till största delen hittills ätits upp av ökat luftmotstånd (se ändlösa tidigarer debatter om den saken på detta forum)
Lite grann som med batterierna om du förstår vad jag menar. (Med den skillnaden att i fallet hybrid eller elbil så glömmer man inte bort luftmotståndet..)

Man är där man är, och det finns inga enkla genvägar oprövade.
Med ett bättre bränsle ställs däremot allt på ända, då många av de begränsingar som man precis ligger på gränsen till i fallet bensin och diesel, saknas eller är radikalt gynnsammare i fallet etanol.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: tor 12-04-12 17:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Fel, på bensinsidan och dieselsidan har man jobbat seriöst på förbrukning sedan 80-talet.
Det har gett bra utdelning, som tyvärr till största delen hittills ätits upp av ökat luftmotstånd (se ändlösa tidigarer debatter om den saken på detta forum)


Hur det är med förbrukning sen 80 talet låter jag vara osagt. Men som sagt, om min Santa Fe drar 1 l/mil och en ny V70 utan 4WD drar 0.8 så blir jag lite skeptisk. Och ang diesel, läste på jagrullar.se, XC70 Diesel manuell, drog 0.74 vid mest landsvägskörning. Någon låg på 0.81 vid 1/3 stad, landsväg, motorväg. Har svårt att tänka mig att Santa Fe'n har fördelaktigare luftmotstånd än en XC70, bör vara tvärtom. Som fotnot kan man också kan konstatera att färddatorerna ljuger så in åt h'vete. Ett ex från jagrullar.se var 0.58, verklig 0.7. Dvs, uppgifter som inte är verifierade vid tankning kan man bortse ifrån.

Citat:
Man är där man är, och det finns inga enkla genvägar oprövade.
Med ett bättre bränsle ställs däremot allt på ända, då många av de begränsingar som man precis ligger på gränsen till i fallet bensin och diesel, saknas eller är radikalt gynnsammare i fallet etanol.


Precis, man är där man är. Sen återstår det att se vad man kan och kanske framförallt kommer att göra med etanol. Min förhoppning är väl att man i en pluginhybrid kanske kan bryta lite av gängse normer när det gäller etanol. Dvs, där har man möjligen större möjligheter att optimera för etanol. Men då ska man till att börja med släppa en pluginhybrid med etanolkapabel otto-motor. Volvo verkar ju tillsammans med de andra europeiska tillverkarna köra på dieselspåret även för pluginhybrider.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: tor 12-04-12 17:52 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jag tycker det är svårt att sitta och jämföra volymförbrukning när det är stora variationer av energiinnehåll i bränslet. Efter bara 9 tankningar och 500 mil är det svårt att dra en slutsats om det är bra eller dåligt. Men när jag den dagen kommer upp i 5000 mil på T4F, då hoppas jag att bilen ligger närmre 0.9 l/mil. Annars blir jag besviken.

Eftersom jag för statistik över alla tankningar och etanolhalt i bränslet, kan jag säga att bilen hittils dragit 6.8 kWh/mil.

I princip är det påpricken samma körning med 2.5FT som med T4F.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 06:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
"min Santa Fe"?
Biltyp, bränsle, körning ???
Och varför ska vi jämföra den med en V70 öht?
För att V70 är 20 år yngre eller?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 06:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
"min Santa Fe"?
Biltyp, bränsle, körning ???
Och varför ska vi jämföra den med en V70 öht?
För att V70 är 20 år yngre eller?


Biltyp: SUV

Bild

Bränsle: Bensin
4WD
Körning: mest pendling till jobbet, dagis.
Medelhastighet runt 55 km/h , dock baserat på en kompis som kör i princip samma sträcka, och har en färddator i sin bil
Skulle säga 1/3 stadskörning, 2/3 landsväg

V70'n vi pratar om är väl 10 år yngre, dvs, 2012 V70 vs 2002 Santa Fe. Och SUV vs kombi. Känns inte till V70'ns nackdel direkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 07:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, och V70 drar ju då 20% mindre bränsle, eller var menar du?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 07:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Nej, och V70 drar ju då 20% mindre bränsle, eller var menar du?


Jag menar att den borde dra mindre än så eftersom den är 10 år nyare, ingen 4WD, lägre osv och på pappret ska dra betydligt mindre än vad den gör. Kanske ska tilläggas att min på pappret drar 0.98l/mil vid blandad körning. Betydligt närmare verkligheten än någon av dagens bilar, oavsett motortyp.

Ska man komma ner i verklig låg förbrukning så verkar det vara hybriddrift som gäller:

http://www.sydsvenskan.se/bil-och-trafi ... lhybriden/

0.41 vid stadskörning. 0.51 med 4WD, snö. Totalt 0.48 under hela testet. Och det är en bil med 4WD, 200 hk, crossover modell.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 07:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När man ser på hur bensindrivna bilars bränsleförbrukning har utvecklats under de senaste 20 åren så bör man komma ihåg att det inte bara är luftmotståndet som i vissa fall har blivit större på senare år. De flesta av dagens bilar är ju också åtskilligt tyngre än det tidiga 90-talets motsvarande modeller som följd av att man idag kräver bättre krocksäkerhet. Bredare däck, som marknaden tydligen anses efterfråga, bidrar såklart också till saken.

En ytterligare sak som är värd att notera, är att skärpta avgaskrav (framför allt kväveoxider, NOx) i en del fall har medfört ökad bränsleförbrukning, i synnerhet om motorkonstruktörerna inte har lyckats uppfylla kraven på något mer effektivt sätt än genom att sänka kompressionsförhållandet eller låta motorn gå med onödigt sen tändning. Detta syntes mycket tydligt omkring 1992-93-94, många 94'or har en avsevärt högre deklarerad bränsleförbrukning än samma bilmodell från 1992.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011