andreaskfk skrev:
hej har hört att jag bara behöver byta munstycke i föggen för att kunna köra e85 i min golf
vet någon vart man kan få tag i större munstycken eller hur man borrar upp dom en bild guide vore kanon
har även öppet luftfilter på nu
tack för svar mvh andreas
Vad är det egentligen för en Golf du har (katalysator eller inte, motorstorlek/effekt, motorkod)? Motorkoden står på bilens utrustningsskylt som vanligtvis sitter under bagagerumsmattan, ofta finns den även på en skylt på kamremskåpan samt instansad på motorblocket före motornumret.
De flesta svensksålda 88'or har centralinsprutning Mono-Jetronic, vilket ofta förväxlas med förgasare eftersom spjällhuset med spridare påminner om en sådan. Detta system går ofta - men inte alltid - att köra på E85 utan konvertering, det finns flera trådar om det här på forumet.
Dock finns det en del exemplar med 1,6 l motor som har en elektroniskt styrd förgasare Pierburg Ecotronic, det är inte alls omöjligt att även den har så brett arbetsområde för lambdaregleringen att även den klarar sig bra utan särskild konvertering.
När man kör på E85 är det mycket viktigt att ha så kraftig luftförvärmning det bara går att få, så jag föreslår att du först av allt återställer originalluftfiltret med förvärmningsspjäll mm och ser till att den termostatstyrda förvärmningen fungerar som den ska. Om du bara ska köra på E85 kan du spärra spjället så att det ständigt tar varmluft från grenröret, men vid bensindrift bör termostatregleringen behållas i originalskick. Detta gäller oavsett om bilen har centralinsprutning eller förgasare.