Jag vet inte när och hur ofta det ska bytas men en del bilarna har väl inte längre någon garanti längre, annars fick väl verkstäderna bekosta åtgärderna i varje fall så filtret är bytt eller ganska gammalt.
Jag tror att t ex vanlig epoxilim möjligtvis inte klarar etanol så bra, det finns iaf speciellt etanol beständigt epoxilim.
Här
http://www.citroenakuten.com/viewtopic.php?f=30&t=52664 ett liknande fall fast med en Citroen C5 bioflex, det är väl ingen Ford motor i denna.
Filtret som C5 bioflex har verkar användas i många bilar, fast med olika OEM nr. såklart.
- CITROEN : 1567 A5 - 1567 81 - 1567 85 - 1567 87 - 1567 93 - 1567 94 - 96 232 663 - 96 478 677
- NISSAN : 16400 JD551A
- PEUGEOT : 1567 A5 - 1567 81 - 1567 85 - 1567 87 - 1567 93 - 1567 94
- RENAULT : 15 27 037 0579 - 60 00 591 768 - 77 00 845 961 - 77 01 068 107
- VOLKSWAGEN : 034 911 279
- DACIA : 60 01 546 326
- HYUNDAI : 31911 1A000
- SMART : 000 3414 V002
- ANDRA MÄRKEN : AK 10-0P
Det är nog sannolikt att det finns flera tillverkare, kanske tom filter med samma "brand" Bosch t ex kan komma från olika fabriker?