karlmb skrev:
Vi kan väl lika gärna jämföra med 2 gen av en likartad modell men med uppdaterad motor, fast av annat märke än Volvo?
Kan vara av annat märke än Volvo, bara modellen är likartad. Och förbrukningen vid stadskörning bör förstås vara väsentligt lägre än just Volvon's och relativt mot förbrukningen vid landsvägskörning. Annars blir det rätt ointressant.
Citat:
Varför inte, vad jag menar är att det inte är mkt bromsförluster i stan.
Jag åkte nyligen med en person som kör i princip vad bilen klarar fram till rödljuset, även om det blir rött rätt långt innan. På det sätter kör denna person alltid. Massor med bromsförluster där. Jag säger inte att det är normen, men kan vi ta en persons körning som representativ för normen kan vi väl lika gärna ta denna persons, eller ?
Citat:
Det är ju det jag säger, att vinsten med en hybrid ligger i låglastförlusterna, och inte i bromsförlusterna, så länge vi pratar personbilar som körs normalt.
Men, Mercedes har då visat att dessa kan man komma bort ifrån dessa till stor del genom att köra magert.
Att det skulle finnas mer att hämta i bromsförluster har jag alltså avfärdat.
Jag har då inte sett några tester som visar att du har avfärdat det. Om det nu inte räcker med ditt ord i detta fall, men det tycker inte jag
Angående Mercedes, i vilken/vilka bilar finns den motorn ? Kan vi åtminstone se på Mercedes hemsida och kolla siffrorna på pappret Bör väl visa något om inte annat. Tar man det man kan köpa idag, ex C180 BlueEfficiency så drar den 0.54 landsväg, 0.93 med 6 växlad manuell, 0.87 med 7G-Tronic låda. Om vi tar den med lägre förbrukning blir det 61% mer. Men motorn kanske inte har släppts ännu, eller måste jag välja någon annan modell ? Dieselmodellen , dvs 200 CDI drar 0.41 vid landsvägskörning, 0.6 vid stadskörning. 51% mer alltså. Visst, det är papperssiffror men nog säger det något.
Citat:
Du har inte visat att det är sannolikt att en personbil i stadstrafik dels skulle ha lika mkt bromsförluster som en stadsbuss, och inte heller att det är sannolikt att Mercedes skulle ha vunnit ytterligare några stora besparingar på att även hybridisera sin motoruppdaterade bil.
En personbil behöver inte ha lika mycket bromsförluster som en stadsbuss för att man ska kunna tjäna runt 30%, eftersom förlusterna antagligen är betydligt större än så i stadsbussens fall. Och obs att diskussionen har handlat om man kan tjäna 30% eller ej, inte att det nödvändigtvis endast måste vara bromsförluster som står för dessa.
Citat:
Summa summarum, hybridisering är mest för stadsbussar, personbilar kan komma nästan lika långt genom att köra på dieselmotor eller magerköra en Otto (med eller utan ett fossilbränsle), med teknik som redan finns och som kostar en bråkdel vikt och pengar jfrt med hybridteknik.
Vill man nödvändigt ha 4-hjulsdrift kan det kanske se lite bättre ut för hybridbilarna, men ska vi snacka verkliga besparingar så bör man ju börja med att välja bort sådana parasitförluster, eller hur?
Vi kanske ska vänta med summeringen innan du kan visa upp lite tester av denna teknik, vid stadskörning. Eller ska vi helt plötsligt lita blint på tillverkarens ord ?
Många som väljer 4WD väljer väl det av en anledning, låt vara att långt ifrån alla har något större behov av det. Och det fina med hybridisering är väl att man endast får vissa förluster då 4WD läget väljs, och att man som helhet får lägre förbrukning. + mer att köra med. Dvs, man får en hel del för pengarna, något som jag tror att många i Sverige kommer att nappa på.