Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: tis 12-05-01 16:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
Igen, det enda som kan få mig att börja tro på hybridisering vore om man kunde få se verkliga förbrukningsbesparingar, med helt jämförbara fordon, möjliga för en spekulant att verifiera.


Ja helt säker kan man förstås inte vara förrän vi har sett ett test med jämförbara fordon där man mätt förbrukningen manuellt. Men jag tycker att det finns starka indicier på att det går att spara minst 30% vid stadskörning. Och obs igen att Volvo T4F drar 71% mer vid stadskörning, på pappret i alla fall. Peugeot 3008 hybrid drar mindre vid stadskörning, det gör även Prius i testet jag länkade till i förra tråden. Så innan vi har de otto-motorer du menar på går att tillverka så är nog hybridisering otto-motorns och etanolens framtid. Inte ens i etanolens förlovade land, dvs Brasilien, så har vi väl dylika motorer ?

Citat:
Fysiken säger att i princip alla övriga körfall och fordon rimligen sparar mindre på samma teknik.


Jag håller med om att normal stadskörning med personbil är betydligt lugnare än med en stadsbuss. Dvs, med rätt justerad bromsåtervinning så behöver man antagligen inte använda de mekaniska bromsarna speciellt ofta jämfört med i en stadsbuss. Se ex när Jay Leno tester Tesla Roadster, han menade väl på att man inte använde bromsarna speciellt ofta. Därför menar jag på att det trots att det är större förluster för stadsbussen antagligen inte går att återvinna lika mycket energi. Det bör åtminstone vara betydligt svårare vilket i detta skede nog talar till personbilens fördel.

Sen kanske det ändå är mer vettigt med hybridisering för stadsbussar eftersom de endast går i stadsmiljö. Men det är en annan femma.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: tis 12-05-01 19:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Så innan vi har de otto-motorer du menar på går att tillverka så är nog hybridisering otto-motorns och etanolens framtid. Inte ens i etanolens förlovade land, dvs Brasilien, så har vi väl dylika motorer ?


Snälla nån ,jag gav just ett exempel i en annan tråd där Mercedes bytt till deras senaste motor (vilken funnits i produktion i flera år i 350 CGI), och fått ned förbrukningen med 29%...
Motorn bidrog med 22%, resten var förbättrad aerodynamik och 110 kg lättare bil.
Mercedes motorlösning är dyr, men med etanol kan man nå lika långt med en vanlig motor + de-NOx-kat.

Citat:
Se ex när Jay Leno tester Tesla Roadster, han menade väl på att man inte använde bromsarna speciellt ofta. Därför menar jag på att det trots att det är större förluster för stadsbussen antagligen inte går att återvinna lika mycket energi. Det bör åtminstone vara betydligt svårare vilket i detta skede nog talar till personbilens fördel.


Hur menar du här? Jag kan köra igenom stan i princip utan att bromsarna blir varma.(Obs ej eco-driving)
Den lilla bromsenergi som trots allt blir skulle givetvis gå bra att bromsåtervinna.
Jag tvivlar dock på att det skulle föbättra förbrukningen nämnvärt, vilket däremot eliminering av pumpförluster + tomgång i min Ottomotor skulle göra (se Mercedesexemplet)
Stadsbussen däremot, har hav av överskottsenergi som kan tas tillvara.
Visst bli det förluster, men utgår man från att kanske hälften av energin går bort vid inbromsning av en stdbuss så är det naturligt att man hamnar på -30% besparing efter förluster i bromsåtervinningen. Vilket Volvo alltså gör.

Du kan väl inte mena att 20% förluster hos stadsbussens återvinning visar att det är en bättre procentuell affär att återvinna bromsenergin i min personbil där jag nästan kan ta på bromsskivorna i princip var som helst utan att bränna mig, under min väg till jobbet?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: ons 12-05-02 18:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Snälla nån ,jag gav just ett exempel i en annan tråd där Mercedes bytt till deras senaste motor (vilken funnits i produktion i flera år i 350 CGI), och fått ned förbrukningen med 29%...
Motorn bidrog med 22%, resten var förbättrad aerodynamik och 110 kg lättare bil.
Mercedes motorlösning är dyr, men med etanol kan man nå lika långt med en vanlig motor + de-NOx-kat.


De siffrorna är väl helt meningslösa så länge vi inte kan jämföra med ex Volvos T4F motor eller liknande. Och vad blir förbrukningen vid stadskörning med den motorn ? Jämfört med landsväg. Och de hade väl testat och mätt förbrukningen vid tankning hoppas jag ? :-)

Citat:
Hur menar du här? Jag kan köra igenom stan i princip utan att bromsarna blir varma.(Obs ej eco-driving)


Så det är din typ av körning som vi ska rätta oss efter, intressant.

Kanske vi i alla fall kan vara överens om att med en motor likt T4F så är det inte bara bromsenergi återvinning som är intressant utan även att motorn i mindre grad körs på låg last. Och att det med tanke på den enormt höga förbrukningen vid stadskörning bör finnas betydligt mer än 30% att hämta just i det fallet ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: ons 12-05-02 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
karlmb skrev:
Snälla nån ,jag gav just ett exempel i en annan tråd där Mercedes bytt till deras senaste motor (vilken funnits i produktion i flera år i 350 CGI), och fått ned förbrukningen med 29%...
Motorn bidrog med 22%, resten var förbättrad aerodynamik och 110 kg lättare bil.
Mercedes motorlösning är dyr, men med etanol kan man nå lika långt med en vanlig motor + de-NOx-kat.


Citat:
De siffrorna är väl helt meningslösa så länge vi inte kan jämföra med ex Volvos T4F motor eller liknande. Och vad blir förbrukningen vid stadskörning med den motorn ? Jämfört med landsväg. Och de hade väl testat och mätt förbrukningen vid tankning hoppas jag ? :-)


Vi kan väl lika gärna jämföra med 2 gen av en likartad modell men med uppdaterad motor, fast av annat märke än Volvo?

Citat:
Hur menar du här? Jag kan köra igenom stan i princip utan att bromsarna blir varma.(Obs ej eco-driving)


Citat:
Så det är din typ av körning som vi ska rätta oss efter, intressant.


Varför inte, vad jag menar är att det inte är mkt bromsförluster i stan.

Citat:
Kanske vi i alla fall kan vara överens om att med en motor likt T4F så är det inte bara bromsenergi återvinning som är intressant utan även att motorn i mindre grad körs på låg last. Och att det med tanke på den enormt höga förbrukningen vid stadskörning bör finnas betydligt mer än 30% att hämta just i det fallet ?


Det är ju det jag säger, att vinsten med en hybrid ligger i låglastförlusterna, och inte i bromsförlusterna, så länge vi pratar personbilar som körs normalt.
Men, Mercedes har då visat att dessa kan man komma bort ifrån dessa till stor del genom att köra magert.
Att det skulle finnas mer att hämta i bromsförluster har jag alltså avfärdat.
Volvo Bussar har å sin sida visat hur mkt mer bromsförluster man kan ta till vara om man har mycket av den varan från början. Och där har man inte så mkt att vinna på att förbättra motorn. Man har visserligen krympt motorn från 7 till 5 liter och tagit bort 2 cylindrar, men det är mest en kostnads- , utrymmes- och viktfördelningsfråga.

Du har inte visat att det är sannolikt att en personbil i stadstrafik dels skulle ha lika mkt bromsförluster som en stadsbuss, och inte heller att det är sannolikt att Mercedes skulle ha vunnit ytterligare några stora besparingar på att även hybridisera sin motoruppdaterade bil.

Summa summarum, hybridisering är mest för stadsbussar, personbilar kan komma nästan lika långt genom att köra på dieselmotor eller magerköra en Otto (med eller utan ett fossilbränsle), med teknik som redan finns och som kostar en bråkdel vikt och pengar jfrt med hybridteknik.
Vill man nödvändigt ha 4-hjulsdrift kan det kanske se lite bättre ut för hybridbilarna, men ska vi snacka verkliga besparingar så bör man ju börja med att välja bort sådana parasitförluster, eller hur?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: fre 12-05-04 05:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Vi kan väl lika gärna jämföra med 2 gen av en likartad modell men med uppdaterad motor, fast av annat märke än Volvo?


Kan vara av annat märke än Volvo, bara modellen är likartad. Och förbrukningen vid stadskörning bör förstås vara väsentligt lägre än just Volvon's och relativt mot förbrukningen vid landsvägskörning. Annars blir det rätt ointressant.

Citat:
Varför inte, vad jag menar är att det inte är mkt bromsförluster i stan.


Jag åkte nyligen med en person som kör i princip vad bilen klarar fram till rödljuset, även om det blir rött rätt långt innan. På det sätter kör denna person alltid. Massor med bromsförluster där. Jag säger inte att det är normen, men kan vi ta en persons körning som representativ för normen kan vi väl lika gärna ta denna persons, eller ?

Citat:
Det är ju det jag säger, att vinsten med en hybrid ligger i låglastförlusterna, och inte i bromsförlusterna, så länge vi pratar personbilar som körs normalt.
Men, Mercedes har då visat att dessa kan man komma bort ifrån dessa till stor del genom att köra magert.
Att det skulle finnas mer att hämta i bromsförluster har jag alltså avfärdat.


Jag har då inte sett några tester som visar att du har avfärdat det. Om det nu inte räcker med ditt ord i detta fall, men det tycker inte jag :-) Angående Mercedes, i vilken/vilka bilar finns den motorn ? Kan vi åtminstone se på Mercedes hemsida och kolla siffrorna på pappret Bör väl visa något om inte annat. Tar man det man kan köpa idag, ex C180 BlueEfficiency så drar den 0.54 landsväg, 0.93 med 6 växlad manuell, 0.87 med 7G-Tronic låda. Om vi tar den med lägre förbrukning blir det 61% mer. Men motorn kanske inte har släppts ännu, eller måste jag välja någon annan modell ? Dieselmodellen , dvs 200 CDI drar 0.41 vid landsvägskörning, 0.6 vid stadskörning. 51% mer alltså. Visst, det är papperssiffror men nog säger det något.

Citat:
Du har inte visat att det är sannolikt att en personbil i stadstrafik dels skulle ha lika mkt bromsförluster som en stadsbuss, och inte heller att det är sannolikt att Mercedes skulle ha vunnit ytterligare några stora besparingar på att även hybridisera sin motoruppdaterade bil.


En personbil behöver inte ha lika mycket bromsförluster som en stadsbuss för att man ska kunna tjäna runt 30%, eftersom förlusterna antagligen är betydligt större än så i stadsbussens fall. Och obs att diskussionen har handlat om man kan tjäna 30% eller ej, inte att det nödvändigtvis endast måste vara bromsförluster som står för dessa.

Citat:
Summa summarum, hybridisering är mest för stadsbussar, personbilar kan komma nästan lika långt genom att köra på dieselmotor eller magerköra en Otto (med eller utan ett fossilbränsle), med teknik som redan finns och som kostar en bråkdel vikt och pengar jfrt med hybridteknik.
Vill man nödvändigt ha 4-hjulsdrift kan det kanske se lite bättre ut för hybridbilarna, men ska vi snacka verkliga besparingar så bör man ju börja med att välja bort sådana parasitförluster, eller hur?


Vi kanske ska vänta med summeringen innan du kan visa upp lite tester av denna teknik, vid stadskörning. Eller ska vi helt plötsligt lita blint på tillverkarens ord ?

Många som väljer 4WD väljer väl det av en anledning, låt vara att långt ifrån alla har något större behov av det. Och det fina med hybridisering är väl att man endast får vissa förluster då 4WD läget väljs, och att man som helhet får lägre förbrukning. + mer att köra med. Dvs, man får en hel del för pengarna, något som jag tror att många i Sverige kommer att nappa på.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011