Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-05-04 02:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-05-12 14:36 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 20:32
Inlägg: 21
Ort: Från
Hej!

Köpte en begagnad AutoFFV (abcesso) 6-cyl till min Volvo 745:a -88b B230F med LH 2,4. Jag vet, den är bara 4cyl men det gör ju inget att de 2 extra kontakterna är oanvända. Detta är första utgåvan alltså den som har egen matning till elektronikboxen svart för minus, blå för +12v och sedan gul för lambda. Boxen fungerar, för rycker jag den blå matningskabeln dör bilen. Den går inte heller att starta om inte den blå får spänning.

Mitt problem är att jag kan tanka max 60% E85 sen börjar bilen smårycka och blir svårstartad som fasen. Har mätt samtliga spridare, de håller 15,7Ohm. Samtliga spridarkontakter har rätt polaritet. Lambdan levererar 0,5V från läge II på tändningen om jag provmäter = det finns liv i givaren. Ingen lampa som lyser i bilen och inga felkoder! Med 100% E85 går bilen att köra med "fuel-cuttar" vid pådrag när den är lite kallare och även när den är varm så "rycker den sig fram" till rätt hastighet. Sedan känner man små ryck och den är grymt trött. Alltså för lite bränsle. Tankar jag BF95 går den som vanligt även med boxen inkopplad.

Tips emottages? Jag börjar misstänka att boxen är inställd på bredbandslambda eller nått annat som gör att det inte fungerar som det är tänkt!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-12 19:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Vi förutsätter väl att bilen är i god kondition för övrigt, någorlunda nytt luftfilter, fräscha tändstift och inte minst: En fungerande luftförvärmning? (Öppet sportluftfilter är ingen hit ihop med etanol)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-13 08:32 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 20:32
Inlägg: 21
Ort: Från
Är osäker på om lampan reglerar under körning. Skall mäta idag.... Ligger på 0,5v bara den inte fastnar där (normalläge)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-05-14 10:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På bilar med LH 2.4 (och andra liknande Bosch insprutningssystem) så skickar styrdonet ut en referensspänning på ungefär 0,5 V till lambdasonden. Så den enda säkra slutsats man kan dra av att mäta upp 0,5 V på lambdasondssignalen är egentligen att den inte är kortsluten till jord och att det inte finns avbrott någonstans mellan styrdonet och mätpunkten.
När lambdasonden fungerar ska aldrig 0,5 V kunna finnas där utan då pendlar spänningen mellan 0 och 1 V. Om man mäter med ett långsamt mätinstrument som inte hinner med i pendlingarna kan det dock hända att instrumentet visar ett medelvärde runt 0,5 V i alla fall.

De här insprutningssystemen uppfattar en spänning mellan ungefär 0,4 och 0,6 V på lambdasignalen som att det inte finns någon lambdasond ansluten (alternativt att lambdasonden är kall) och därmed är det ingen mening att ens försöka lambdareglera. I vissa fall - men det beror på programversion i styrdonet osv - kan det bli en felkod för trasig lambdasond efter en längre tids körning på det sättet.

Om du har tillgång till oscilloskop, så använd ett sådant för att mäta på lambdasondssignalen. Om lambdasonden är i ordning ska signalen se ut som en ganska skarp och fin men oregelbunden fyrkantvåg mellan 0 och 1 V. Om den snarare påminner om en sinusspänning då systemet lambdareglerar, eller om den svävar omkring obestämt kring 0,5 V, så är det definitivt dags att byta lambdasond.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-05-14 18:11 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 20:32
Inlägg: 21
Ort: Från
Hej

Tack för alla svar! har inte tillgång till oscilloskop men dock bättre multimeter. om jag lägger millimeter parallellt med lambda sonden så mäter den mycket riktigt 0,5v med tändning på. startar jag sedan bilen ser jag att den rakt räknar upp till 0,7v.. drar jag ex luftmassemätar kabeln faller värdet till 0,6 när den då kör med "varma parametrar" i limphome läget. min slutsats att lambdan skickat en ok signal ! jag får angripa något annat ...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-05-14 19:10 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 20:32
Inlägg: 21
Ort: Från
har gjort lite efterforskningar om Lambda mätning ... verkar som värdet skall hoppa över/under referensvärdet minst 8ggr under en 10s period. Får låna en bättre multimeter, men jag tror nog det är OK. Ett värde över 0,5V är ju fet blandning och det går ju tvärtemot vad jag upplever = att bilen går magert. Jag får nog titta på bränslesidan med pump och bränsletryck imorrn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-15 07:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
hagiz skrev:
verkar som värdet skall hoppa över/under referensvärdet minst 8ggr under en 10s period.


Det varierar beroende på vad det är för bil och driftförhållanden. Pendlingarna brukar ske långsammare vid tomgång och snabbare vid högre effektuttag (alltså högre varvtal och/eller gaspådrag). Hur snabbt pendlingarna sker beror också på om lambdasonden sitter alldeles vid grenröret eller om det är någon meter avgasrör emellan. Det är också normalt att man får snabbare pendlingar på en bil med multipointinsprutning än om den har centralinsprutning eller elektronisk förgasare.

hagiz skrev:
Får låna en bättre multimeter, men jag tror nog det är OK. Ett värde över 0,5V är ju fet blandning och det går ju tvärtemot vad jag upplever = att bilen går magert. Jag får nog titta på bränslesidan med pump och bränsletryck imorrn.


Ännu bättre med ett oscilloskop. Ibland kan systemet luras om en halvdålig lambdasond t ex reagerar snabbare på att blandningen blir för fet än på att den blir för mager, det ser man i så fall på att stigande och fallande flanker i spänningen är olika branta. Men sådant är omöjligt att upptäcka med en multimeter.

Om det skulle vara ett problem som bara påverkar bränsleblandningen på en cylinder (t ex tjuvluft eller att en spridare är igensatt eller läcker) så kan man ibland med oscilloskop se någonting i lambdasondssignalen som återkommer för vartannat varv motorn gör. För att upptäcka sådant kan man trigga oscilloskopet från t ex någon vevaxel- eller kamaxellägesgivare. Detta förutsätter dock att lambdasonden är i perfekt skick och reagerar snabbt, samt att den sitter någotsånär nära grenröret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-17 10:09 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-28 20:32
Inlägg: 21
Ort: Från
Hej!

Tack för svaren, jag har testat och Lambdan ser OK ut. Fungerar även OK på bensin (även med FFV kittet på) så det måste vara något annat.
Jag misstänker att AutoFFV kräver sin tempgivare för att fungera tillfredsställande ...
Vårt klimat är ju som en kallstart i brasilien .. Så jag tror han behöver veta temperaturen för att kunna feta på ordentligt.

Som sagt tempgivaren var kass, och jag har beställt en ny. Återkommer med rapport så fort den är monterad.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011