hagiz skrev:
verkar som värdet skall hoppa över/under referensvärdet minst 8ggr under en 10s period.
Det varierar beroende på vad det är för bil och driftförhållanden. Pendlingarna brukar ske långsammare vid tomgång och snabbare vid högre effektuttag (alltså högre varvtal och/eller gaspådrag). Hur snabbt pendlingarna sker beror också på om lambdasonden sitter alldeles vid grenröret eller om det är någon meter avgasrör emellan. Det är också normalt att man får snabbare pendlingar på en bil med multipointinsprutning än om den har centralinsprutning eller elektronisk förgasare.
hagiz skrev:
Får låna en bättre multimeter, men jag tror nog det är OK. Ett värde över 0,5V är ju fet blandning och det går ju tvärtemot vad jag upplever = att bilen går magert. Jag får nog titta på bränslesidan med pump och bränsletryck imorrn.
Ännu bättre med ett oscilloskop. Ibland kan systemet luras om en halvdålig lambdasond t ex reagerar snabbare på att blandningen blir för fet än på att den blir för mager, det ser man i så fall på att stigande och fallande flanker i spänningen är olika branta. Men sådant är omöjligt att upptäcka med en multimeter.
Om det skulle vara ett problem som bara påverkar bränsleblandningen på en cylinder (t ex tjuvluft eller att en spridare är igensatt eller läcker) så kan man ibland med oscilloskop se någonting i lambdasondssignalen som återkommer för vartannat varv motorn gör. För att upptäcka sådant kan man trigga oscilloskopet från t ex någon vevaxel- eller kamaxellägesgivare. Detta förutsätter dock att lambdasonden är i perfekt skick och reagerar snabbt, samt att den sitter någotsånär nära grenröret.