Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera b20
InläggPostat: tor 07-06-07 11:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-07 11:23
Inlägg: 18
Ort: Borlänge
tänkte försöka konvertera min ford transit med volvo b20 motor till etanoldrift.

Har läst här på forumet att man ska slipa nålen så den blir mindre och släpper igenom mer bränsle, men hur gör jag det?
Behövs några speciella verktyg, eller finns det andra sätt att modda en strombergförgasare?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera b20
InläggPostat: tor 07-06-07 18:20 
Offline

Blev medlem: sön 07-06-03 19:39
Inlägg: 3
Ort: Norrköping
Noise skrev:
tänkte försöka konvertera min ford transit med volvo b20 motor till etanoldrift.

Har läst här på forumet att man ska slipa nålen så den blir mindre och släpper igenom mer bränsle, men hur gör jag det?
Behövs några speciella verktyg, eller finns det andra sätt att modda en strombergförgasare?



Bild
Så här ser typ en turbonål ut, riktigt så mycket ska dock inte du slipa men du kanske förstår själva ideen.
Slipa nålen med sandpapper eller nåt, nålen till höger i bild är omslipad. Dock behöver den inte vara exakt så kort som bilden visar, det får man laborera med senare

Kolla här -->> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 19:14 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-07 11:23
Inlägg: 18
Ort: Borlänge
ok, så nålen behöver inte bli 100% rund, man kan alltså göra det förhand,
men det går alltså inte att borra upp hålet nålen går i?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 22:43 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
Hei!
hele poenget er å øke arealet mellom munnstykket og nålen med ca 30% uansett hvilken høyde nålen står i. da holder det ikke å borre opp munnstykket så arealet blir 30% større ved tomgang fordi da blir denne prosenten mindre og mindre hvor høyere forgassernålen løftes.

jeg har pleid å feste nålen i en søylebormaskin (stasjonær) for så å slipe ned det værste med dremel. deretter finpussing med sandpapir og/eller fil.

det går med mange mange nåler før man blir fornøyd med resultatet. min erfaring er at det blir for dyrt å kjøpe så mange nåler (de koster fra 300 til 500 kr/stk her i norge), så jeg sliper de til selv av f.eks betongspikere.

husk at det på nålens tykkeste del handler om tiendedels millimeter før blandingsforholdet blir helt feil. for å kontrollere nålene, er en avgasstest lettvint. da kan man lese av blant annet lambda, noe som henviser til blandingsforholdet luft/drivstoff. denne bør ligge på 1 - 1,15 for at man kan være fornøyd med konverteringen.

håper at du skjønner norsken min og at du skjønner omfanget av en slik konvertering. prøve og feile-metoden er det eneste redskap!
dere andre, bare komenter og utfyll meg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011